شناسهٔ خبر: 29296 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح كرد:

وضع عوارض بر سوخت، بهترین راه برای نگهداری راه‌ها/ نصب ۲۰۰۰ دوربین در محورهای شریانی تا دو سال آینده

داود کشاورزیان رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وضع عوارض بر سوخت را بهترین راه کسب درآمد برای نگهداری از راه‌ها در کشور دانست و گفت: باید منابع پایداری برای نگهداری راه‌ها در نظر گرفته شود، چراکه نگهداری راه‌ها امری جاری و مستمر است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داوود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل راهداری و حمل و نقل خراسان شمالی با اشاره به اینکه ۳۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول راه‌های شریانی کشور است، افزود: حدود ۴۶ درصد از راههای موجود در کشور شریانی و ۵۴ درصد نیز غیرشریانی که شامل اصلی، فرعی و روستایی است.

وی با بیان اینکه نگهداری راه‌ها یکی از وظایف اصلی این سازمان است، ادامه داد: برای نگهداری راه‌های شریانی منابع ملی و برای نگهداری راه‌های غیر شریانی منابع استانی پبش‌بینی شده است اما متاسفانه در چند سال اخیر با افزایش قیمت قیر و ارز با مشکل مواجه شدیم و بطور کلی در حال حاضر برای نگهداری راه‌های شریانی و غیرشریانی با کمبود اعتبارات عمرانی مواجه هستیم.

وی اظهار کرد: بنابراین باید منابع پایداری برای نگهداری راه‌ها در نظر گرفته شود، چراکه نگهداری راه‌ها امری جاری و مستمر است.

کشاورزیان با بیان اینکه بهترین راه برای کسب درآمد پایداری در این بخش وضع عوارض بر سوخت است، تصریح کرد: اما در حال حاضر گوش شنوایی در این خصوص وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه ایمنی راه‌ها یکی دیگر اولویت‌های این سازمان است، از نصب ۲۰۰۰ دستگاه دوربین تا دو سال آینده در راه‌های شریانی کشور خبر داد.

کشاورزیان بیان کرد: از این تعداد نصب ۵۰۰ دستگاه تا چند ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با نصب این دستگاه‌ها سرعت غیر مجاز و ساعت کار غیر مجاز رانندگان را تحت کنترل خواهیم داشت، تاکید کرد: در حال حاضر رانندگان ناوگان باری بیش از حد مجاز رانندگی میکنند.

وی در ادامه با بیان اینکه ارتقای کیفیت حمل و نقل در بخش عمومی یکی دیگر از اهداف مهم این سازمان است، گفت: سال به سال سهم حمل و نقل جادهای در کشور به علت استفاده از خودروی شخصی کاهش یافته است و به همین منظور برای افزایش کیفیت به دنبال محدود کردن شرکت‌ها و استفاده از برندهای صاحب نام هستیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون دو هزار و ۵۰۰ شرکت مستقل در بخش مسافر وجود دارد، افزود: در آینده و بر طبق دستورالعمل هیچ کسی حق ندارد خارج از شبکه سیر فعالیت کند.

کشاورزیان به حمل و نقل کالا نیز اشاره کرد و افزود: ارتقای بهره‌وری مهمترین اولویت این سازمان در بخش کالا است و هم  اکنون متوسط پیمایش کامیون‌ها در کشور حدود ۶۰ هزار کیلومتر است.

وی با طرح این سوال که چرا بهره‌وری در این بخش پایین است گفت: مهمترین علت را عرضه ناوگان مازاد بر تقاضا دانست و تمام خودروهایی که در گذشته کار میکردند هم اکنون نیز فعال هستند.

کشاورزیان ادامه داد: در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا طبق مصوب‌های که وجود دارد از محل صرفه جویی، نوسازی ناوگان را داشته باشیم که قراردادهایی را در این زمینه نیز امضا کرده‌ایم./

نظر شما