شناسهٔ خبر: 29291 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی همدان خبر داد:

آغاز بازآفرینی محلات سنتی همدان از ماه محرم امسال/ ارتقای کیفیت زندگی و احیای هویت و سرزندگی در بافت‌های تاریخی

بافت قدیمی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی همدان از آغاز احیای تکیه‌های تاریخی و بازآفرینی محلات سنتی همدان در کارگروه فرهنگی اجتماعی راه و شهرسازی همدان از ماه محرم امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان، محمد رودباری در خصوص بازآفرینی محلات قدیمی همدان به مناسبت ماه محرم گفت: موضوع بازآفرینی محلات قدیمی همدان فقط به کار عمرانی بازنمی‌گردد بلکه کارگروه فرهنگی اجتماعی هم در این بازآفرینی نقش بسیار مهمی دارد.

وی افزود: با توجه به فرارسیدن ماه محرم و این رویداد فرهنگی مذهبی که ریشه در محلات قدیمی همدان دارد باید بدانیم که فرهنگ محرم در همدان بیش از صد سال قدمت دارد و ما در این کارگروه به دنبال بازآفرینی این فرهنگ غنی در محلات همدان هستیم.

وی با بیان اینکه در سه محله قدیمی (حاجی، کلپا، کبابیان) طرح احیای محلات معماری و طرح آن مطالعه و مصوب و امسال به‌عنوان نخستین سال اجرا در دست اقدام است، گفت: بر اساس شاخص مطالعاتی با هیئات مذهبی جلسه‌ای در زمینه یکسان‌سازی هیأت‌های محلاتی که شور و شوق عزاداری همچنان وجود دارد قصد داریم که بازآفرینی در خصوص هیئات یک شکل و یکسان شده و فاصله بین هیأت‌ها را از بین ببریم.

رودباری ادامه داد: یکی از وظایف کارگروه بازآفرینی در محلات همدان فرهنگ‌سازی آداب و رسوم گذشتگان است که متأسفانه در سال‌های اخیر این آداب و رسوم به دلیل تفاوت عقاید و نظرات در همدان متفاوت شده که امیدواریم در سال‌های آینده با کمک معاونت فرهنگی اجتماعی استانداری، فرمانداری و شهرداری همدان به مانند محله کلپا که امسال یکی شده هیئات را آغاز کردند این یکسان‌سازی در محلات دیگر همدان نیز انجام شود.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت ماه محرم به‌عنوان یک رویداد فرهنگی مذهبی ضروری است برنامه بازآفرینی شهری با بهره‌گیری از پتانسیل آن در عرصه فضاهای شهری در دستور کار همه دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان قرار گیرد.

رودباری یادآور شد: از آنجایی که هر منطقه و محل با توجه به ویژگی‌های خاص خود به اشکال مختلف به مکان رخدادی برای این رویداد ارزشمند فرهنگی مذهبی مبدل می‌شود لذا احیای فضاها و اماکن عمومی بسیار ضروری است.

این مقام مسئول تأکید کرد: متأسفانه طی سال‌های اخیر به تدریج این حیات و سرزندگی از فضاهای کهن رخت بربسته و به فضاهای جدید و بی‌هویت شهری منتقل شده است.

وی یادآور شد: تجربه‌های ارزشمند احیای تکیه‌های تاریخی و تهیه طراحی شهری و معماری و مطالعات اجتماعی و بازآفرینی محلات سنتی همدان و برنامه احیای محورهای فرهنگی محلات حاجی، کلپا، کبابیان و جولان شهر همدان از نمونه‌های این اقدام است که توانسته‌اند نقش مهمی در جریان ارتقای کیفیت زندگی و احیای هویت و سرزندگی در این عرصه‌ها را به همراه داشته باشند.

سرپرست اداره کل بیان کرد: بر این اساس به منظور گسترش این جریان و برنامه باززنده‌سازی بافت‌های شهری و بهره‌گیری از فرهنگ غنی و بازخوانی و بازآفرینی این رویداد بااهمیت به‌ویژه در این ایام، هیأت‌های مذهبی و اماکن با هویت در این محلات شناسایی و با تشکیل جلسه برنامه‌ریزی لازم برای احیای این عرصه‌های ارزشمند صورت گرفته است.

رودباری در پایان گفت: بازخوانی و بازآفرینی این رویداد فرهنگی مذهبی در همدان می‌تواند گامی آغازین در برنامه بازآفرینی و باز زنده سازی عرصه‌های ارزشمند شهری و ارتقای کیفیت زندگی و هدایت شهرها باشد.

نظر شما