شناسهٔ خبر: 29753 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری خبر داد:

رشد سه برابری خروج زائران اربعین از مرزهای کشور نسبت به سال قبل/ آغاز پیش‌فروش بلیت سفرهای خطی از ۲۰ آبان

راهپیمایی اربعین مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌و‌نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با اشاره به آمار زائران عتبات عالیات از اول تا ۱۳ محرم سال جاری تصریح کرد: از سه مرز جاده‌ای کشور، ۷۱هزار نفر مسافر خروجی ایرانی و ۳۴ هزار نفر خروجی خارجی داشتیم که نشان‌دهنده رشد سه برابری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در هشتمین جلسه کمیته سوخت و حمل‌ونقل (ستاد مرکزی اربعین) که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و اعضای ستاد مرکزی اربعین برگزار شد، برنامه‌ریزی‌های لازم جهت برگزاری مراسم اربعین حسینی انجام شد.

داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس اين سازمان در این جلسه، ضمن اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ادارات كل  راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای غرب كشور، بر هماهنگی‌های لازم جهت برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم اربعین حسینی تأکید کرد.

محمدجواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص ساختار کمیته سوخت و حمل‌و‌نقل گفت: دستگاه‌هایی همچون نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، گمرک، راه‌آهن، سازمان هواپیمایی، بنادر و دریانوردی کشور، پلیس گذرنامه، پلیس راهور، شرکت نفت، واحد اتوبوس‌رانی و سایر دستگاههای دیگر، عضو این کمیته هستند.

وی با اشاره به آمار زائران عتبات عالیات از اول تا ۱۳ محرم سال جاری تصریح کرد: از سه مرز جاده‌اي کشور، ۷۱هزار نفر مسافر  خروجی ایرانی و ۳۴ هزار نفرخروجی خارجی داشتیم که نشان‌دهنده رشد سه برابری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است.  

عطرچیان با بیان اینکه مرزهای خروجی سه‌گانه شامل شلمچه، چزابه و مهران است، افزود: برای این سه مرز، مناطقی پیش‌بینی شده که به ترتیب از مهران، چزابه و شلمچه عبور می‌کنند و برای استان‌هایی که در شمال و شمال‌غرب کشور وجود دارند، مرز خروجی مهران و برای مابقی استان‌ها مرز شلمچه و چزابه در نظر گرفته شده است

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان با اشاره به تعداد اتباع خارجی گفت: برای اتباع خارجی در حوزه قفقاز، مرز خروجی مهران و برای اتباع پاکستانی و افغانی مرز خروجی شلمچه تهیه شده است و تمامی این موارد مصوباتی است که با هماهنگی ستاد مرکزی اربعین حسینی در نظر گرفته شده است و به استان‌ها ابلاغ شده است.

عطرچیان در رابطه با جابه‌جایی زائران از مبدأ تامقصد خاطرنشان ساخت: این جابه‌جایی به دو صورت شامل ناوگان عمومی(اتوبوس) و یا توسط وسیله‌نقلیه شخصی به مقصد هدایت می‌شود.
وی همچنین با اشاره به تخصیص ده هزار دستگاه اتوبوس بین‌شهری برای انتقال زائران، گفت: ۵هزار دستگاه برای مرز مهران و ۲۵۰۰ دستگاه برای مرز چزابه و ۲۵۰۰ دستگاه نیز برای مرز شلمچه اختصاص یافته است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان در ادامه، به پیش‌فروش بلیت‌های اربعین توسط شرکت‌های اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: پیش‌فروش سفرهای خطی در بیست آبان ماه آغاز می‌شود و  برای مرز مهران ۱۲۱۵ دستگاه و برای داخل و خارج از عراق ۹۲۰ دستگاه اتوبوس اختصاص یافته است.  

براساس این گزارش، در ادامه این جلسه ریاحی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تأکید براهمیت موضوع سوخت گفت: از آنجایی که تمام برنامه‌های گفته شده بدون وجود سوخت، امکان‌پذیر نخواهد بود به بهترین شکل تمام ظرفیت‌ها را ایجاد و متعهد کردیم تا به تناسب نیاز خود سوخت مصرف کند و در راستای رفع مشكل ترافیک جاده‌ها تانکرهای سیار برای حمل سوخت در نظر گرفته‌ایم.  

وی از افزایش هشت جایگاه سیارسوخت به ۱۲ عدد خبر داد و گفت: یک جایگاه جدید نیز بین مهران و پایانه مرزی ساخته شده است که به‌طور روزانه ۱۲۰۰ دستگاه را می‌تواند شارژ کند.  

همچنین در ادامه جلسه سرهنگ بهروز، نماینده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمنارايه گزارشي از اقدامات انجام شده از ۱۵۰ دستگاه تریلی لبه‌دار در خاک عراق خبر داد و افزود: در مرز مهران نیز ۵۰ دستگاه با همین کیفیت پیش‌بینی شده است.  

شایان ذکر است، در این جلسه همچنین در رابطه با مباحثی از جمله پیش‌فروش بلیت قطار برای اربعین، در نظر گرفتن راه‌اندازی قطار تهران تا عراق از مسیر شلمچه، تهیه سه دستگاه شناور در بندر خرمشهر که به‌طور مجموع ۸۰۰ نفر ظرفیت دارند، مشکلات ترافیکی ازنظر ناجا، بیمه مسافران و مواردی از این قبيل نيز بحث و تبادل نظر شد.

نظر شما