شناسهٔ خبر: 29833 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین:

بازآفرینی راه‌های تاریخی و توجه به پیشینه فرهنگی، فرصتی برای تحقق اندیشه ایران‌شهری

نشست مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: ساخت و بازآفرینی راه‌ها با توجه به پیشینه تاریخی و اولویت‌های محلی منطقه باعث تعامل هرچه بیشتر و بهتر بین راه‌ها و شهرها شده و علاوه بر توسعه و احیای مناطق، تحقق اندیشه ایرانشهری را در پی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، در جلسه‌ای که صبح دیروز با حضور مدیرکل راه و شهرسازی برگزار شد، حامد مانی فر با بیان این مطلب گفت: با توجه به ضرورت‌های جامعه امروز، در نظر گرفتن نقش تاریخ در ساخت راه‌ها و شهرها ظرفیت بزرگی است که نباید از توجه به آن غافل شد.

مدیرکل راه و شهرسازی بیان داشت: امروزه دنیا بر روی یک بستر تاریخی قرار دارد و ما باید مطالعات خود را به سمتی ببریم که در آن پیشینه تاریخی هر کاری بررسی شده و ساخت و بازآفرینی راه‌ها با توجه به ارزش و اهمیت مناسبت‌های محلی و اولویت‌های تاریخی آن انجام شود.

مانی فر بیان کرد: قزوین سرزمینی با قابلیت‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و بازرگانی فراوانی بوده که از لحاظ تاریخی بسیار با ارزش و دارای اهمیت بوده و محل رفت و آمد تجار و افرادی بوده که از این راه ارتزاق می‌کردند.

مانی فر با اشاره به اینکه مطالعات تاریخی نشان می‌دهد که هیچ راهی بی‌دلیل شاهراه نشده گفت: ما باید در نظر بگیریم آن منطقه دارای چه ویژگی‌هایی بوده که قابلیت تبدیل شدن به شاهراه را داشته است.

مدیرکل راه و شهرسازی همچنین بیان داشت: در تمام طول تاریخ پل‌ها، راه‌ها، کاروانسراها و سایر ابنیه بین راهی در نقاط واجد ارزش بنا شده‌اند، بنابراین ما نیز باید با در نظر گرفتن پیشینه تاریخی مسیر و بستر تاریخی آن، اقدام به بهسازی و ساخت راه‌ها کنیم تا بتوانیم پروژه‌هایی با کاربری دراز مدت بنا کنیم.

این مقام مسئول افزود: مردم هرگز روی مسائل کوچک و بی‌اهمیت سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، بررسی و پژوهش در خصوص پیشینه فرهنگی، تاریخی و اجتماعی شهرها ثابت می‌کند که طراحی مسیرها و مکان‌یابی ساخت شهرها بسیار هوشمندانه و دقیق بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی عنوان کرد: بنابراین با توجه به همه این‌ها و در جهت گام برداشتن به سوی مسیر ساخت ایرانشهر، در بحث راهسازی و بازآفرینی راه‌ها باید این نکته را در نظر بگیریم که راهی که ساخته یا احیا می‌شود چه تأثیری بر شهرهای هم‌جوار خود خواهد داشت.

وی همچنین اضافه کرد: بررسی مسائلی همچون تأثیرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، رفاهی بر روی شهرها به ما نشان می‌دهد که ساخت راه‌ها و شهرها در کنار هم چه نکات مثبت و منفی در پی دارد و چطور می‌توان باعث تعامل این دو باهم شد.

مانی فر افزود: زمانی که قرار است راهی ساخته شود باید بررسی شود که این راه جدا از اینکه چه هزینه‌هایی برای ما دارد، چطور می‌تواند بیشترین میزان بهره‌برداری را در پی داشته و ارزش افزوده بیشتری در حوزه توسعه منطقه داشته باشد.

به گفته وی امروزه اقتصاد در حمل و نقل یکی از اساسی‌ترین نیازهای کشور است که در قالب ایجاد مناطق آزاد، بارانداز، بندر خشک، گمرک، راه‌آهن و فرودگاه میسر می‌شود که در این راستا بررسی اهمیت وجود یا عدم وجود راه ترانزیت، کمربندی، بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها، راه‌های فرعی و اصلی و نیز نقش مراکز خدمات رفاهی در جاده‌ها، می‌تواند نقش بسیار تعیین کننده‌ای در رشد و شکوفایی اقتصاد در حمل و نقل داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه باید در طراحی مسیرها و کریدورهای ارتباطی اخلاق اجتماعی شهرها نیز در نظر گرفته شود گفت: برای تعامل راه و شهر و ساخت و احیای مسیرهای جدید باید آسیب‌ها و مزیت‌های آن، تأثیر راه‌ها و زیرساخت‌ها بر کالبد شهرها و همچنین جایگاه اقتصادی شهرها و استان‌های همسایه را نیز در نظر گرفت که در نهایت این مطالعات ممکن است منجر به تغییر شرح خدمات راه‌های جامع و حتا ایجاد رتبه‌بندی‌های جدید بشود.

مانی فر در پایان بیان داشت: بنابراین ما موظفیم برای طراحی شهرها و راه‌ها و برای آیندهٔ این دو، شرح خدمات جامعی تهیه کرده و در آن تمام آیتم‌های تاریخی، اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی، فرهنگی و سیاسی را بررسی کنیم تا در نهایت بتوانیم با طراحی و برنامه‌ریزی مناسب شهری باعث تعامل این دو با هم شویم.

لازم به ذکر است این جلسه با حضور مهندس مانی فر مدیرکل راه و شهرسازی، مهندس حق لطفی مدیر راهداری، مهندس قزوینیان مدیر راهسازی و مهندس کبیری کارشناس پژوهش معماری و شهرسازی در ساختمان پونک این اداره کل برگزار شد.

نظر شما