شناسهٔ خبر: 29273 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در نشست ۱۹۱ شورای عالی هماهنگی ترابری مطرح شد:

سفر از اتحادیه اروپا به ایران با قطار آلمانی/ مذاکره ۵ جانبه‌ برای تردد واگن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایCIS در مسیر ایران - ترکیه/ افزایش مذاکرات با شرکت‌های اروپایی برای تبادل کالا

نشست شورایعالی ترابری عضو هیأت مدیره شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات گسترده با شرکت‌های آلمانی با هدف گسترش حمل و نقل ریلی خبر داد و گفت: در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی قطار آلمان به ایران هستیم و قصد داریم ظرف چند ماه آینده اولین قطار آزمایشی در این مسیر به حرکت درآید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین عاشوری عضو هیأت مدیره شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در نشست ۱۹۱ شورای عالی هماهنگی ترابری گفت: فردا و پس فردا جلسه ۵ جانبه‌ای به مدت دو روز بین ایران، ترکیه، قزاقستان، ترکمنستان و تاجیکستان در سطح معاونان راه‌آهن‌ها برگزار می‌شود که هدف از برگزاری این نشست هماهنگی برای اجازه تردد واگن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایCIS از مسیر ایران به ترکیه است.

وی ادامه داد: تا پیش از این طرف ترک از تقاضای ایران برای برگزاری جلسه و  توسعه همکاری‌ها استقبال نمی‌کرد و برگزاری جلسه را به تأخیر می‌انداخت تا اینکه حدود سه ماه پیش جلسه‌ای بین راه‌آهن ایران و ترکیه برگزار و مقدمات برگزاری یک جلسه با حضور معاون راه‌آهن ترکیه و کشورهایCISهماهنگ شد که به دلیل مصادف شدن با بحث کودتا به تاخیر افتاد.

عاشوری با اشاره به برگزاری جلسات فردا و پس فردا با معاونین راه‌آهن ۵ کشور، ادامه داد: سالانه حجم قابل‌ توجهی از بار بین کشورهای CIS و ترکیه جابجا می‌شود، که بیشتر آن از طریق جاده و دریا است و سهم راه‌آهن در این بخش کم است و یکی از دلایل مشخص آن هم این است که مقرراتی که کشور ترکیه از آن تبعیت می‌کند با مقررات CISمتفاوت است. این در حالی است که خوشبختانه ایران هر دو مقررات را در زمینه ریلی می‌داند، هم به عضویت نهادهای بین المللی درآمده است و هم امکانات سخت‌افزاری و نرم افزاری را دارد و با هر دو سیستم کار می‌کند.

وی تاکید کرد: برهمین اساس امیدواریم درجلسه فردا و پس‌فردا بتوانیم مقدمات این تفاهم را فراهم کنیم.

عضوهیأت مدیره شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران هم چنین از مذاکرات جدید با اروپایی‌ها خبر داد و گفت: خوشبختانه جلسات ما با شرکت‌های اروپایی در چند ماه اخیر برای تبادل کالا خیلی زیاد شده است.

وی با توضیح اینکه در سال‌های گذشته و به دلیل تحریم‌ها از مسیر ترکیه برای تبادل کالای ریلی کمتر استفاده کرده‌ایم، گفت: پس از رفع تحریم‌ها و درحال حاضر با شرکت دی‌پی‌کارگوی آلمان و همچنین شركتDHL و هم خود راه‌آهن آلمان جلسات مختلفی داشتیم و درحال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی قطار آلمان به ایران هستیم تا بتوانیم ظرف چند ماه آینده اولین قطار آزمایشی را در این مسیر راه‌اندازی کنیم.

نظر شما