شناسهٔ خبر: 29115 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در سلسه نشست‌های موضوعی شرکت عمران و بهسازی مطرح شد:

ضرورت توجه به وضعیت زنان در محدوده‌ها و محله‌های‌هدف بازآفرینی‌شهری/ تشریح عامل اصلی افزایش تراکم اقشار آسیب‌پذیر در بافت فرسوده

نشست مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر ضرورت توجه به وضعیت زنان در محدوده‌ها و محله‌های‌هدف بازآفرینی‌شهری گفت: در حال حاضر نوعی جدایی بین این مناطق و سایر نقاط شهر ایجاد شده و این بیگانگی را در سایر نقاط دامن زده است. ما باید برای بهسازی شهر توجه تمامی مناطق شهری را به این محدوده‌های هدف جلب کرده و اقشار آسیب‌پذیر ساکن در آن را نقطه عطف آن قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نشست دوم از دفتر یازدهم سلسه نشست‌های موضوعی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران،با موضوع زنان و حقوق شهروندی؛ تاملی بر آسیب‌پذیری زنان در محدوده‌ها و محله‌های‌هدف بازآفرینی‌شهری با حضور دکتر سعید معیدفر مشاور وزیر راه و شهرسازی لیلا ارشد موسس انجمن خانه خورشید، حبیب‌الله مسعودی‌فرید معاون سازمان بهزیستی کل کشور، شهلا معظمی‌ استاد دانشگاه تربیت مدرس، رویا نوری جامعه‌شناس، مجید روستا عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و منا عرفانیان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان برگزار شد.

معیدفر در این نشست موضوع زنان و حقوق شهروندی در محدوده‌های هدف را رویکردی جدید در شرکت عمران و بهسازی اعلام کرد و گفت: قطعا اولین رویکرد این شرکت رسیدگی به کالبد فیزیکی این مناطق بوده و در مرحله دوم پس از مشاهده مشکلات به مشارکت ساکنان جهت بهبود بافت توجه کرده است. این رویکرد به عنوان مرحله سوم تأکید دارد که این بافت فرسوده یا سکونتگاه غیر رسمی بخشی جدای‌ناپذیر از کالبد شهر بوده و قطعا اختلالی که در کارکردهای کل یک شهر ایجاد شده بافت فرسوده و یا سکونتگاه غیر رسمی را ایجاد کرده است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان این مطلب که طبیعی است برای بهسازی این مکان‌ها در کنار رویکردهای پیشین باید به مسئولیت‌هایی که جامعه در قبال این مناطق دارد نیز توجه کنیم گفت: بی‌تردید بدون احساس مسئولیت و همکاری در سایر نقاط شهر ، این مکان‌ها بهسازی نخواهند شد.

وی در ادامه اضافه کرد: درحال حاضر نوعی جدایی بین این مناطق و سایر نقاط شهر ایجاد شده و این بیگانگی را در سایر نقاط دامن زده است. ما باید برای بهسازی شهر توجه تمامی مناطق شهری را به این محدوده‌های هدف جلب کرده و اقشار آسیب‌پذیر ساکن در آن را نقطه عطف آن قرار دهیم.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود فقر را دلیل اصلی افزایش تراکم حضور این قشر از جامعه را در محدوده‌های فرسوده دانست و افزود: قطعا ایجاد مسئولیت‌های اجتماعی در قبال این افراد می‌تواند تا حدی ما را به هدفمان نزدیک‌تر کند.

معیدفر با تأکید براینکه قطعا رویکردهای پیشین شرکت عمران و یهسازی و مسئولیت‌های عمرانی آن در رفع مشکلات و احیای بافت فرسوده در کشور مورد توجه ما خواهد بود گفت: با برگزاری این نشست‌ها قصد داریم تا از متخصصان این حوزه در ابعاد گوناگون همکاری بگیریم تا در نهایت مسئولیت بهسازی را به نحو احسن انجام دهیم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: در این دفتر از سلسله نشست‌های موضوعی شرکت عمران و بهسازی اقشار آسیب‌پذیر را در چهار گروه زنان، کودکان، سالمندان و معلولان و در آخر آسیب‌دیدگان اجتماعی (معتادان و کارتن‌خوابان) مورد توجه قرار داده و سعی داریم تا در هر نشست به بررسی مشکلات آن‌ها بپردازیم. امروز تمرکز فقر چه به لحاظ اقتصادی و چه فرهنگی تأثیرات فراوانی در این مناطق گذاشته است که به دلیل تراکم این مشکلات در مناطق هدف ضرورت داشتن سرعت عمل برای رسیدگی بیشتر به آنها را به ما نشان می‌دهد.

وی همچنین اضافه کرد: ما اکنون در این مناطق با انبوهی از زنان بی‌سرپرست مواجه هستیم که به دلایل فراوانی مجبور به سرپرستی از خانواده خود هستند. این زنان به دلیل فقر آموزشی همواره مجبور به انجام فعالیت و مشاغل سخت خواهند بود. خشونت علیه زنان نیز در این مناطق بسیار دیده شده و گذران و معیشت زندگی در این نواحی بیسار دشوار است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ازدواج‌های اجباری و پیش از سن بلوغ، فروش دختران به اتباع بیگانه، تن‌فروشی در خانواده‌های معتاد و خودکشی و افسردگی بین دختران را از دیگر مسائل بسیار غم‌انگیز موجود در این نواحی اعلام کرد و گفت: زنان به ویژه مادران باردار نیز در این مناطق دارای تغذیه و سلامت مناسبی نبوده و به همین دلیل آسیب زیادی را به فرزندان خود وارد می‌کنند. از سویی دیگر خطر قربانی شدن زنان در این مناطق به صورت وحشتناکی دیده می‌شود. به همین دلیل امروز در این مکان جمع شدیم تا با حضور اساتید محترم و کارشناس این حوزه وضعیت زنان و پیامدهای اجتماعی آسیب‌پذیری زنان را شرح داده و راهکار مناسبی برای آن‌ها بیابیم./

نظر شما