شناسهٔ خبر: 29387 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در هجدهمین همایش صنایع دریایی و دریانوردی مطرح شد:

پیشنهاد رییس سازمان بنادر برای تدوین قانون جامع دائمی درحوزه دریا

محمد سعید نژاد محمد سعیدنژاد‌گفت: در منطقه مکران که از عقب ماندگی مضاعفی برخوردار است و موقعیت استراتژیکی دارد تهیه، تنظیم و تدوین راهکارهای مرتبط در قالب قانونی جامع ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی امروز (سه شنبه، ۲۷ مهرماه) در آیین گشایش هجدهمین همایش صنایع دریایی و دریانوردی اظهار کرد: دریا به عنوان محور اصلی برنامه ششم مورد تاکید است که امیدواریم نمایندگان مجلس در این برنامه به موضوع توسعه دریامحور توجه و عنایت کافی داشته باشند و در تدوین قانون برنامه ششم، مبحث توسعه دریا محور در دستور کار باشد.

محمد سعیدنژاد با اشاره به اینکه بعد از قانون برنامه ششم توسعه باید به تدوین قانون جامع دائمی در حوزه دریا توجه کرد؛ گفت: در منطقه مکران که از عقب ماندگی مضاعفی برخوردار است و موقعیت استراتژیکی دارد تهیه، تنظیم و تدوین راهکارهای مرتبط در قالب قانونی جامع ضروری به نظر می‌رسد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه با عبور از گردنه ظالمانه تحریم همه محدودیت‌های ما در بخش دریا از بین رفته است، گفت: باید امکانات توسعه دریامحور فراهم شود و آنچه در حوزه صنایع دریایی داریم به سند رسمی در کشور تبدیل شود.

وی افزود: براساس آخرین آمار سهم درآمد بخش دریایی اعم از حوزه‌های نفت، گاز، حمل و نقل، بنادر، شیلات و غیره ۱۶ تا ۱۷ میلیارد دلار و ۴.۱ درصد از GDP کشور است.

سعیدنژاد گفت: باید در اقدامی همه جانبه نگاه عمومی در زمینه دریایی و حوزه‌های مختلف به صورت متوازن فراهم شود.

وی گفت: در توسعه دریامحور و تقویت بخش دریایی، توسعه دانشگاه‌های دریایی نیز ضروری است، البته گام‌هایی در این زمینه برداشته شده است اما کافی نیست و باید متخصصان حوزه دریایی با همکاری متولیان این صنعت در دانشگاه‌های ما تربیت شوند.

به گزارش مارین تایمز مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنایع دریایی اشاره کرد و گفت: برای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان لازم است تلاش‌های افزون داشته باشیم.

سعیدنژاد به تکمیل فاز دوم بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: فاز سوم درحال تکمیل است که به دو صورت فاینانس و BOT اجرا می‌شود که زیرسازی و اسکله از محل فاینانس و روسازی فاز سوم از محل BOT است.

نظر شما