شناسهٔ خبر: 29233 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اعلام کرد:

رفع تصرف بیش از ۱۰۰ هکتار از اراضی ملی طی نیمه اول امسال در خراسان رضوی

رفع تصرف مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: ۱۰۰ هکتار زمین ملی در شش ماهه امسال با همت بخش حقوقی این مدیریت و یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن در سطح استان رفع تصرف شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، محمدرضا باغستانی با اعلام این خبر گفت: وظیفه ذاتی و اصلی مدیریت املاک، صیانت از اراضی دولت در نحوه واگذاری و جلوگیری از زمین‌خواری و دست‌اندازی افراد فرصت‌طلب به اراضی است.

وی افزود: حوزه مدیریت املاک و حقوقی، پرترافیک‌ترین و پرمشغله‌ترین‌های حوزه مدیریتی در این اداره کل به لحاظ حجم کار و حفاظت از اراضی وسیع دولتی در سطح استان است.

مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: گستردگی بیش از حد اراضی تحت مسؤولیت و محدودیت امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در این زمینه باعث شده است حجم سنگینی از کار بر عهده این مدیریت قرار گیرد.

وی بیان کرد: از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ زمین ارزش افزوده بالایی داشت لذا هجمه سنگینی نسبت به تصرف اراضی در کشور حاکم بود اما در سه سال اخیر به دلیل کاهش قیمت زمین و رغبت مردم برای ساخت‌وساز، زمین‌خواری نیز کاهش یافته است.

باغستانی افزود: با این حال حضور یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن استان و بهره‌گیری از ۳۹ نیروی انسانی به عنوان ضابط قضایی، به روند حفاظت از زمین‌ها شتاب زیادی بخشیده زیرا قدرت عمل و قوت قلب بیشتری به این مجموعه می‌دهد.

وی حضور شورای حفظ حقوق و بیت‌المال را در جلوگیری از زمین‌خواری بسیار مطلوب دانست و گفت: اعضای این شورا موارد مربوط به زمین‌خواری را به‌صورت دقیق پیگیری می‌کنند و با همت این شورا روند رسیدگی به تصرفات سرعت بیشتری یافته است.

تشکیل ۸۸ پرونده حقوقی و صدور ۱۱۵ رأی به نفع دولت

مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: بعد از فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص مبارزه با زمین‌خواری و تصرف اراضی دولتی، همت مضاعفی در مجموعه این اداره کل ایجاد شد و کل اراضی مورد بازنگری قرار گرفت و پرونده‌های تشکیل شده در این زمینه تعیین تکلیف شد.

باغستانی اظهار کرد: از آنجا که عامل بازدارنده قوی مانند مجازات کیفری برای زمین‌خواران وجود ندارد و در مقابل تنها عودت زمین و تخریب ساخت‌وساز در زمین تصرفی، تعیین شده است لذا افراد فرصت‌طلب رغبت زیادی برای زمین‌خواری دارند.

وی گفت: با همت کارکنان بخش حقوقی این مدیریت طی دو ماه اخیر کل پرونده‌های قدیمی مربوط به تصرف اراضی بازنگری و به‌روزرسانی شده و رفع تصرف اراضی در حال انجام است.

مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به راه‌اندازی سه شعبه اختصاصی ویژه رسیدگی به پرونده‌های مربوط به زمین‌خواری در استان، پرونده‌های مربوط به این بخش با سرعت بیشتری به نتیجه می‌رسد.

وی افزود: در شش ماهه نخست امسال ۸۸ پرونده حقوقی برای متصرفین زمین در خراسان رضوی با همت بخش حقوقی مدیریت املاک و اراضی تشکیل شده است.

وی اظهار کرد: در مجموع در مورد پرونده‌های تصرف اراضی، ۱۱۵ رأی به نفع دولت صادر شد که درخواست این نهاد از زمین‌خواران فقط عودت اراضی بود.

واگذاری ۲۶ هزار مترمربع زمین با کاربری‌های مختلف

مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه این نهاد متولی واگذاری زمین به دستگاه‌های دولتی در قالب کاربری‌های مختلف است، گفت: در شش ماهه نخست امسال ۲۶ هزار مترمربع زمین با کاربری‌های گوناگون به بخش‌های بهداشتی، آموزشی، ورزشی و شهری واگذار شده است.

باغستانی افزود: بیشترین حجم واگذاری زمین در سال جاری به دستگاه‌های دولتی از سوی مدیریت املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با حفظ مالکیت آن‌ها مربوط به بخش کاربری فضای سبز شهری می‌شود.

وی با بیان اینکه فقط زمین‌های مازاد بر نیاز اداره کل راه و شهرسازی در قالب مزایده به فروش می‌رسد، گفت: تنها واگذاری زمین به‌صورت انفرادی از سوی این نهاد در سال‌های اخیر مربوط به پروژه مسکن مهر بود که پس از آن هیچ واگذاری زمین به‌صورت انفرادی انجام نگرفته است.

ثبت الکترونیکی محدوده و نوع مالکیت همه اراضی دولت 

مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: با بهره‌گیری از یکسری نرم‌افزارها و سامانه‌ها، همه اراضی دولت شامل زمین‌های واگذار شده یا باقیمانده به‌صورت الکترونیکی در بانک زمین و به روش قدیم در دفاتر، ثبت‌شده است.

باغستانی اظهار کرد: اخیراً با بهره‌گیری از سامانه GIS، کل اراضی تحت کنترل اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در حال بازنگری بوده و همچنین کل پرونده‌ها مربوط به اراضی واگذار شده نیز به‌صورت رقومی درآمده و در سامانه ثبت‌شده است.

وی بیان کرد: متولیان زمین در استان شامل اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل منابع طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی می‌شوند که هر یک با بهره‌گیری از یگان‌های حفاظت خود، اراضی مربوطه خود را مورد بازدید قرار می‌دهند.

باغستانی به شورای حفظ حقوق و بیت‌المال پیشنهاد کرد: گروهی از یگان‌های حفاظت کل مجموعه‌های متولی زمین در خراسان رضوی تشکیل و سرکشی‌ها به اراضی در قالب یک گروه، یکپارچه‌سازی شود تا راندمان کار افزایش یابد.

وی افزود: با این حال با به‌روزرسانی وضعیت اراضی و راه انداختن یگان حفاظت در مجموعه اداره کل راه و شهرسازی، پیشگیری از تصرف و بازپس‌گیری اراضی متصرف شده، رشد قابل‌توجهی نسبت به گذشته داشته است.

نظر شما