شناسهٔ خبر: 29301 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

عابدی در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

اجازه تخریب کارخانه ریسباف را به سودجویان نمی‌دهیم/ بانک ملی در واگذاری و احیای این بنای تاریخی همکاری کند/ احیای کارخانه ریسباف حق شهروندان اصفهانی است

حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه به هیچ وجه اجازه تخریب کارخانه ریسباف را به سودجویان نمی‌دهیم گفت: ما به شدت نسبت به ایجاد موانع از سوی مسئولین بانک در تملک و احیای این کارخانه اعتراض کرده و اعلام می‌کنیم که اگر این پرونده به مجلس ارجاع داده شود به طور قطع با برگزاری جلساتی پیگیری شده و قاطعانه با آن برخورد می‌شود.

حیدر علی عابدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص وضعیت کنونی نقل و انتقال کارخانه ریسباف گفت: در زمان آغاز تخریب این کارخانه‌ها و بناهای تاریخی در شهر اصفهان به منظور ساخت و ساز و احداث مسکن مخالفت‌های بسیاری به ویژه از سوی شورای شهر اصفهان مطرح  شد چرا که در حقیقت فضای اصفهان به چند دلیل اجازه ساخت و ساز به این منطقه را نمی‌داد و بهتر بود که این مناطق برای شهروندان اصفهانی حفظ شود.

عابدی در ادامه اضافه کرد: این کارخانه‌ به عنوان میراث فرهنگی محسوب شده و باید به عنوان نمادی از سخت‌کوشی مردم اصفهان در گذشته و یک موزه تاریخی برای استان حفظ شود. در منطقه اطراف این کارخانه خدمات شهری محدودی وجود داشته و گنجایش بار اضافه ترافیک و یا زیرساخت (آب و فاضلاب) را نیز ندارد به همین دلیل تغییر کاربری آن از نظر حرفه‌ای و تخصصی امکان‌پذیر نخواهد بود. اگر این اتفاق افتاده و کارخانه ریسباف تخریب شود دلیل دیگری جز منافع سودجویانه و سوداگرانه نخواهد داشت.

وی در ادامه پیشگام شدن وزارت راه و شهرسازی در این حوزه را اقدامی شایسته دانست و گفت: این اتفاق خوب و مبارکی است که اگر محقق شده و کارخانه ریسباف به تملک این وزارتخانه درآید جای دارد که تقدیر گسترده‌ای از مسئولین در این حوزه شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود دو شعبه بانک ملی در خیابان‌های فیض و سپاه در این استان گفت: بعید است که بانک نخواهد در راستای توسعه و آبادانی شهر گام بردارد. بهتر است که به دو تجربه خود در اصفهان توجه کرده و در حفظ این بنای تاریخی کوشا باشد.

عابدی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: ما به شدت نسبت به ایجاد موانع از سوی مسئولین بانک در تملک و احیای این کارخانه اعتراض کرده و اعلام می‌کنیم که اگر این پرونده به مجلس ارجاع داده شود به طور قطع با برگزاری جلساتی پیگیری شده و قاطعانه با آن برخورد می‌شود.

وی با تأکید براینکه مجلس اجازه پایمال شدن حقوق شهروندان اصفهانی را در خصوص احیای کارخانه ریسباف نخواهد داد گفت: ما قطعا در این زمینه از طرح وزارت راه و شهرسازی حمایت کرده و با انبوه‌سازی مخالفت می کنیم.

سیاست بهره‌برداری دوباره از آثار ارزشمند به‌عنوان یکی از اقدام‌های تأثیر‌گذار در دنیا شناخته شده و مورد توجه است. با اعطای کاربری جدید به آثار و ابنیه و مجموعه‌های ارزشمند، ضمن حفظ این آثار و تداوم فرهنگ و تمدن سرزمین، زمینه لازم برای ارتقای کیفیت محیطی و سرزندگی اقتصادی و اجتماعی بافت پیرامون این آثار فراهم می‌شود.

با توجه به این مهم وزارت راه و شهرسازی، استانداری استان اصفهان، شهرداری اصفهان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در چارچوب طرح تفصیلی مصوب برآن هستند این مجموعه ارزشمند را تملک، مرمت و با اعطای کاربری جدید به فضایی در شأن شهروندان اصفهانی تبدیل کنند.

کارخانه ریسباف اصفهان به‌عنوان حق مسلم شهروندان اصفهان باید به مجموعه‌ای فرهنگی تبدیل و مورد استفاده دوباره قرار بگیرد./

نظر شما