شناسهٔ خبر: 29727 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

محمد محسنی خبرداد:

سرمایه‌گذاری ۳۴۰۰ میلیارد ریالی در بنادر سه‌گانه مکران/ آماده‌سازی ۴۶ فروند شناور مسافری برای نوروز ۹۶/ توسعه گردشگری دریایی درسواحل مکران

گردشگری دریایی مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر با بیان اینکه تاکنون سه هزار میلیارد ریال در توسعه بنادر سه‌گانه جاسک، سیریک و تیاب به عنوان توسعه سواحل مکران هزینه شده است و ۴۰۰ میلیارد ریال پروژه در حال اجرا در این سه بندر داریم، از راه‌اندازی خط مسافری دریایی بندرعباس - کیش خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد محسنی امروز در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از بندر شهید باهنر استان هرمزگان واقع در شرق استان در نشست خبری بیان کرد: بندر شهید باهنر به عنوان هاب ترانزیت دام، خودرو و تره‌بار در کشور مطرح است ضمن آنکه محصولات فله و به طور محدود کانتینر نیز در این بندر تخلیه و بارگیری می‌شود.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد عملیات تخلیه و بارگیری در بندر شهید باهنر به موضوع صادرات کالای غیرنفتی اختصاص دارد و این نماد اقتصاد مقاومتی است.

محسنی افزود: بندر شهید باهنر امروز در حوزه صادرات تره‌بار و سیفی‌جات کشور، صادرات دام زنده و صادرات کود شیمیایی مقام اول را دارد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر افزود: با توجه به موقعیت بندر شهید باهنر در استان هرمزگان مراودات تجاری استان‌های کرمان، فارس، بوشهر و سیستان و بلوچستان با این بندر برقرار است.

وی ادامه داد: در شرق استان هرمزگان غیر از بندر شهید باهنر بنادر دیگری نظیر جاسک، سیریک، تیاب به عنوان بنادر سه ‌گانه سواحل مکران و همچنین بندر هرمز به عنوان سند تاریخ دریایی کشور و بندر شهید حقانی وجود دارد.

محسنی افزود: توسعه دریامحور و تثبیت نقاط جمعیتی در سواحل کشور و امنیت مرزهای آبی کمک می‌کند و در این راستا برای توسعه و عمران بنادر در این حوزه فعالیت‌هایی انجام می‌دهیم.

اجرای ۴۰۰ میلیارد ریال پروژه در بنادر سه‌گانه سواحل مکران

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر گفت: هدف‌گذاری کرده‌ایم تا ۴۰۰ میلیارد ریال پروژه در حوزه عمران و آماده‌سازی بنادر سه‌گانه جاسک، سیریک و تیاب به عنوان بنادر سواحل مکران اجرا کنیم.

وی ادامه داد: بندر سیریک با پس کرانه ۸۰ هکتاری پس از لایروبی امروز قابلیت پهلوگیری کشتی‌های بالای ۱۰ هزار تن را دارد.

به گفته محسنی بندر جاسک در حوزه دریای عمان نیز استراتژیک است که لایروبی آن تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر گفت: در بندر جاسک برای اولین بار مرکز امداد و نجات دریایی راه‌اندازی می‌شود و خلأ حضور پایگاه امداد نجات دریایی در سواحل بندرعباس تا چابهار رفع خواهد شد.

وی افزود: در بندر جاسک اسکله‌های اختصاصی استقرار پهلوگیری شناورهای ناجی آماده نصب است.

محسنی با تأکید بر اینکه بندر تیاب از نظر قدمت دومین بندر در ایران است، گفت: تیاب با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال در حال لایروبی است و از نظر گردشگری ظرفیت‌های فراوانی دارد که ضروری به نظر می‌رسد در راستای توسعه سواحل مکران طبق فرمایشات مقام معظم رهبری یکی از اولویت‌ها رشد گردشگری در این سواحل باشد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر افزود: بندر تیاب از بهترین خورهای طبیعی برخوردار است. جنگل‌های مانگرو، چندل و زیستگاه‌های طبیعی آبزیان دریایی از مزایای گردشگری بندر تیاب است.

وی با بیان اینکه ارتقای گمرک بندر تیاب را پیگیری کرده‌ایم، گفت: این بندر امروز از بندری ملوانی به بندری تجاری ارتقا یافته است که پذیرش شناورهای بزرگ تجاری را در آینده در چشم‌انداز خود دارد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر گفت:‌در راستای توسعه بندر تیاب به عنوان بنادر سه‌گانه سواحل مکران نصب باسکول ساخت انبار کالا انجام شد ضمن آنکه به زودی از سوی بخش خصوصی جایگاه سوخت شناورداران در این بندر ساخته می شود که توان تأمین سوخت روزانه صد فروند شناور دارد.

وی همچنین از فعال شدن مرکز آموزش دریایی در بندر تیاب خبر داد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر بندر سیریک را از دیگر بنادر سه‌گانه مکران در استان هرمزگان عنوان کرد و گفت: بندر سیریک نزدیک‌ترین بندر تجاری به عمان است که حدود ۶۱ مایل دریایی با عمان فاصله دارد و دروازه ورودی به سواحل مکران محسوب می‌شود.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر ادامه داد: بندر سیریک پس از بندر شهید رجایی از نظر پس کرانه در هرمزگان رتبه دوم را دارد.

محسنی بیان کرد: در بندر سیریک عملیات ساخت اسکله ۲۰۰ متری با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان به زودی آغاز می‌شود تا شناورهای تجاری امکان پهلوگیری در آنجا داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه بندر سیریک به زودی زون اقتصادی دریایی کشور خواهد شد، گفت: آماده‌سازی ۱۶ هزار هکتار اراضی بندر سیریک در حال انجام است،همچنین به زودی اپراتوری این بندر به بخش خصوصی واگذار می‌شود که با تکمیل فرایند واگذاری بندر به بخش خصوصی رونق اقتصادی آن افزایش می‌یابد.

راه‌اندازی خط مسافری جاسک - مسقط عمان و چندین خط مسافری دیگر

وی بندر جاسک را کامل‌ترین بندر در شرق هرمزگان معرفی کرد و گفت: به تازگی سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای راه‌اندازی خط مسافری جاسک - مسقط عمان اعلام آمادگی کرده است.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر ادامه داد: در بندر شهید باهنر بزرگ‌ترین پایانه بین‌المللی سفرهای دریایی مستقر است که به خصب عمان و شارجه امارات خط دریایی مسافری داریم و پنج سفر در هفته در این خطوط مسافر انجام می‌شود.

وی گفت: همچنین مسیرهای مسافری از بندر شهید باهنر به دبی و مسقط توسط بخش خصوصی به زودی راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد:همچنین کشتی با ظرفیت ۱۸۰ صندلی به تازگی برای راه‌اندازی خط مسافری دریایی بندرعباس - کیش خریداری شده است و به زودی خط دریایی گردشگری در این مسیر راه‌اندازی می‌شود. طول مسیر ۵ ساعت برآورد شده است و پیش‌بینی می‌شود قیمت بلیت شناور مذکور حدود صد هزار تومان باشد.

محسنی اظهار داشت: همچنین خط بندر شهید باهنر - اسکله فجر قشم با لندیکراپت به زودی راه‌اندازی می‌شود و در آینده نیز مسیرهای دریایی جاسک - مسقط و بندرعباس - دبی راه‌‌اندازی خواهد شد.

سرمایه‌گذاری ۳ هزار میلیارد ریالی در توسعه بنادر سه‌گانه مکران/اجرای ۴۰۰ میلیارد ریال پروژه در حال حاضر

به گزارش فارس، وی با بیان اینکه تاکنون سه هزار میلیارد ریال در توسعه بنادر سه‌گانه سواحل مکران در هرمزگان هزینه شده است، گفت: در دو سال اخیر ۴۰۰ میلیارد ریال پروژه در حال اجرا در این سه بندر داریم.

وی گردشگری دریایی در سواحل مکران را از مصادیق توسعه آن عنوان کرد و گفت: ظرفیت گردشگری دریایی در سواحل مکران بالاست و باید سرمایه‌گذاری زیادی از سوی همه ارگان‌های دست‌اندرکار در این سواحل برای توسعه گردشگری انجام شود. خور آذینی در بندر سیریک از نظر گردشگری بی‌همتا است. در خور میناب هم شرایط گردشگری مناسبی داریم که اگر ارتقا یابد به توسعه اقتصادی ساحل‌نشینان در این منطقه کمک می‌کند.

آماده‌سازی ۴۶ فروند شناور مسافری برای نوروز ۹۶/انجام ۹۵ درصد مسافرت‌های دریایی در هرمزگان

محسنی با بیان اینکه ستاد سفرهای دریایی نوروز ۹۶ در هفته جاری در سازمان بنادر و دریانوردی کلید خورد،‌گفت: ۹۵ درصد مسافرت‌های دریایی کشور از هرمزگان انجام می‌شود. بزرگ‌ترین بنادر تجاری جزایر و مناطق آزاد در استان هرمزگان است.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر با بیان اینکه پایانه مسافری بندر شهید حقانی سال گذشته افتتاح شد، گفت: برای اولین بار در تاریخ سفرهای دریایی سامانه فروش الکترونیکی و اینترنتی بلیت شناور فراهم شد.

فروش بلیت نوروزی شناورها از اول دی‌ماه

محسنی بیان کرد: از ابتدای دی ماه امسال دفاتر فروش بلیت شناورهای مسافری برای ایام نوروز در همه کشور فعالیت خود را آغاز می‌کنند و ما در سه بندر شهید باهنر، شهید حقانی و هرمز برای ارائه خدمات مسافری آماده‌ایم.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۱۵ میلیون نفر سفر در استان هرمزگان انجام شد، گفت: در حال حاضر بین بندرعباس و جزایر قشم و هرمز ۴۶ فروند شناور با ۴ هزار و ۸۰۰ صندلی فعالیت می‌کنند.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر گفت: همچنین در مسیرهای بین‌المللی به کشورهای امارات و عمان در هفته بیش از دو هزار صندلی فعال داریم.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر یادآور شد: در راستای ارائه خدمات به تجار به زودی خط مسافری VIP بین قشم و بندرعباس در ساعات پایانی شب و ساعات ابتدایی روز برقرار می‌شود و نرخ بلیت آن ۵۰ هزار تومان خواهد بود.

نظر شما