شناسهٔ خبر: 29667 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

هم‌زمان با هفته پدافند غیرعامل برگزار شد؛

برگزاری دوره آموزشی پدافند سایبری در اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی

جلسه به همت اداره بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، دوره آموزشی پدافند سایبری در این اداره کل برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، هم‌زمان با هفته پدافند غیرعامل و به منظور بالا بردن سطح آگاهی مدیران و کارشناسان این اداره کل، یک دوره آموزشی تحت عنوان پدافند سایبری در محل سالن اجتماعات اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی برگزار شد.

در این جلسه علیآبادی کارشناس امور سایبر و پدافند غیرعامل و استاد دانشگاه، با اشاره به اهمیت به‌روزرسانی اطلاعات و داشتههای فناوری اطلاعات همگام با پیشرفتهای جهانی گفت: امروزه در جهانی زندگی میکنیم که هر روز شاهد پیشرفتهای جدید هستیم که این پیشرفتها در کنار فرصتها، چالشها و خطراتی را هم برای ما به همراه دارد.

وی با بیان اینکه در دوره فعلی تهدیدات بالفعل جای خود را به تهدیدات بالقوه داده‌اند، افزود: در حال حاضر جامعه جهانی در وضعیتی قرار دارد که تهدیدات فراوانی در حوزههای مختلف جنگ وجود دارد، چه جنگ فیزیکی با جنگ‌افزار و چه جنگهای مجازی با نرمافزارهایی که در پارهای موارد مخربتر از جنگها میتوانند باشند.

این کارشناس امور سایبر و پدافند غیرعامل با تأکید بر اهمیت پدافند از جهات مختلف، توضیح داد: پدافند دو بخش دارد یکی پدافند عامل که شامل نبرد و دفاع با سلاحهای جنگی است و دیگری پدافند غیرعامل که شامل تمهیدات و پیش‌بینی‌های قبل از بروز حوادث طبیعی و غیرطبیعی در راستای کاهش خسارات این حوادث است.

وی اضافه کرد: پدافند غیرعامل بر خلاف نوع عامل آن، مدنی و کاملاً قانونی و عمومی است و اکثر مردم همواره در اجرای آن همکاری لازم با حکومتها و دولتها را دارند که از آن جمله میتوان به ایمنسازی اماکن عمومی، مسکونی و شهرها و ایجاد زیرساختها لازم در راستای کاهش بروز حوادث اشاره کرد.

علیآبادی یکی از خطرناکترین حملات در دوره فعلی را حملات سایبری و اینترنتی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه امروزه آنلاین کردن اطلاعات کاربران یکی از برنامههای مدون و راهبردی ادارات و سازمانهای دولتی است، این مسئله در کنار تمامی فرصتهایی که به همراه دارد و باعث تسریع و تسهیل روند رسیدگی میشود، از طرفی باعث به خطر افتادن این اطلاعات از نظر نرمافزاری و حملات سایبری تحت شبکه میگردد.

وی با اعلام اینکه طبق یک آمارگیری در سال ۲۰۱۳ در کل دنیا بیشترین سهم حملات سایبری و هکهای اینترنتی شامل سایتهای ادارات و سازمانهای دولتی میشود، بیان کرد: این مسئله نشاندهنده حساسیت بالای سایتها و پرتالهای ادارات و سازمانهای دولتی و نیمهدولتی است که باید مسؤولان و مدیران حتماً نکات امنیتی را در طراحی وبسایتها رعایت کنند.

این کارشناس امور سایبر و فناوری اطلاعات تأکید کرد: در دوره فعلی در شرایطی قرار داریم که هر روز و هر لحظه شاهد تهدیدی جدید از سوی هکرها و افراد خرابکار هستیم و بر همین اساس در طراحی سایتهای دولتی و سامانههای آنلاین خدمات مردمی، باید همواره از بهترین و بهروزترین ابزارها و نرمافزارهای امنیتی و ضد هک استفاده کنیم.

نظر شما