منصور حقیقتپور در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره لزوم تصویب بند «ل» تبصره ۵ لایحه بودجه ۹۴، توسعه زیرساختهای حملونقل کشور در بخشهایی همچون بزرگراه و ریل را شالوده اصلی در توسعه اقتصادی و عمرانی کشور خواند و توضیح داد: هر نوع سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل موثر٬ مفید و سازنده خواهد بود البته حق انتفاع آن باید به صورت معقول تعریف شود.
وی با اشاره به ظرفیت بالقوه بخش خصوصی در توسعه صنعت حمل و نقل کشور افزود: سرمایهگذاری اصولی باید در این حوزه انجام شود تا دسترسی به نقاط مختلف کشور از طریق شبکه ریلی و جادهای با شرایط مطلوب فراهم شود که محقق شدن این هدف نیاز به بسترسازیهایی دارد٬ به عبارت بهتر برای ترغیب سرمایهگذار به سرمایه گذاری در شقوق مختلف حمل و نقل مخصوصا بخش ریلی باید جاذبههایی تعریف کرد.
نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در آمدزایی بخش ریلی باید به اندازه بخش مسکن باشد تا سرمایهگذاران راغب به ورود به این عرصه شوند، اظهار کرد: از حضور و نقشآفرینی بخش خصوصی در توسعه حمل و نقل ریلی باید استقبال کرد تا به این ترتیب کل کشور به صورت معقول تحت پوشش شبکه ریلی قرار گیرد.
حقیقتپور توسعه شبکه ریلی کشور را نیازمند شتاب فوقالعاده خواند و گفت: البته نباید نیازهای جدید را در حوزه حمل و نقل کشور نادیده گرفت برای مثال در ایام اربعین حسینی دیدیم که حدود ۱.۵ میلیون زائر ایرانی به عراق سفر کردند که در صورت دسترسیهای ریلی مناسب، جابهجایی آنها آسانتر میشد.
در بند "ل" تبصره 5 لایحه بودجه 94 آمده است: به صندوق توسعه ملي در سال 1394 اجازه داده مي شود تا نسبت به اعطاي تسهيلات ارزي و ريالي به سرمايه گذاران بخش خصوصي و يا تعاوني براي طرح هاي توسعه اي شقوق مختلف حمل و نقل بدون انتقال مالكيت و با معرفي وزارت راه و شهرسازي و تضمين سازمانها و شركتهاي تابعه و ذيربط اين وزارتخانه در قبال اخذ حق دسترسي تا استهلاك اصل سرمايه و سود آن از استفاده كنندگان اقدام نمايد./
نظر شما