شناسهٔ خبر: 29864 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن مطرح کرد؛

حمایت از تولید مسکن و افزایش پروانه‌های‌ ساختمانی در سال ۹۶/ ادامه روند رونق نسبی مسکن تا پایان ۹۵

علی چگنی مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر ادامه روند رونق نسبی مسکن تا پایان سال ۹۵، از احتمال افزایش پروانه‌های ساختمانی و حمایت از تولید مسکن در سال ۹۶ خبر داد.

علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره پیش‌بینی‌های خود از وضعیت بازار مسکن برای نیمه‌دوم سال و تا سه ماه نخست سال ۹۶ با اشاره به اینکه اقتصاد، زنجیره‌ای به هم پیوسته است که همه بخش‌های آن از هم تاثیر می‌گیرند و مسکن نیز از آن زنجیره جدا نیست گفت: تا زمانیکه ما در مجموع اقتصادمان رشد قابل‌توجهی رخ ندهد و یا بهبود و رشد اقتصادی نداشته باشیم، بخش مسکن نیز نمی‌تواند به خودی خود تحول عظیمی را در کشور ایجاد کند. در حال حاضر، با توجه به آنکه اقتصاد کشور و بخش‌های مختلف اقتصادی در رکود هستند، بخش مسکن نیز تا حدی در رکود است. اگرچه در بخش معاملات، تحرک آرامی دیده می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: به نظر می‌رسد با ورود به نیمه دوم سال وضعیت نسبت به نیمه اول سال بهتر شود و آهسته آهسته تقاضا برای تولید افزایش پیدا کند. اما پیش‌بینی‌ها حاکی است، تغییر قابل‌توجهی در بخش قیمت‌ها نخواهیم داشت.

چگنی با اشاره به اینکه وضعیت آرام مسکن به احتمال زیاد تا خردادماه سال ۹۶ بر بازار مسکن حاکم است افزود: شرایط نسبتا آرامی را در بازار مسکن داریم. بدین‌معنا، شرایط در حال‌حاضر به گونه‌ای نیست که بگوییم کمبود عرضه قابل ملاحظه‌ای در بخش مسکن به دلیل افزایش تقاضا وجود دارد. به همین خاطر نیز سیاست‌ها به سمت تولید انبوه نیست.

به گفته وی، شرایط بازار معاملات مسکن، شرایط آرام و متعادلی است و قیمت‌ها تغییرات نسبی و جزئی دارند. اما باید این نکته را نیز مورد توجه قرار دهیم که وضعیت نسبت به سال گذشته بهبود پیدا کرده است. به همین خاطر است که می‌گوییم رونق نسبی را در بخش مسکن تجربه می‌کنیم.  

چگنی تصریح کرد: بازار مسکن برای سال آینده به لحاظ تولید بهبود پیدا می‌کند و وضعیتی که از سال ۹۲ تا به حال با کاهش پروانه‌ها شروع شد تا پایان سال ۹۵ به همین منوال ادامه پیدا می‌کند اما در سال ۹۶ سیاست‌ها مبنی بر حمایت از تولید مسکن است. البته باید این نکته نیز مدنظر سازندگان، فعالان حوزه مسکن و حتی متقاضیان مسکن باشد که در سال‌های پیشِ رو، مسکن دچار شوک قیمت ناگهانی نخواهد شد. زیرا علاوه بر بالا بودن عرضه، تقاضا به میزان عرضه وجود ندارد و قدرت خرید نیز محدود است.

وی با یادآوری آنکه اقداماتی که در مجموعه دولت و وزارت راه و شهرسازی در بخش تامین منابع مالی، سیاست‌های حوزه اعتبارات و تسهیلات رخ داده در جهت ایجاد ظرفیت‌های لازم مناسب ارزیابی می‌شود گفت: وضعیت بازار معاملات مسکن رو به بهبود است و اتفاق خارق‌العاده‌ای که مانند شوک باشد در آن رخ نمی‌دهد. /

نظر شما