شناسهٔ خبر: 29330 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

در مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی انجام شد؛

رونمایی از محصول مشترک دستگاه اتوماتیک قطع کن گاز/ مواجهه ۷۰ درصد شهرهای کشور با خطر زلزله/ تبدیل یک کار تحقیقی به محصولی کاربردی

قطع کن گاز مراسم رونمایی از محصول مشترک دستگاه اتوماتیک قطع کن گاز با حضور رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و ساختمان و جمعی از اعضای هیات علمی آن و دست اندرکاران مدیریت بحران شهری از دستگاه قطع کن اتوماتیک گاز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مراسم رونمایی از محصول مشترک دستگاه قطع کن گاز که توسط مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی و شرکت ایمن زلزله سدید طراحی‌ شده برگزار شد. این دستگاه دارای کاربرد قطع گاز و جلوگیری از بروز آتش سوزی در ساختمان‌ها به هنگام وقوع زلزله با قدرت تشخیص و پردازش شتاب است.

در این مراسم محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه و مشکن و شهرسازی عنوان کرد: در مرکز تحقیقات به کاهش خطرپذیری و افزایش ایمنی شهروندان توجه می‌شود چرا که کشور ما ازنظر خطرات طبیعی خصوصاً زلزله بسیار آسیب‌پذیر است و ۷۰ درصد شهرهای ما با خطر زلزله بالا مواجه هستند.

وی همچنین گفت: با وجود اینکه ۱ درصد جمعیت جهان را داریم، ۲۰ درصد با خطر زلزله بسیار شدید و در ۴۰ سال گذشته ۳۰ درصد زلزله‌های با تلفات ۱۰ هزار نفر در کشور ما رخ‌داده است.

وی تصریح کرد: در کنار پرداختن به بخش سازه‌ای باید به اجزا غیرسازه‌ای نیز توجه خاصی شود که عدم مقاومت کافی از آن‌ها آثار جمعی زیادی دارد که یکی از آنها سیستم لوله‌کشی گاز و انتقال گاز در شهر، خانه و صنایع است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: عملکرد این سیستم هوشمند طبق مبحث آیین‌نامه ایمنی ۲۸۰۰ ساختمان و کمیته های تخصصی مبحث مقرارت ملی ساختمان صورت گرفته و به تایید شرکت ملی گاز ایران نیز رسیده است.

شکرچی زاده بابیان اینکه آتش‌سوزی ناشی از گاز بسیار آسیب‌رسان است گفت: زلزله سان‌فرانسیسکو با بزرگی هشت ریشتر ۳ هزار نفر کشته داشته و زلزله بزرگ کره جنوبی نیز نشان داده که آتش‌سوزی پس از زلزله بسیار خطرساز است و بر این اساس استاندارد قطع گاز تدوین‌شده که آخرین نسخه آن سال ۲۰۰۶ عرضه شد.

وی توضیح داد: این دستگاه که امروز رونمایی شد محصول مشترک ما با شرکت ایمن زلزله سدید است که سیستم امواج زلزله را تحلیل و عمل قطع گاز را به‌سرعت انجام می‌دهد و ۸۰ درصد سیستم داخلی است و می‌تواند در ساختمان‌های متوسط نیز استفاده شود.

وی تأکید کرد: این دستگاه در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و امید طراحی شده و یک کار تحقیقی مشترک با یک شرکت دانش بنیان داخلی است ضمن اینکه این محصول قابلیت ارتقاء و توسعه دارد.

به گفته این مقام مسئول، همزمان با عرضه این محصول به بازار، استفاده از آن در خط لوله برخی از ساختمان‌ها اجباری می‌شود تا شاهد ارتقای ایمنی ساختمان‌ها در زمان وقوع زلزله و سوانح طبیعی در شهرها باشیم.

شکرچی‌زاده اضافه کرد: دستگاه مزبور برقی است، اما با قطع برق باطری‌های آن شروع بکار می‌کنند تا دستگاه بتواند در زمان مورد نیاز جریان گاز را به صورت اتوماتیک قطع کند.

وی افزود: می‌توان از مزایای این دستگاه، برخورداری بخش زیادی از آن با استفاده از توانمندی و تولید داخل یاد کرد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و ساختمان گفت: این دستگاه هوشمند با مطالعات بخش سازه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و با استفاده از تجارب بین‌المللی تولید شده و انتظار می‌رود با استفاده از این دستگاه گام‌های مثبتی در مدیریت بحران و کاهش تلفات سوانح طبیعی از جمله زلزله در کشور برداشته شود.

نظر شما