شناسهٔ خبر: 29939 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید مطرح کرد

تاکید بر ضرورت تدوین سیاست ملی شهری برمبنای ۵ اصل/ بررسی چالش‌های توسعه شهری/ لزوم ایجاد مدیریتی خردمندانه با بهره‌گیری از تجارب جهانی

حبیب طاهر خانی عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با تأکید بر ضرورت تدوین سیاست ملی شهری در کشور بیان کرد: با توجه به تشتت تاریخی در رویه‌های شهرسازی کشور از یکسو و فقدان رویکردی برخوردار از ثبات در این حوزه، تدوین سیاست ملی  توسعه شهری با بهره‌گیری از تجارب جهانی امری اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حبیب‌اله طاهرخانی در تشریح ضرورت تدوین سیاست‌های ملی شهری تأکید کرد: دولت‌های مختلف جهان با رویکرد انسجام‌بخشی به برنامه‌ها و اقدامات توسعه شهری خود در سطوح ملی، منطقه‌ای، محلی و برای پیگیری خط مشی روشن و باثبات درحوزه شهرسازی، نسبت به تدوین سیاست ملی  توسعه شهری اقدام کرده‌اند. در این بخش مطالعات صورت گرفته توسط هبیتات، حاکی از گرایش رو به فزونی از توجه به سطح سیاست‌گذاری ملی در حوزه توسعه شهری و نیز به طور خاص سیاست ملی توسعه شهری است.

طاهرخانی در ادامه اضافه کرد: با توجه به گزارش هبیتات سیاست ملی شهری مجموعه‌ای منسجم از تصمیماتی است که حاصل یک فرایند فعالانه و آگاهانه حکومتی به شمار می‌رود. فرآیندی که هماهنگ کننده و سامان‌دهنده بازیگران مختلف برای چشم‌انداز و آرمانی مشترک بوده و منجر به ترویج توسعه  شهری تحول خواه، سازنده، فراگیر و تاب آور در بلند مدت می‌شود.

وی در ادامه با بیان این مطلب که سیاست ملی شهری ابزاری ضروری برای دولت ملی است گفت: این سیاست در صورتی که با مشارکت سایر بازیگران تهیه شود، می‌تواند  فرصتی برای کنترل شهرنشینی و بهره‌برداری از فرصت‌های آن فراهم آورد. در حقیقت یک سیاست ملی شهری می‌تواند به شکل‌گیری شهرهای مولد، شکوفا و پایدار یاری رساند. ارزش سیاست ملی شهری به محصول آن منحصر نشده، بلکه فرآیند آن را نیز دربرمی‌گیرد.

عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید ارتقاء سطح رقابت‌پذیری ملی، اعمال حاکمیت سرزمینی دولت مرکزی، جلوگیری از نابودی تدریجی عرصه‌های حساس زیست‌محیطی، ایجاد یکپارچگی و پیوستگی بین سیاست‌های متفرق توسعه محلی و منطقه‌ای و ملی حول محور سیاست ملی شهری را ضرورت‌های توجه به سیاست ملی شهری دانست و افزود: مواردی از جمله امکان‌سنجی، تشخیص، تدوین، اجرا، پایش، ارزیابی، از اجرای فرایند سیاست ملی شهری و تفکر تکرار شونده و رو به جلو،  قابل اجرا، پیوستگی مبتنی بر شواهد و عمل گرا بودن از اصول پنج‌گانه این سیاست به شمار می‌روند.

این مقام مسئول با تأکید براینکه فرایند سیاست ملی شهری باید برنامه‌ای برای شناسایی مشکلات و یا فرصت‌ها، پایه‌گذاری آرمان‌ها، تفویض نقش‌ها و توانایی پایش و ارزیابی میزان موفقیت سیاست را فراهم کند گفت: شناخت مشترک از اولویت‌های توسعه شهری در جهت حرکت بسوی برابری اقتصادی و اجتماعی و توسعه شهری و سرزمینی دوستدار طبیعت، تهیه راهنمای توسعه آینده نظام شهری ملی و نقشه کلی فضایی آن، افزایش هماهنگی و راهنمایی برای اقدامات بازیگران ملی و سرمایه گذاری عمومی و خصوصی بیشتر و هماهنگ‌تر در توسعه شهری از ویژگی‌های مهم نسل جدید سیاست ملی شهری در این بخش به شمار می‌روند.

طاهرخانی در ادامه عدم ضمانت اجرایی سیاست‌ها و برنامه‌های طرح‌های توسعه ملی، وجود سیاست‌ها و برنامه‌های موازی، متفرق و گاه متضاد در عرصه توسعه شهری، نابسامانی نظام مدیریت سرزمین، تهدید و تخریب روز افزون اراضی کشاورزی و عرصه‌های حساس اکولوژیک، وجود نهادها و مراجع موازی ملی سیاستگذار و تصمیم‌گیر ، نبود خط مشی روشن و باثبات درحوزه شهرسازی، رقابت گاه مخرب بین جریان‌های موثر در عرصه شهرسازی و توسعه مسکن، عدم مشارکت مناسب نهادهای ذیربط در فضای تصمیم‌سازی شهرسازی ومسکن و عدم همگامی شهرسازی ایران  با تجارب جهانی و رویکردهای نوین را چالش‌های توسعه شهری در ایران مطرح کرد و گفت: در جمهوری اسلامی ایران علیرغم ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در امور «شهرسازی» توسط مقام معظم رهبری، تهیه طرح‌های کالبدی ملی، منطقه‌ای و ناحیه‌ای، تهیه طرح‌های آمایش سرزمین ملی و استانی  و همچنین تکلیف قانونی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص « هماهنگ کردن برنامه‌های شهرسازی و سیاست‌های کلی شهرسازی » هنوز سندی جامع و منسجم که سیاست‌های توسعه شهری ملی را  تببین نماید، شکل نگرفته است.

وی در این‌باره تأکید کرد: از این رو، با توجه به تشتت تاریخی در رویه‌های شهرسازی کشور از یکسو و فقدان رویکردی برخوردار از ثبات در این حوزه، تدوین سیاست ملی  توسعه شهری با بهره‌گیری از تجارب جهانی اجتناب ناپذیر است.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به این مطلب که امید می‌رود هرچه زودتر مدیریت خردمندانه سرزمین و مداخله فعال در جریانات توسعه سرزمینی و فعالیتی فراهم شود گفت: انتظار داریم در این مسیر و به کمک مدیریتی مناسب سیاست توسعه شهرهای جدید به مدد توسعه درون بافت و بازآفرینی شهری پایدار شود./

نظر شما