شناسهٔ خبر: 30039 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

سیادت موسوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری عنوان کرد:

ضرورت سیاستگذاری جدید در سیستم حمل و نقل شهری/ خودرومحوری؛ شهرها را به بن‌بست رسانده است

حمید سیادت موسوی دبیر دومین همایش شهرسازی ریل‌ۤ‌پایه درحاشیه چهارمین جلسه هیئت علمی همایش شهرسازی ریل‌پایه با بیان اینکه سیستم حمل و نقل کشور دارای اشکال‌های اصلی و کالبدی و نظامی ناکارآمد است بر ضورت سیاستگذاری جدید در سیستم حمل و نقل شهری تاکید کرد.

حمید سیادت موسوی، پژوهشگر و دبیر دومین همایش شهرسازی ریل‌ۤ‌پایه درحاشیه برگزاری چهارمین جلسه هیئت علمی این همایش در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: شهرهای ما به دلیل خودرومحوری به بن‌بست رسیده‌اند و زندگی شهری مشکل شده و خطر به حاشیه رفتن جمعیت کشور درشرایط فعلی وجود دارد. همچنین شرایط زیست محیطی روز به روز روبه وخامت می‌رود و قدرت رقابت اقتصادی کشور به دلیل هزینه‌های سربار حمل و نقل شهری، منطقه‌ای و سراسری درکشور روبه کاهش است و برای اینکه درصحنه بین‌المللی قادر به رقابت اقتصادی باشیم باید نیروی کار فعال، آماده و سرشار از انرژی و انگیزه داشته باشیم.

سیادت موسوی افزود: به خاطر اشکالات کالبدی و نظام ناکارآمد حمل و نقل با بحران مواجه هستیم و باید یک بار برای همیشه سیاستگذاری جدیدی داشته باشیم و با استفاده از تجربه دنیا بیش از اشتباه‌های دیگران را تکرار نکنیم و با چشم باز و بصیرت لازم تصمیم‌گیری کنیم تا انبوه جمعیت خود را با کارآمدترین وسیله ممکن که ریل است جابه جا کنیم و شهرسازی خود را درجوار ایستگاه‌ها و مراکز حمل و نقل توسعه دهیم تا بیشترین استفاده را از سرمایه‌گذاری حمل و نقل داشته باشیم و درشرایط بهتری قرار بگیریم.

وی بیان کرد: الگوهای شهرسازی در تهران هر ۲۰ – ۳۰ سال تغییر می کند و می توانیم با برنامه ریزی و پیش‌بینی توسعه کاربری را به ایستگاه‌های ریلی نزدیک کنیم.

این پژوهشگر که معتقد است در توسعه شهرسازی ریل‌ۤپایه با چالش‌های عمیقی مواجه هستیم گفت: یکی از عمده ترین چالش‌ها نگرش‌های ناصحیح موجود در کشور است. متاسفانه بسیاری از شهرهای کشور از الگوی تهران و سایر کلانشهرها تبعیت می‌کنند که ناصحیح است زیرا هر شهر جایگاه و هویت خود را دارد. چالش دیگر ورود برخی سودجویی‌های احتمالی است که می تواند یک چالش اصلی باشد و باید برای مقابله با آن آماده باشیم.

وی تاکید کرد: برای تحقق سیاست‌های شهرسازی ریل‌ۤپایه باید از هماهنگی بین بخشی و همکاری نهادهای مختلف استفاده شود.

نظر شما