به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در هفتهای که گدشت عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در نشست ۱۳۲ شورای عالی فنی امور زیر بنائی با اشاره به ابلاغ ساختار جدید وزارت راه و شهرسازی و تفکیک معاونت برنامهریزی و حملونقل جادهای از یکدیگر، گفت مبنای اصلی این کار برجسته کردن مسئله حملونقل در کشور است و دراینباره توضیح داد: سازمانهای تابعهای در وزارتخانه وجود داشت که هرکدام بهنوعی موضوعات مربوط به حملونقل را تعقیب میکردند اما خود مسئله حملونقل بهعنوان یک مسئله مهم نیازمند ساختار جدیدی بود که بتواند تخصصی و ویژه به موضوع بپردازد. وزیر راه و شهرسازی موضوعاتی مثل حملونقل ترکیبی، مسائل ایمنی مربوط به حمل و نقل، مسائل فنی مربوط به آن، مسئله کنوانسیونهای مختلف حملونقلی بین کشورهای مختلف، مسئله انجمنهای حملونقلی و ترکیب حملونقل با شهرسازی و توسعه شهری ایران و هم چنین نحوه هماهنگی بین سازمانهای تابعه را دهها موضوع حملونقلی دانست که در عمل به آن پاسخی داده نمیشد و نهایتا منجر به اتخاذ این تصمیم شد.
در هفته اخیر مسئولان هوایی کشور از ترمینال سلام فرودگاه امام(ره) بازدید کردند و در این بازدید رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در نخستین مجمع عمومی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به تشریح برنامههای فرودگاه امام برای افزایش خدماتدهی به مسافران و همچنین ارتقای ایمنی پروازها پرداخت.
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اسعدی سامانی درباره قرارداد ایران با ایرباس و بوئینگ با اعلام اینکه انتقال تکنولوژی، ارائه آموزش و مشارکت در ساخت قطعات و تجهیزات در قرارداد نهایی ایران با ایرباس و بویینگ لحاظ شده، گفت: قرارداد خرید هواپیما از این دو شرکت سازنده هنوز نهایی نشده است پس نباید در زمینهٔ مفاد حقوقی این قرارداد، پیشداوری کرد. وی با اشاره به ادامه مذاکرات ایران با ایرباس و بوئینگ، گفت: بر اساس عرف تمام قراردادهای خرید هواپیما، تعمیر و نگهداری بر عهده کشور خریدار است ایران هم مستثنا نیست. همچنین انتقال فناوری، ارائه آموزش و مشارکت در ساخت قطعات و تجهیزات در قرارداد ایران با ایرباس و بوئینگ درگذشته مطرح بود و به نظر میرسد که در پیشنویس قرارداد لحاظ شده باشد.
دراین راستا همچنین معاون امور حقوقی و بینالمللی وزارت امور خارجه اعلامکرد تاخیر در تحویل هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به مذاکرات با این دو شرکت مربوط است که هنوز تمام نشده است. سید عباس عراقچی در خصوص تاخیر در تحویل هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران، اظهار داشت: تاخیری که در زمینه تحویل هواپیماها وجود دارد به مذاکراتی که بین ایران ایر و ایرباس و بوئینگ در جریان است مربوط میشود که این مذاکرات هنوز به سرانجام نرسیده است و با بیان اینکه هم ایرباس و هم بوئینگ هم زمان از وزارت خزانه داری آمریکا درخواست مجوز فروش این هواپیماها را به ایران کرده بودند، بیان کرد: طبق برجام دولت آمریکا موظف است که این مجوز ها را بدهد چون بخشی از تحریمهای اولیه است.
همچنین همزمان با اعلام توافق شرکت هواپیماسازی بوئینگ با یک بانک آمریکایی برای تامین مالی هواپیماهای خریداریشده توسط ایران با مشارکت یک بانک ژاپنی، مدير شركت هواپيماسازی بمباردير كانادا، گفت: اين شركت در دنبال كردن فرصتهای موجود در بازار ايران كمی دير عمل كرده، اما بعد از لغو تحريمهای كانادا عليه ايران، خواهد توانست به رقبای خود برسد.
از سوی دیگرهمزمان با تلاش کشورهای منطقه در تصاحب هاب هوایی، خبرها از شرق آسیا حاکی ازآن استکه سنگاپور ایرلاینز، شرکت هواپیماییحامل پرچم سنگاپور نیز همین روزها ۱۰۰۰۰ امین جت تجاری ساخت ایرباس را تحویل میگیرد.
همچنین دراین هفته مدیرکل فرودگاههای استان هرمزگان خبرداد پروازهای مسیر بندرعباس-بغداد و نجف اشرف- بندرعباسکه پس از ۵ سال از سرگرفته شده است در صورت استقبال زائران ادامه خواهد داشت و از هفتهای یک پرواز به دو پرواز در هفته افزایش خواهد یافت.
قائم مقام مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نیز با اعلام اينكه ۷۰۰ میلیارد تومان از شرکتهای هواپیمایی طلب داریم گفت: در فرودگاه مهرآباد پس از ۷۰ سال عملیات بازسازی اساسی باندها را در دست اجرا داریم و ۱۰۰ میلیارد تومان برای یکی از باندها هزینه کردهایم.
نظر شما