شناسهٔ خبر: 29264 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تشريح کرد؛

جزئیات کنفرانس هبیتات ۳ و استراتژی‌های توسعه اسکان بشر در جهان/ سخنرانی وزير راه و شهرسازی در بزرگ‌ترين اجلاس برنامه اسکان بشر ملل متحد

اسفندیار زبردست عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران، جزئیات کنفرانس هبیتات ۳ (اسکان بشر) که ۲۶ تا ۲۹ مهرماه سال جاری در کیتو پایتخت اکوادور با موضوع مسکن و اسکان انجام خواهد شد را تشریح کرد.

اسفندیار زبردست عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح برگزاری کنفرانس بین‌المللی اسکان بشر (هبیتات ۳) که از ۲۶ (امروز) تا ۲۹ مهرماه در کیتو پایتخت اکوادور با حضور وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه وی به عنوان نمایندگان کشور ایران با موضوع مسکن و اسکان برگزار می‌شود گفت: این سومین اجلاس جهانی هبیتات است که هر ۲۰ سال یکبار برگزار می‌شود. اولین اجلاس در سال ۱۹۷۶ میلادی در ونکور کانادا و دومین اجلاس در سال ۱۹۹۶ در استانبول ترکیه برگزار شده بود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: اجلاس هبیتات (اسکان بشر) هر ۲۰ سال یکبار برگزار می‌شود تا سیاست‌ها و استراتژی‌های مهم برای توسعه اسکان بشر در کل دنیا با مذاکره‌ای که بین کشورهای شرکت کننده انجام می‌شود برای ۲۰ سال پیشِ رو، تدوین شود. معمولا این پروسه مذاکره، پنج سال طول می‌کشد و پنج سال مانده به  هر۲۰ سال، اجلاس‌های مقدماتی انجام می‌شود که برای این دوره، سه اجلاس مقدماتی برگزار شد.

زبردست افزود: در این اجلاس تلاش می‌کنند تا مفاد دستور کاری ۲۰ سال آینده اسکان بشر، در بین کشورهای شرکت‌کننده مطرح و نظرات اعلام شود که در نهایت در پایان اجلاس تمامی کشورها بر سندی مصوب به توافق و تفاهم می‌رسند. این دوره از اجلاس نیز با حضور و سخنراني وزیر راه و شهرسازی كشورمان و حضور هیات همراه وی به عنوان نماینده رئیس دولت ایران، نمایندگانی از شهرداری تهران و احتمالا شهرداری قزوین و شهرداری تبریز از کشور ایران و همچنین نمایندگان و یا روسای دولت‌های سایر کشورهای عضو برگزار می‌شود.

عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران گفت: هبیتات 3 از کشورها می‌خواهد که گزارش ملی خود را در ارتباط با عملکرد ۲۰ سال گذشته ارایه دهند و نقاط قوت و ضعف، چالش‌های آتی را در این گزارش ارایه دهند و دبیرخانه هبیتات 3 گزارش اولیه را از هبیتات‌های کشورها دریافت خواهد کرد تا همان گزارش‌ها پیش‌نویس اولیه سند مصوب نهایی شود. بنابراین هر کشوری یک گزارش ملی تهیه کرده و فرستاده است. ایران نیز به تبع آن گزارش ملی را تهیه کرده و فرستاده است.

زبردست ادامه داد: از آنجا که گزارش به صورت مشارکتی تهیه می‌شود تمامی دستگاه‌هایی که در زمینه اسکان بشر فعالیت می‌کنند عملکردهای خود را ارایه می‌دهند و جمع‌بندی می‌شود تا تبدیل به یک گزارش ‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چقدر پیش‌نویس نسبت به ۲۰ سال گذشته تغییر دارد؟ گفت: عملکرد ایران در ۲۰ سال گذشته با تصمیمات بین‌المللی کاملا هماهنگ بوده است و در بیشتر موارد، ایران، سیاست‌های نوینی را بر اساس چهارچوب‌های تصمیمات اخذ شده بین‌المللی در دستور کار قرار داد و اجرایی کرد که از جمله آنها می‌توان به تهیه طرح‌های کالبدی ملی، طرح‌های کالبدی منطقه‌ای، طرح‌های مجموعه‌شهری، شناخت مناطق کلانشهری به عنوان مجموعه‌های به هم پیوسته در زمینه شهرسازی و در زمینه مسکن، حرکت به سوی مسکن اجتماعی و سایر الگوهای مسکن که در کشور پیاده شده اشاره کرد.

به گفته زبردست، نظام و سیاست‌های مشخص شهری کشور که در حال تدوین است در گزارش ملی ایران که در کنفرانس ارایه خواهد شد به عنوان اتفاقاتی که در کشور هماهنگ با پیشنهادات سند قبلی در دست تدوین است نیز آمده است و قابلیت انطباق با سندهای بین‌المللی را به تصویر می‌کشد.

گفتنی است کنفرانس هبیتات ۳ (اسکان بشر)  از ۲۶ تا ۲۹ مهرماه سال جاری در کیتو پایتخت اکوادور انجام می‌شود و دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، دکتر حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، زهره داودپور مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی، عظیمیان معاون وزیر راه و شهرسازی و تعدادی از مدیران کل حوزه مسکن و شهرسازی در این سفر وزیر راه و شهرسازی را همراهی می‌کنند. /

نظر شما