شناسهٔ خبر: 29404 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئیات پنجاهمین نشست کمیته تخصصی معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش

بررسی برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون توسعه محدوده حرم مطهر رضوی/ تشکیل جلسه فوری برای تصمیم‌گیری نهایی در مورد مشهد

جلسه برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون توسعه در محدوده پیرامون حرم مطهر رضوی در کمیته تخصصی معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش بر اساس دستور شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و با حضور اعضای اصلی کمیته و مهدی حجت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پنجاهمین جلسه کمیته تخصصی معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش با موضوع بررسی برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون توسعه در محدوده حرم مطهر رضوی، مطابق بند هشت مصوبه مورخ ۹۵.۱.۲۳ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران برگزار شد.

در این جلسه دکتر مهدی حجت، دکتر حبیبی، دکتر صابری، دکتر مخدوم، نمایندگان وزارت کشور و سازمان میراث فرهنگی، شرکت عمران و بهسازی و استانداری و اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی و پژوهشکده ثامن حضور داشتند.

فرزانه صادق‌مالواجرد دبیر کمیته تخصصی معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش و مدیرکل دفتر معماری، طراحی شهری حوزه معاونت معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در جلسه پنجاهم کمیته، درباره برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون توسعه در محدوده حرم رضوی بر ضرورت اجماع استانی در بررسی و تایید طرح تاکید کرد و افزود این تایید باید مطابق محورهای مصوب شورایعالی و توجه به شان حرم مطهر رضوی، بافت تاریخی_فرهنگی پیرامون حرم سیما و منظر شهری و اهمیت شهر مشهد از متظر شهر مذهبی شیعیان جهان صورت بگیرد. وی بنابر ضرورت تغییر رویکرد بنیادین در رویه‌های قبلی، خواستار طرحی در شان این مکان با ارزش شد.

پیش‌تر و در تاریخ ۲۳ فروردین‌ماه سال جاری در نخستین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران که با موضوع برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون توسعه در محدوده پیرامون حرم مطهر رضوی تشکیل شده بود،  دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز به عنوان ریاست شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران حضور یافت. طرح ملاک عمل در چندین بند تشریح شد و مشاور طرح، آسیب‌های طرح ملاک عمل را که بخش‌هایی از آن شامل کاهش جمعیت ساکن بومی، از میان رفتن هویت شغلی و کالبدی محله‌ها و احساس تعلق محله‌ای در میان ساکنان، ایجاد نارضایتی اجتماعی بود گزارش کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

در روند فعالیت در مورد محدوده پیرامون حرم مطهر رضوی و پیرامون آن پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران نیز در نامه‌ای که در تاریخ اول خردادماه به مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و استاندار خراسان‌رضوی ارایه شد، مصوبه شورا درباره برنامه راهبردی بهسازی و توسعه در محدوده حرم مطهر رضوی در ۸ بند را ابلاغ و اعلام کرد.

در بند هشتم این مصوبه آمده است: با توجه به لزوم بررسی کارشناسی و دقیق گزینه‌ها، لازم است گزینه‌های مطرح شده پس از ارزیابی توسط مشاور (در وجوه گوناگون اعم از اجتماعی، مالی، ترافیک، تاثیر بر بافت و... و.) با حضور متخصصان مربوط و مدیریت‌شهری در استان در حوزه‌های مختلف، ظرف مدت دو ماه بررسی و نتیجه در کمیته تخصصی معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش با حضور معاون عمرانی استانداری بررسی مجدد شود و نتیجه جهت اتخاذ تصمیم نهایی در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران طرح شود. (متن کامل مصوبه را اینجا بخوانید.)

همچنین به دلیل اهمیت شهر مشهد و حفظ هویت بصری شهر، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران طی مصوبه‌ای که در تاریخ ۳۱ مرداد ماه به استاندار خراسان رضوی ابلاغ شد بر حفاظت از اراضی و عدم صدور پروانه، تفکیک و ساخت و ساز پیرامون حرم مطهر رضوی تاکید کرد و بند ۱۰ مصوبه ۹۵.۱.۲۳ را بدین ترتیب اصلاح کرد که تا زمان تصویب طرح بازنگری به جز در قسمت‌هایی که لازم است تا تعیین تکلیف قطعی مورد حفاظت قرار گرفته و صدور پروانه، تفکیک و ساخت و ساز در آن اراضی صورت نگیرد. در بقیه قسمت‌ها، تفکیک و احداث ساختمان طبق ضوابط و مقررات مصوب طرح موجود (موضوع بند یک مصوبه مورخ ۹۳.۱۱.۲۰ شورای‌عالی شهرسازی و معماری) مجاز خواهد بود. نقشه اراضی موضوع این بند که حداکثر ظرف مدت سه ماه از ابلاغ این مصوبه، توسط تهیه کننده طرح بازنگری خواهد شد باید به تصویب کمیسیون ماده پنج برسد. (متن کامل ابلاغیه را اینجا بخوانید.)

گفتنی است هفته‌های آتی، جلسه جمع‌بندی و تصمیم‌گیری نهایی در مورد مشهد تشکیل و نتایج به اطلاع عموم خواهد رسید. /

نظر شما