شناسهٔ خبر: 29341 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

حرکت به سمت زندگی ریل‌پایه ضروری است/ از این پس لجستیک بار را به صورت تخصصی دنبال می‌کنیم

مهرداد تقی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه لازم است لجستیک بار به صورت تخصصی از این پس در کشور عملیاتی شود، گفت: در طراحی شهری اولویت اول شهرسازی ریل‌پایه است تا زندگی ریل‌پایه برای مردم نهادینه شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد تقی‌زاده امروز در نشست سیاست‌‌‌گذاری ریلی ایران و اتحادیه اروپا اظهار داشت: در حوزه ریلی 4 موضوع طرح جامع حمل و نقل، یکپارچگی حمل و نقل در بخش بار و مسافر، ارتقاء سطح لُجستیک کشور در بخش بار و شهرسازی ریل‌پایه محورهای اساسی است که راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و وزارت راه و شهرسازی توجه خاص به آن دارند.

وی با تأکید بر اینکه ایده طرح جامع قطارهای حومه‌ای دنبال می‌شود، گفت: همه دنیا به دنبال توسعه حمل و نقل پاک هستند که سیستم حمل و نقل ریلی پاک‌ترین شیوه حمل و نقلی از نظر تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: متأسفانه در کشور ما شیوه‌های مختلف حمل و نقل درون و برون‌شهری با یکدیگر یکپارچه نیستند، زیرا هیچ گاه حمل و نقل یکپارچه و ترکیبی متولی خاصی نداشته است، البته در دنیا وزارت حمل و نقل وزارت راه متولی حمل و نقل ترکیبی است، اما مشکل اساسی در کشور ما تفاوت مدیریت حمل و نقل درون‌شهری با مسئول و مدیریت حمل و نقل برون‌شهری است؛ در همه جای دنیا متولی حمل و نقل درون‌شهری شهرداری و متولی حمل و نقل برون‌شهری وزارت راه است، اما آنها موظف هستند، هر دو مدل‌های حمل و نقلی را با یکدیگر ترکیب کنند، به طوری که مسافر احساس نکند، با تغییر ناوگان حمل و نقلی از یک سازمان به سازمان دیگر رفته است.

تقی‌زاده اظهار داشت‌: متأسفانه حتی در کشور ما حرکاتی ضد یکپارچگی حمل و نقل داریم، مثلاً پایانه اتوبوسرانی جاده‌ای که باید در شهر متمرکز باشد و دیگر سیستم‌های حمل و نقل شهری متصل شود، را از شهری نظیر تهران به بیرون از شهر منتقل می‌کنیم و یا عده‌ای معتقد هستند که باید ایستگاه راه‌آهن به خارج از شهرها برود و این حرکات غیرکارشناسی کاملاً ضد یکپارچگی است.

وی همچنین در لزوم توسعه لجستیک در حمل و نقل بار کشور اشاره کرد و گفت:‌ ما تا کنون فقط وظیفه حمل بار را بر عهده داشته‌ایم و به موضوع لجستیک توجه نکرده‌ایم، در حالی که لجستیک یعنی سیستم حمل و نقل قوی و در کنار آن انبارداری، گمرک و یکپارچگی حمل و نقل که این وظایف به تازگی در بخش حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تعریف شده است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: معاونت حمل و نقل راه تلاش می‌کند یکپارچه‌سازی مدل‌های حمل و نقل بار را در قالب لجستیک بار دنبال کند.

وی بیان کرد: موضوع دیگر قابل توجه در حوزه ریلی شهرسازی ریل‌پایه است که اگر به موضوعات اساسی در این حوزه بر طراحی شهری توجه نشود، مشکلات خاصی ایجاد خواهد شد، سیستم ریلی به علت نیازمند بودن به زیرساخت‌های خاص باید در طراحی شهری و شهرسازی مورد توجه باشد.

تقی‌زاده گفت:‌ در اکثر شهرهای اروپایی سیستم ریلی بار زیادی از جابه‌جایی مسافر و حمل کالا را بر عهده دارد و زندگی‌ها در اروپا به سمت ریل‌پایه بودن در حال حرکت است.

نظر شما