شناسهٔ خبر: 29899 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در جلسه شورای معاونین وزارت راه و شهرسازی تشریح شد:

کنترل ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای فاقد بارنامه با سامانه جریمه هوشمند/ اجرای پایلوت سامانه از امروز برای نخستین بار در کشور/ کنترل همه محورها و سیستماتیک ناوگان باری تا دو ماه آینده/ اعمال قانون بر اساس اطلاعات ۵ بانک اطلاعاتی

شهرام آدمنژاد جلسه شورای معاونین با ریاست وزیر راه و شهرسازی و با اعلام خبر اجرای سامانه IFS یا سامانه جریمه هوشمند ناوگان فاقد بارنامه در یکی از محورهای شریانی کشور با هدف کنترل سیستماتیک کامیون‌های فاقد بارنامه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه شورای معاونین صبح امروز شنبه ۸ آبان به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و با حضور معاونین وی، با دستور کار تشریح سامانه جریمه هوشمند ناوگان فاقد بارنامه در یکی از محورهای شریانی کشور به صورت پایلوت، برگزار و داود کشاورزیان ریاست این سازمان به همراه شهرام آدم‌نژاد معاون برنامه‌ریزی سازمان و همچنین مهرداد تقی‌زاده معاون حمل و نقلی وزیر، هریک به توضیحاتی در خصوص ضرورت‌ها و چگونگی اجرای این طرح برای نخستین‌بار در کشور پرداختند.

شهرام آدم نژاد در حاشیه این جلسه، در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از اجرای سامانه جریمه هوشمند در یکی از محورهای شریانی کشور به صورت پایلوت خبر داد و گفت: این سامانه به صورت هوشمند بر اساس اطلاعات بانک‌های اطلاعاتی خود اقدام به جریمه هوشمند ناوگان فاقد بارنامه می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، در این خصوص توضیح داد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ازمدت‌ها پیش، روی بحث سیستم‌های یکپارچه کارکرده است و تلاش زیادی صورت گرفت که همه داده‌هایی که در سازمان به دست می‌آید داده‌های ثبتی باشند.

وی ادامه داد: داده‌های ثبتی داده‌هایی هستند که به استقرار سیستم کمک می‌کنند و قابل اعتماد است و تشخیص‌های منطقه‌ای و فردی روی آن تاثیرگذار نیست و قابلیت کنترل‌پذیری دارند و همچنین به موقع می‌توان برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و مدیریت از آن استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در همین راستا یکی از بحث‌هایی که وجود داشت بحث کنترل و نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی بود که از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: کنترل و نظارت براساس مستنداتی مثل بارنامه صورت می‌گیرد، یعنی وقتی می‌خواهیم معاینه فنی، کارت هوشمند، صحت و سلامت راننده و ویژگی‌های ایمنی بارگیری و همه مقررات و معیارهای فنی را در حوزه ایمنی بار در نظر بگیریم بر اساس کنترل بارنامه در نهایت انجام می‌شود.

وی ادامه داد: لذا داشتن بارنامه از این لحاظ اهمیت زیادی پیدا می‌کند چرا که تمام نظارت‌ها متصل به بارنامه هستند.

آدم نژاد گفت: واقعیت این است که در حوزه حمل و نقل جاده‌ای ممکن است بعضی از کامیون‌های باری بدون بارنامه تردد کنند که به عنوان تخلف بارز محسوب می‌شود. روش قبلی برای کنترل این وضعیت این بود که پلیس بار اصلی زحمات را در جاده‌های کشور به دوش می‌کشید و کنترل کنننده بود و اگر کامیون‌ها بارنامه نداشتند جریمه می‌شدند. برای تشخیص این کار با توجه به توسعه راهها و افزایش ترددها در کشور نیازمند داشتن نیروی خیلی زیادی هستیم که روش خیلی سختی است و مشکل این است که به صورت دستی انجام  می‌گرفت و دیگر پاسخگو نیست.  

وی گفت: بر همین اساس از این به بعد تشخیص این مشکل را به یک سامانه‌ای به عنوان سامانه IFS یا سامانه جریمه هوشمند سپردیم.

آدم نژاد توضیح داد: IFS سامانه‌ای است که بر اساس اطلاعات ۵ بانک اطلاعاتی اقدام به جریمه هوشمند ناوگان فاقد بارنامه می‌نماید و متشکل از ۵ سامانه به نام‌های سامانه توزین حین حرکت﴿WIM﴾، سامانه بارنامه برخط، سامانه تجمیع پلاک خوانی، سامانه کارت هوشمند و سامانه معاینه فنی است.

به گفته آدم‌نژاد با تجمیع این ۵ سامانه و هماهنگی با پلیس کشور این طرح این هفته به صورت پایلوت در یکی از محورهای شریانی راه‌اندازی می‌شود و در صورت رفع اشکالات احتمالی تا دو ماه آینده در تمام محورهای شریانی اجرا می‌شود و همه محورها به صورت سیستماتیک کنترل می‌شود و اگر کامیونی با بار بدون بارنامه تردد کند هم جریمه شده و هم به کمیسیون ماده یازده تخلفات رانندگان معرفی می‌شود.

وی تاکید کرد که از ابتدای دی ماه به شرط رفع اشکالات احتمالی پایلوت این طرح به طور کلی در تمامی محورهای شریانی آغاز می‌شود.

نظر شما