شناسهٔ خبر: 29169 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

در کنفرانس بین‌المللی ترانس لجستیک ۲۰۱۶ مطرح شد:

جایگاه ممتاز ایران در کریدورهای منطقه‌ای، راه‌آهن و فرودگاهی/ بررسی زمینه‌های همکاری ایران و رومانی در حوزه حمل‌ونقل

نقشه کریدور خلیج فارس-دریای سیاه مشاور معاونت برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی ایران در کنفرانس بین‌المللی ترانس لجستیک ۲۰۱۶ در بخارست پایتخت رومانی گفت: ایران در کریدورهای منطقه ای حمل و نقل ریلی و جاده ای و تطبیق آن با شبکه بزرگراه های آسیایی جایگاه ممتازی دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، مهران خمیسی زاده در سخنانی در این همایش درباره تجاری سازی کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی منطقه‌ای و عبوری از قلمرو جمهوری اسلامی ایران به توانایی‌های ایران از جمله شبکه ریلی ۱۲ هزار کیلومتری ایران و مطابقت آن با شبکه راه آهن سراسری اسکاب، ظرفیت هوایی و فرودگاهی و نیز ظرفیت بنادر تجاری در شمال و جنوب اشاره کرد.

خمیسی زاده گفت، طبق آمارهای ارائه شده توسط موسسات جهانی، برنامه های اجراشده در ایران، رتبه جمهوری اسلامی ایران را در حوزه لجستیک و خدمات وابسته بهبود بخشیده است.

وی ضمن تاکید بر ارتقای مبادلات تجاری و بازرگانی فیمابین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا گفت: نگاه ما به کریدورهای ترانزیتی یک نگاه تجاری و پیرامون آن مطالعات اقتصادی را در دست برنامه ریزی داریم.

وی عقد موافقتنامه ترانزیتی چابهار بین جمهوری اسلامی ایران، هند و افغانستان و نهایی کردن موافقت نامه اتصال خلیج فارس را به دریای سیاه بین ۶ کشور ایران، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و یونان نتیجه این نوع برنامه ریزی حمل و نقلی دانست.

خمیسی زاده ضمن اشاره به زمینه های مناسب همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و رومانی بویژه حوزه حمل و نقل اعلام کرد سیاست وزارت راه و شهرسازی بسط و گسترش همکاری در حوزه تجارت حمل ونقل با کشورهای حوزه دریای سیاه بویژه رومانی است.

وی افزود، در این راستا کریدور شماره ۱۰ (بندر امام خمینی) به سمت کشورهای قفقاز و مرز بازرگان، زمینه مناسبی را برای اتصال خلیج فارس به حوزه دریای سیاه فراهم کرده است.

کنفرانس ترانس لجستیک ۲۰۱۶ کریدور تراسیکا (اروپا، قفقاز و آسیا) دیروز چهارشنبه، در بخارست پایتخت رومانی برگزار شد.

این کنفرانس از سال ۱۹۹۸ میلادی و با هدف توسعه روابط اقتصادی، حمل و نقل و تجاری کشورهای حوزه دریاه سیاه، قفقاز و دریای خزر تشکیل می شود و بلغارستان، اوکراین، رومانی، مولداوی و ترکیه، گرجستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و جمهوری اسلامی ایران از اعضای این کریدور هستند.

نظر شما