شناسهٔ خبر: 29419 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا خبر داد:

اعمال قانون بر وانت‌بارهای فاقد مدارک از اول آبان‌ماه/ وانت‌بارها شناسنامه‌دار می‌شوند/ تشریح شرایط صدور مدارک برای ناوگان وانت‌بار

وانت بار مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری‌ و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: از ابتدای آبان ماه سال جاری برای وانت‌بارهای فاقد مدارك لازم در جاده‌های كشور اعمال قانون خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، غلامحسین دغاغله مدیركل دفتر حمل‌ونقل كالای این سازمان از سامان‌دهی و اعمال قانون بر وانت‌بارها از ابتدای آبان‌ماه خبر داد و گفت:  این اقدام به‌منظور ساماندهی ناوگان وانت‌بار و ایجاد انتظام در نحوه بهره‌برداری و تردد وانت‌بارها در جاده‌های برون‌شهری و ارتقای سطح ایمنی جاده‌های كشور و با هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با پلیس‌راه راهور ناجا صورت می‌گیرد.

دغاغله تصریح كرد: رویكرد سازمان شناسنامه‌دار نمودن این دسته از ناوگان و انجام حمایت‌های لازم همچون سایر رانندگان فعال در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای است ازآنجایی‌که  كنترل مدارك رانندگان و وانت‌بارهای آن‌ها ازجمله كارت معاینه فنی، بیمه اجباری، كارت صحت و سلامت جسمی و روحی در حال حاضر به‌طور كامل انجام نمی‌شود.

وی افزود: با توجه به تمهیدات به‌عمل‌آمده كلیه مراكز مجاز ثبت‌نام در سراسر كشور آماده خدمت‌رسانی به ذینفعان بوده و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به ادارات كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها، انجمن‌های صنفی رانندگان بار و مسافر و دفاتر پیشخوان دارای مجوز ثبت‌نام كارت هوشمند رانندگان و ناوگان از سازمان نسبت به ثبت‌نام و دریافت كارت هوشمند راننده و ناوگان اقدام نمایند.

دغاغله بابیان این مطلب كه سیاست كلی سازمان در ساماندهی این ناوگان اعمال سیاست‌های تشویقی به‌منظور جلوگیری از ایجاد اختلال در فعالیت شاغلین این بخش و  تسریع در انتظام آن‌هاست، افزود:
رانندگان حمل‌ونقل كالای سبك (وانت‌بار) جهت فعالیت در بخش برون‌شهری بایستی شرایط دستورالعمل صدور، تمدید، تعویض و لغو برگ فعالیت (كارت هوشمند) رانندگان حمل‌ونقل برون‌شهری و روستایی را داشته باشند. ازجمله تسهیلاتی كه برای متقاضیان در سال اول طرح در نظر گرفته‌شده است می‌توان به موارد زیر اشاره نموددارا بودن حداقل مدرك تحصیلی پنجم ابتدایی به‌جای سیكل. البته برای متقاضیانی كه ظرف یک سال از ابتدای شروع طرح مبادرت به ثبت‌نام نمایند، ارائه گواهی تحصیلی پایین‌تر از پنجم ابتدایی یا نهضت سوادآموزی بلامانع است. 

مدیركل دفتر حمل‌ونقل كالا، گذراندن دوره‌های آموزشی عمومی برای رانندگان حمل‌ونقل كالای سبك (وانت‌بار) برون‌شهری را الزامی دانسته، كه شرایط و زمان اجرای آن متعاقباً اعلام می‌گردد.

وی افزود: برای ورود به بخش و صدور مجوز فعالیت، حداقل سن رانندگان وانت‌بار ۲۳ سال و حداكثر سن ۵۵ سال است. در مورد رانندگان بخش حمل‌ونقل روستایی و همچنین رانندگانی كه سابقه پرداخت حق بیمه دارند تا سقف ۱۰ سال به حداكثر سن مذكور اضافه خواهد شد.

به متقاضیانی كه ظرف ۶ ماه از ابتدای شروع طرح مبادرت به ثبت‌نام نمایند، حداكثر سن رانندگان (صرف‌نظر از سابقه پرداخت حق بیمه) تا  ۶۵ سال نیز پذیرفته می‌شود.   ضمناً حداكثر سن رانندگی وانت‌بارها در سطح جاده ۶۹ سال در نظر گرفته می‌شود. 

شایان‌ذکر است برای آزادگان، جانبازان و  خانواده معزز شهدا (بستگان درجه‌یک) با ارائه گواهی مربوطه از بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌توانند از مزایای پیش‌بینی‌شده در رابطه با شرایط احراز اخذ كارت هوشمند بهره‌مند گردند.

مدیركل دفتر حمل‌ونقل كالا شرایط وانت‌بار برای فعالیت در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای را اعلام كرد ازجملهدرج نام وانت‌بار در كارت مشخصات وسیله نقلیه، دارا بودن پلاك ایران، دارا بودن بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر و داشتن حداكثر سن ۱۵ سال. به متقاضیانی كه ظرف یک سال از ابتدای شروع طرح مبادرت به ثبت‌نام نمایند، حداكثر سن ناوگان تا  پنج سال بیشتر یعنی معادل ۲۰ سال به‌شرط داشتن كلیه شرایط خصوصاً گواهی معاینه فنی مجاز و معتبر مورد تائید است.

وی افزود: شرایط و ضوابط حمل بار توسط وانت‌بارها درراه‌های برون‌شهری كشور شامل محدودیت‌های ابعاد (طول، عرض و ارتفاع) و اوزان و همچنین نحوه بارگیری، حمل و مهار ایمن محمولات تهیه و به استان‌ها ابلاغ‌شده است. با متخلفین از این ضوابط بر اساس جدول جرائم رانندگی مصوبه هیئت محترم دولت و همچنین جدول تخلفات رانندگان حمل‌ونقل عمومی موضوع ماده ۱۱ دستورالعمل صدور، تمدید، تعویض و لغو برگ فعالیت رانندگان حمل‌ونقل بار و مسافر برون‌شهری و روستایی برخورد قانونی خواهد شد و به‌وسیله نقلیه زمانی اجازه حركت داده خواهد شد كه شرایط بارگیری محموله وسیله نقلیه با مقررات مطابقت داشته باشد.

مدیركل دفتر حمل‌ونقل كالا در خصوص نحوه فعالیت اعلام كرد: رانندگان فعال در بخش حمل‌ونقل سبك بین‌شهری (وانت‌بار) برای اخذ بارنامه می‌توانند به هریك از شرکت‌های حمل‌ونقل كالای فعال و یا شرکت‌های اختصاصی حمل‌ونقل سبك بین‌شهری (وانت‌بار) دارای پروانه فعالیت معتبر از این سازمان مراجعه نمایند.

نظر شما