شناسهٔ خبر: 29250 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

تصویب دستور کار شهری ۵ سال آتی جهان در کنفرانس اسکان بشر سازمان ملل‌متحد/ ارایه گزارش ملی ایران در کنفرانس هبیتات ۳/ رشد شهرنشینی در ایران ۲۰ درصد بیش از میانگین جهانی است

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، جزییات و روند برگزاری کنفرانس بین‌المللی هبیتات ۳ (اسکان بشر) که از ۲۶ تا ۲۹ مهرماه در کیتو پایتخت اکوادور برگزار خواهد شد را تشریح کرد و گفت: موضوعات مورد توافق کشورها در سندی واحد، دستور کار شهری برای پنج سال آتی جهان خواهد بود.

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیان جزئیات سفری که همراه وزیر راه و شهرسازی به عنوان نماینده ایران به کیتو پایتخت اکوادور برای کنفرانس هبیتات ۳ خواهد داشت گفت: کنفرانس هبیتات جهانی ۳ از سوی سازمان ملل متحد تدارک دیده شده و بحث اصلی آن مسکن و توسعه شهری پایدار است. کنفرانس هبیتات ۲، ۲۰ سال پیش در ترکیه برگزار شد و امسال این کنفرانس جهانی در اکوادور و در شهر کیتو برگزار می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طی کنفرانسی که ۴ روز به طول می‌انجامد و از ۲۶ تا ۲۹ مهرماه سال جاری است، ایران مانند سایر کشورهای دعوت شده به کنفرانس، گزارشی ملی را درباره وضعیت مسکن ارایه خواهد کرد تا در پایان سفر دستورالعمل‌های مصوب آن، دستور فعالیت‌های آتی و راهبردهای فعالیت سال‌های آتی قرار بگیرد.

مظاهریان با تاکید بر آنکه هدف از کنفرانس، تهیه دستور کار شهری برای قرن حاضر (قرن ۲۱ میلادی) است تصریح کرد: رویکرد جهانی به سمت شهرنشینی است و در حال حاضر که  ۵۴ درصد جمعیت کره زمین (معادل ۴ میلیارد نفر) در شهرها زندگی می‌کنند و همچنین با توجه به گسترش شهرها، افزایش کیفیت زندگی در شهرها و شرایط زندگی در شهرها و توسعه پایدار آنها هدف اصلی دستور کار شهری بین‌المللی خواهد بود.

وی ادامه داد: این کنفرانس از ۲۶ تا ۲۹ مهرماه برگزار می‌شود و طی آن کشورها بر روی سند واحد توافق می‌کنند و این سند مبنایی برای نگاه جهانی به شهرها، سیاست‌ها و راهبردهای فعالیت در پنج سال آتی است.

شهر و شهرنشینی در صدر مسائل آینده ایران است

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این کنفرانس برای ایران بسیار مهم است زیرا رشد شهرنشینی در ایران، حدود ۲۰ درصد بیش از میانگین جهانی است. رشد شهرنشینی در دنیا ۵۴ درصد است در حالیکه در ایران ۷۳ درصد جمعیت در شهرها زندگی می کنند. بنابراین، مساله شهر، شهرنشینی و شهروندی به صورت جدی در صدر مسائل آینده ایران خواهد بود و به همین دلیل، دستاوردهای این کنفرانس جهانی برای دستیابی به خرد جمعی جهانی و برخورد با مساله شهر، شهرنشینی و شهروندی برای ایران بسیار مهم است.

مظاهریان در مورد روند تهیه طرح‌های ملی توسط کشورهای عضو و از جمله ایران گفت: نحوه اینکه چگونه جامعه جهانی به دستور کار جدید شهری می‌رسد بر این مبنا بوده که هر کشور در جهان یک گزارش ۲۰ ساله‌ از مسائل شهرنشینی و فرایند شهرنشینی تهیه کرده و این فرآیندها در مناطق مختلف جمع‌بندی شده‌اند و در نهایت در کنفرانس ۴ روزه پیش‌ِرو تصویری کلی از شهرنشینی درجهان ارایه می‌کند که منتج از واقعیت‌های موجود در شهرهای جهان است و مصوبات آن دستور کار سال های آتی برای افزایش کیفیت شهرنشینی خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ایران نیز به تکلیف خود عمل کرده و گزارش کلی در چهارچوب‌های تعیین شده تهیه کرده که  شامل گزارش‌های مختلفی از دستگاه‌های دولتی، نهادهای محلی و NGO ها (انجمن های مردم نهاد)   است که متن آن در حال حاضر بر روی سایت هبیتات قرار دارد.

مظاهریان در بیان جزئیات بیشتر از پیشنهادات ایران در بخش مسکن و به ویژه ساماندهی وضعیت حاشیه‌نشینی گفت: مشارکت ما بر روی مسائلی بوده که در شهرها با آن مواجه بودیم. اینکه در شهرها، بافت‌های میانی فرسوده شده‌اند و نیاز به بازسازی و توجه دارند، توجه به امر حاشیه نشینی و اسکان‌های غیررسمی و اینکه باید آنها در دستور کار شهرها قرار بگیرند و تامین مسکن در شأن انسان‌ها مواردی بوده که بیش از همه مورد توجه هیات ایرانی است. /

نظر شما