شناسهٔ خبر: 29443 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه ستاد هماهنگی ویژه زائران اربعین حسینی در استان همدان مطرح شد:

معافیت زائران از پرداخت عوارض در آزادراه کربلا محور ساوه- همدان/ ضرورت نظارت بر نمازخانه‌های مجتمع‌های خدماتی رفاهی همدان در ایام اربعین

جلسه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان از معافیت زائران حسینی از پرداخت عوارضی آزادراه ساوه – همدان خبر داد و گفت: با استفاده از علائم ترافیکی باید درصدد افزایش ایمنی در سطح راه‌های استان باشیم، این در حالیست که به گفته معاون این اداره کل، نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی مجتمع‌های خدماتی رفاهی استان همدان برای زائران در نظر گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری حمل و نقل جاده‌ای استان همدان، محمد رودباری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان در جلسه ستاد هماهنگی ویژه زائران اربعین حسینی که با حضور مدیران شرکت‌های مسافربری و انجمن‌های صنفی رانندگان در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، گفت: امسال همدان برای هرچه بهتر برگزاری آیین اربعین و پذیرایی از زائران حسینی به عنوان استان معین به کمک استان ایلام خواهد آمد.

وی با تأکید بر اینکه باید در زمینه رفع کمبودها و نیازمندی‌های استان در بحث زیرساخت‌های اربعین تمهیدات لازم را به کار ببریم، افزود: انتظار می‌رود مدیران دستگاه‌های اجرایی استان عضو کمیته حمل و نقل و سوخت امکانات و تجهیزات لازم را برای رفاه حال زائران حسینی را فراهم کنند.

وی تصریح کرد: در ایام اربعین حسینی مرکز مدیریت راه‌ها باید به صورت شبانه‌روزی فعال باشد و از طریق ارتباطات تلفنی و بی‌سیم موانع موجود در سطح راه‌ها را شناسایی و درصدد رفع آن برآیند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان گفت: این اداره کل با همکاری پلیس‌راه استان،  گشت‌های ۲۴ ساعته راهداری، اورژانس، امداد خودرو، هلال‌احمر و... آمادگی لازم را برای تأمین ایمنی زائران دارند.

رودباری بیان کرد: در ایام اربعین حسینی شهرداری همدان و ملایر تعدادی از مجهزترین اتوبوس‌ها را در پایانه‌ها مستقر کنند، تا زمانی که وسیله نقلیهٔ با مشکل مواجه شد از اتوبوس‌های کشیک در راستای انتقال مسافران به محل امن استفاده شود.

وی تصریح کرد: مجتمع‌های خدماتی رفاهی باید مدیران داخلی خود را هر چه سریع‌تر معرفی کنند و اهتمام لازم را در برنامه‌ریزی و هماهنگی با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی برای تأمین سوخت وسایل نقلیه ایام اربعین حسینی داشته باشند.

وی گفت: انجمن‌های صنفی شرکت‌های مسافربری و رانندگان پیشنهاد‌های خود را برای ارائه خدمات بهتر در زمینه ایاب و ذهاب زائرین اربعین حسینی ارائه دهند.

وی از تعیین وضعیت ناوگان‌های مسافربری برای جابه‌جایی زائران از مرز مهران خبر داد و ابراز کرد: در این راستا باید با پلیس‌راه استان در خصوص تردد وسایل نقلیه عمومی به مرز مهران مکاتباتی انجام شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین حسینی را نماد وحدت شیعه و سنی دانست و عنوان کرد: عزت و شرف و آبروی ما در دنیای اسلام به برکت مکتب امام حسین (ع) است، انقلاب و زندگی ما و همچنین شهادت‌طلبی ما برگرفته از مکتب امام حسین (ع) است.

رودباری در خصوص معافیت پرداخت عوارضی از وسایل نقلیه در آزادراه کربلا، بیان داشت: طی چند سال اخیر مردم عراق خدمات بی‌شائبهٔ به زائران ارائه دادند و این در حالی است که  انتظار می‌رود در ایام اربعین عوامل اجرایی در آزادراه کربلا از وسایل نقلیه عبوری به عتبات عالیات عوارضی دریافت نکنند.

وی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی در ایام اربعین به‌ویژه در راه برگشت زائران حسینی اکیپ‌های راهداری آماده باشند و در صورت تغییرات شرایط جوی وارد عمل شده و از خطرات احتمالی و موانع در سطح راه‌ها جلوگیری کنند.

وی گفت: در راستای کنترل و نظارت هر چه بیشتر متصدیان بخش حمل و نقل در انتقال شرکت‌کنندگان مراسم اربعین حسینی، هماهنگی لازم با همکاران ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌های مرزی نیز به عمل آمده است.

همچنین مصطفی پناهنده معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان در این جلسه گفت: ناهماهنگی‌ها و مشکلات اربعین سال گذشته در زمینه خدمات‌رسانی به زائران شناسایی شده و امسال به طور قطع انسجام و هماهنگی بیشتر خواهد بود.

وی با تأکید بر نظارت مجتمع‌های خدماتی رفاهی در ایام اربعین، افزود: نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی مجتمع‌های خدماتی رفاهی و سایر امکانات مورد نیاز چون آب گرم و سیستم گرمایشی و... برای زائران اعمال شود.

وی با بیان اینکه باید شرکت‌های مسافربری و رانندگان ناوگان‌های حمل و نقل عمومی در ایام اربعین از وحدت و انسجام خاصی برخوردار شوند، بیان کرد: انجمن‌های صنفی رانندگان باید در راستای جابه‌جایی زائران حسینی در مسیرهای مختلف با یکدیگر هماهنگی‌های لازم را داشته باشند.

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان گفت: باید تمهیدات لازم برای جابه‌جایی زائران حسینی از مرز مهران اندیشیده شود چرا که تردد زائران از مرز عراق به کشور ایران قابل پیش‌بینی نیست به طوری که در برخی ساعات اوج تردد زائران است.

پناهنده با اشاره به ساماندهی راه‌های استان در ایام اربعین، افزود: با توجه به اینکه در مراسم اربعین حسینی خیل عظیمی از زوار وارد استان همدان می‌شوند باید به وضعیت خط‌کشی، گاردریل، علائم تابلوها در سطح راه‌های استان رسیدگی شود.

وی با استناد به تجارب اربعین سال گذشته، خواستار تمهیداتی برای پیش‌بینی راننده کمکی و مساعدت و همکاری لازم از سوی پلیس‌راه و ساماندهی وضعیت ترافیک راه‌ها برای انتقال سریع زائران به شهرها شدند.

نظر شما