شناسهٔ خبر: 30006 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان:

دولت، نهادهای دولتی و مردم سه ضلع رویکرد ستاد بازآفرینی

نشست هدف از تشکیل ستاد بازآفرینی شهری ایجاد هم‌افزایی بین دستگاه‌های مربوطه است تا کار بازآفرینی شهرها به جلو هدایت شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، منصور فخاران رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری شهرستان نجف‌آباد گفت: واژه بازآفرینی به معنای توسعه همه‌جانبه اقتصادی، اجتماعی، کالبدی، محیطی و فرهنگی برای ارتقاء کیفیت زندگی مردم است که در ۵ پهنه تعریف می‌شود. پهنه بافت تاریخی، پهنه نابسامان میانی شهرها، پهنه‌های ناهمگون شهری مثل کارخانه‌ها و زندان‌ها، پهنه پیشینه روستایی و پهنه سکونتگاه‌های غیررسمی به‌عنوان محله‌های هدف در بحث بازآفرینی پایدار شهری هستند.

وی افزود: هدف از تشکیل این ستاد، هم‌افزایی بین دستگاه‌های مربوطه است تا کار بازآفرینی شهرها به جلو هدایت شود. این ستاد در عرصه ملی، استانی و شهرستانی تشکیل شده که در عرصه ملی رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس ستاد و وزیر راه و شهرسازی دبیر ستاد است و در عرصه استانی نیز استاندار، رئیس ستاد و مدیرکل راه و شهرسازی استان به‌عنوان دبیر ستاد و در عرصه شهرستانی هم فرماندار هر شهرستان به‌عنوان رئیس ستاد و شهردار مرکزی هر شهرستان دبیر ستاد است و روسای ادارات راه و شهرسازی شهرستان‌ها نیز به‌عنوان ناظر و هماهنگ کننده این ستاد عمل می‌کنند.

فخاران گفت: بازآفرینی شامل دو مرحله است که در مرحله اول به شناخت پهنه‌های مختلف شهرستان و سپس مشخص کردن محله‌های اولویت‌دار می‌پردازد و در مرحله دوم مشخص کردن بازه برای آن محله و مشکلات آن محله و تقسیم کار بین دستگاه‌ها است.

وی ادامه داد اداره کل راه و شهرسازی راهبری و هدایت ستاد بازآفرینی و تهیه طرح و تعریف ریز فرجه‌ها را به عهده دارد و دستگاه‌ها باید برای اجرای این طرح‌ها وارد ستاد شوند چون مصوبات ستاد طبق قانون ملی برای همه دستگاه‌ها لازم‌الاجرا است.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان در ادامه افزود: رویکرد ستاد بازآفرینی یک رویکرد سه‌ضلعی است که اضلاع آن دولت، نهادهای دولتی و مردم هستند و مردم به‌عنوان ضلع اصلی این سه ضلع نقشی مهم در اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری در هر محله ایفا می‌نمایند.

نظر شما