شناسهٔ خبر: 29424 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در ستاد بازآفرینی شهری استان اصفهان مطرح شد:

لزوم مشارکت جدی‌تر مدیران استان در بحث بازآفرینی پایدار شهری/ تمامی خدمات در بحث بازآفرینی شهری لحاظ گردد

نشست طبق ابلاغیه مشترک وزیران کشور و راه و شهرسازی کلیه کارگروه‌های موازی حذف و همه فعالیت‌ها در قالب کارگروه ارتقای وضعیت امور اجتماعی، فرهنگی و سلامت بافت‌های نیازمند به توانمندسازی انجام می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، رسول زرگرپور استاندار اصفهان در جلسه کارگروه ارتقای وضعیت امور اجتماعی، فرهنگی و سلامت ستاد بازآفرینی شهری استان در جمع اعضای کارگروه گفت: رفع آسیب‌های اجتماعی مورد تأکید مقام معظم رهبری است که از بین چندین آسیب اجتماعی شناسایی شده ۴ مورد طلاق، اعتیاد، حاشیه‌نشینی و فساد و فحشا به عنوان اولویت ایشان انتخاب شده که تأکید ایشان موتور محرکی است برای مسئولین تا به این موضوعات به جدیت بپردازند.

 بحث حاشیه‌نشینی در قالب فرم فراگیرتری تحت عنوان طرح بازآفرینی شهری مطرح است.

پنج پهنه بافت تاریخی، پهنه نابسامان میانی، پهنه‌های ناهمگون شهری، پهنه‌های با پیشینه روستایی و پهنه‌های سکونتگاه‌های غیررسمی در بازآفرینی شهری مطرح است که حاشیه‌نشینی بخشی از سکونتگاه‌های غیررسمی محسوب می‌شود.

وی متذکر شد: تمامی بحث‌های کالبدی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، خدماتی و زیربنایی باید در طرح‌های بازآفرینی شهری لحاظ گردد چراکه بازآفرینی ساختار مجهزی است که در قالب ستاد ملی، استانی و شهرستانی در حال انجام است و این طرح  عین طرح‌های تفصیلی شهرهاست که تمامی خدمات باید در آن لحاظ گردد.

استاندار اصفهان خواستار حضور مسئولین ذی‌ربط در جلسات و مشارکت جدی‌تر در بحث بازآفرینی پایدار شهری شد و گفت: برگزاری جلسات با حضور کلیه اعضاء باعث می‌شود نقطه نظرات در طرح‌ها اعمال گردد و لازم است کلیه مدیران بحث بازآفرینی پایدار شهری را جدی گرفته و تمامی موارد مورد آسیب را پیگیری نمایند.

حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده، با اشاره به مفاد و آیین‌نامه‌های ابلاغی در این خصوص گفت: بحث پهنه‌های نیازمند توانمندسازی و حاشیه‌نشینی شهری موضوعی است که بر اساس قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب سال ۸۹ در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار داشته که به استناد ماده ۱۶ برنامه راهبردی تحت عنوان سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی، نوسازی، توانمندسازی و آسیب‌های اجتماعی این‌گونه محدوده‌های هدف تدوین شده که این تدوین برنامه راهبردی مطابق سند ملی در استان انجام و ابلاغ شده است.

غلامی در ادامه افزود: دراستان اصفهان متناسب با سند ملی، سند استانی و شهرستانی تدوین شده و این سند در ستاد ملی مطرح و ابلاغ شده است.

وی با اشاره به ابلاغیه مشترک وزیران کشور و راه و شهرسازی در این خصوص اذعان داشت: با توجه به ابلاغی که از وزیران کشور و راه و شهرسازی به استانداران اعلام شده تمامی دستگاه‌ها باید بر اساس آیین‌نامه کارگروه ارتقای وضعیت اجتماعی، فرهنگی و سلامت کار را دنبال کنند که این کارگروه یکی از پنج کارگروه ستاد بازآفرینی پایدار شهری است.

بر اساس این ابلاغیه کلیه کارگروه‌های موازی حذف و همه فعالیت‌ها در قالب کارگروه ارتقای وضعیت امور اجتماعی، فرهنگی و سلامت بافت‌های نیازمند به توانمندسازی انجام می‌شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان در خصوص اعتبارات مورد نیاز گفت: بر اساس مصوبه هیات وزیران اعتبارات مورد نیاز برای اجرای مصوبات این کارگروه از محل بودجه‌های سنواتی دستگاه‌های ذی‌ربط باید تأمین شود و در همین راستا مطالعات چهار شهر اصفهان، شهرضا، نجف‌آباد و خمینی‌شهر انجام شده است.

لازم است در این زمینه شهرهای هدف در داخل هر استان مشخص، محله‌ها اولویت‌بندی و در محله‌ها برای ارتقای کیفیت زندگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی اقدام و سهم هر دستگاه در کاهش آسیب‌های اجتماعی هر محله و هر پهنه‌بندی که نیازمند توانمندسازی است مشخص گردد.

منصور فخاران رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان نیز گزارش فعالیت‌های بازآفرینی دولت در استان اصفهان در قالب قوانین فرادست، شناخت وضعیت، گزارش عملکرد و پیشنهاد‌هایی را ارائه کرد و گفت: بحث بازآفرینی بر اساس قوانین در قالب دستورالعمل به همه استان‌ها ابلاغ شده و بر اساس آن کارگروه‌های تخصصی زیرمجموعه این ستاد در استان و شهرستان‌ها مشخص و در قالب پنج کارگروه ارتقای اقتصاد، مشارکت‌های مردمی و تسهیلات قابل ارائه در بافت‌ها- ساماندهی کالبدی زیرساختی و میراث فرهنگی – ارتقای وضعیت امور اجتماعی، فرهنگی و سلامت – حقوق و پیش‌نگری و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری و درآمدها و تجهیزات منابع انسانی فعالیت می‌کند.

فخاران با ارائه پیشنهاد‌های در قالب دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری استان گفت: بحث مدیریت واحد بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و حذف موازی کاری‌ها – اولویت‌بندی شهرهای هدف برای تهیه طرح‌های بازآفرینی- توان سنجی و بررسی امکانات کلیه دستگاه‌های عضو ستاد استان برای نقش‌آفرینی در محدوده‌های بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی و تهیه برنامه بازآفرینی استان به عنوان برنامه اقدام مشترک در این خصوص پیشنهاد می‌گردد.

وی افزود: بحث بازآفرینی شهری یعنی ارتقای کیفیت زندگی مردم از نظر محیطی، کالبدی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی که شعار ما برنامه جامع اقدام مشترک دستگاه‌های دخیل در بحث بازآفرینی است.

نظر شما