شناسهٔ خبر: 29717 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

نخستین گردهمایی مدیران هنرستان‎های علوم و فنون دریایی کشور

ساخت دومین هنرستان ویژه رشته‌های علوم و فنون دریایی در بندر امیرآباد/ درخواست آموزش و پرورش از ارگان‎های دریایی

هنرستان دریایی مدیرکل دفتر آموزش‎های فنی و حرفه ای آموزش و پرورش خواستار توجه بیشتر ارگان‎های دریایی به هنرستان‎های دریایی شد و گفت: از ارگان‎های دریایی می‎خواهیم که نیاز و انتظارات خود از هنرستان‎های دریایی را به ما اعلام کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش خواستار تعیین نیاز بازار کار ارگان‌های دریایی به منظور لحاظ در برنامه آموزشی هنرستان‌های علوم و فنونی دریایی و تربیت نیروی انسانی مطابق با نیاز این ارگان‌ها شد.

دکتر حسینی مقدم امروز سه شنبه در نخستین گردهمایی مدیران هنرستان‌های علوم و فنون دریایی کشور به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و آموزش مشارکتی اشاره کرد و گفت: درخواست ما از ارگان‌های و سیاست‌گذاران امور دریایی این است که انتظار خود را از آنچه که در هنرستانهای دریایی آموزش داده می‌شود و همچنین نیاز بازار کار این بخش را به ما اعلام کنند تا بتوانیم این موارد را در  تدوین سر فصل‌های آموزشی و تربیت نیروی مورد نیاز این بخش لحاظ کنیم.

وی به سه ساله شدن دوره هنرستان‌ها از سال جاری و تخصصی‌تر شدن آموزش‌ها در این مراکز اشاره کرد و آن را نویدی  برای  هنرستانها و  دست اندرکاران ارگان های دریایی دانست و اظهار کرد: از این پس ارگان‌های دریایی می‌توانند اطمینان داشته باشند که دانش آموختگان این هنرستان ها با آموزش‌های تخصصی بیشتری وارد بازار کار خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر  افراد جذب شده در ارگان‌های دریایی از دانش آموختگان شاخه نظری و از رشته‌های ریاضی فیزیک هنرستان ها هستند گفت:امیدواریم در زمینه آموزش در هنرستان‌های علوم و فنون دریایی به جایگاهی برسیم که شاهد جذب دانش‌آموخته‌های‌شاخه‌های فنی و حرفه ای و کار و دانش در ارگان‌های دریایی باشیم.

حسینی مقدم با بیان اینکه رشته‌ های دریایی در  هنرستان‌ها شاخه فنی و حرفه‌ای و در زیر گروه صنعت دیده شده است افزود: در حال حاضر در هنرستان‌های علوم و فنون دریایی کشور رشته‌های ناوبری، مکانیک موتورهای دریایی و الکترونیک و مخابرات دریایی ارائه می‌شود.

مدیر کل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش گفت: از امسال که هدایت تحصیلی به پایه اول دوره متوسطه انتقال پیدا کرد دانش آموزان از پایه نهم وارد هنرستان‌ها می‌شوند که این خود در آشنایی دانش آموزان از همان ابتدا با رشته های رشته های دریایی موثر خواهد بود.

وی  سپس بااشاره به افزایش جذب دانش آموزان در رشته های علوم و فنون دریایی هنرستانها ادامه داد: ما در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ در رشته الکترونیک و مخابرات دریایی شاهد یک سیر صعودی در جذب دانش آموزان بودیم، در رشته مکانیک موتورهای دریایی امسال ۲۲۰ نفر پایه دهم را ثبت ‌نام کردیم در رشته ناوبری نیز بیش از ۴۰۰ نفر وارد هنرستانها شدند.

به گزارش مارین تایمز، حسینی مقدم گفت: امسال در مجموع ۶۰۰ نفر ورودی هنرستانها برای تحصیل در رشته‌های علوم و فنون دریایی بوده است که امیدواریم در سال آینده و با برنامه ریری مناسب، همین روند رو به رشد را شاهد باشیم.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه ای آموزش و پرورش سپس به اقدامات انجام شده در کیفی‌سازی آموزش در هنرستانهای علوم و فنون دریایی  اشاره کرد و  افتتاح نخستین هنرستان خیرساز علوم و فنون دریایی در بندر عباس در سال گذشته، پیگیری برای ساخت دومین هنرستان نوساز ویژه رشته‌های علوم و فنون دریایی در بندر امیرآباد، اخذ مجوز استخدام برای اولین بار طی چند سال اخیر دررشته هاي ناوبري ومكانيك موتورهاي دريايي جهت استانهای سيستان و بلوچستان و خوزستان برای سال تحصيلي ۹۶-۹۷ و در اولویت قرار گرفتن جذب فارغ التحصیلان رشته‌های دریایی در آزمون استخدام نداجا و شرکت ملی نفتکش و شركت در جلسات كميسيون رشته هاي علوم وفنون دريايي دفتر تالیف کتب درسی فنی وحرفه ای به منظور ارايه تفاهم نامه و هماهنگی مشاركت ارگانهای دريايی در تدوين كتب درسی جديد را  از اقدامات انجام شده در بخش جلب مشارکت‎ها نام برد.

مدیرکل دفتر آموزش‎های فنی و حرفه‎ای آموزش و پرورش ادامه داد: ما آمادگی داریم تا از نظرات ارگان‎های دریایی در تدوین سرفصل‎هاو محتوای آموزشی هنرستانهای دریایی استفاده کنیم.

حسینی خواستار توجه بیشتر ارگان‎های دریایی به هنرستان‎های دریایی شد و اضافه کرد: از ارگان‎های دریایی می‎خواهیم که نیاز و انتظارات خود از هنرستان‎های دریایی را به ما اعلام کنند و از ما بخواهند.

وی در پایان با بیان اینکه آموزش‎های هنرستانی بن‎بست، نیست گفت: دانش‎آموختگان هنرستان‎های دریایی می‎توانند تا مقطع دکتری ادامه تحصیل بدهند.

 

نظر شما