شناسهٔ خبر: 30045 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

جزئیات هشتمین اجلاس کمیته مشترک جامع حمل و نقل ایران و روسیه

بررسی چهار شق حمل‌ونقل در ۴ کارگروه تخصصی بین ایران و روسیه/ رفع مشکلات و موانع حمل‌ونقلی بین دو کشور/ افزایش تعداد و سطوح پروازی و ارتباطات رادیویی

اجلاس هشتمین اجلاس کمیته مشترک جامع حمل و نقل ایران و روسیه به مدت سه روز در وزارت راه و شهرسازی در چهار کارگروه حمل و نقلی و یک کارگروه تنظیم و تدوین اسناد با هدف بررسی و پیگیری موانع پیش روی توسعه روابط حمل و نقلی میان دو کشور در وزارت راه و شهرسازی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هشتمین اجلاس کمیته مشترک جامع حمل‌ونقل بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه از ۱۰ آبان در وزارت راه و شهرسازی کار خود را آغاز کرد و تا ۱۲ آبان به طول می‌انجامد.

در ابتدای این نشست تیمور بشیر گنبدی مدیرکل دفتر امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به روابط دو کشور ایران و روسیه اظهار داشت: روابط این دو کشور از سابقه بسیار طولانی برخوردار است و گسترش روابط تجاری میان آن‌ها می‌تواند موجب افزایش سهم و سطح همکاری‌های آن‌ها در حمل‌ونقل شود.

وی افزود: البته برجام نیز شرایط مساعدی برای توسعه روابط دو کشور ایجاد کرده است و کشور روسیه می‌تواند در تحقق اهداف ایران در بخش‌های مختلف کمک کند.

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی بابیان اینکه «حجم مبادلات تجاری کشور گویای ظرفیت دو کشور نیست» گفت: دو کشور می‌توانند تحت برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از جانب ایران توسعه تجارت میان خود را به‌صورت برد-برد تحقق بخشند که البته لازمه آن ضرورت اجرای توافقات در نشست‌های قبلی است.

بشیر گنبدی ضمن تشریح ۱۵ مورد از مشکلات و موانع حمل‌ونقلی در فعالیت شرکت‌ها و ناوگان دریایی و جاده‌ای ایرانی  بیان داشت: با تلاش طرف روسی به‌طور حتم شاهد دست‌آوردهای خوبی از این نشست خواهیم بود.

به گفته بشیر گنبدی ۵ کارگروه تحت این اجلاس سه‌روزه در چهار شق حمل‌ونقل دریایی، جاده‌ای، ریلی و هوایی به همراه یک کارگروه در خصوص مباحث کلان و خارج از حیطه ۴ کارگروه مذکور تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به نکات مورد بحث در زمینهٔ حمل‌ونقل دریایی بیان داشت: تفاهم‌نامه همکاری در زمینهٔ جستجو دریایی و رفع آلودگی‌های نفتی و زیست‌محیطی دریای خزر، تأمین ناوبری کشتی‌های روسی و همکاری برای تهیه نقشه دریایی، موضوع دریافت ویزای اجباری برای کارکنان کشتی‌های ایرانی برای ورود به بندر آستارا خان، استفاده از تجربیات روسیه تحت استاندارد IMO موردبررسی قرار می‌گیرد.

مدیرکل  دفتر امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی در خصوص موارد مورد پیگیری در کارگروه حمل‌ونقل جاده‌ای عنوان کرد: برطرف سازی و رفع موانع صدور روادید برای رانندگان ناوگان جاده‌ای ایران، تسهیل مراتب حمل‌ونقل میان دو کشور در این کارگروه پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به مسائل مورد پیگیری در کارگروه حمل‌ونقل ریلی گفت: در این خصوص همکاری‌ها به شکل پیش‌رونده‌ای در حال‌توسعه است و برقی سازی ۵۰۰ کیلومتر از گرمسار-اینچه برون ادامه دارد. همچنین تحقق ساخت راه‌آهن قزوین-رشت-آستارا در راستای تکمیل کریدور ریلی شمال-جنوب پیگیری می‌شود.

بشیر گنبدی در ادامه به کارگروه حمل‌ونقل هوایی اشاره کرد و گفت: یادداشت تفاهم ایران و روسیه در زمینهٔ افزایش تعداد و سطوح پروازی و ارتباطات رادیویی در حال تحقق است و در این کارگروه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سیمونف رئیس دپارتمان توسعه وزارت حمل‌ونقل روسیه در ادامه تصریح کرد: پس از تغییر در نهاد اختیاردار روسی به‌منظور اجتناب از قطع ارتباط شرکت‌های روسی به ایران در حال تلاش برای همکاری‌های متقابل و ترمیم روابط هستیم.

وی افزود: در حال تلاش برای تشکیل کارگروه سرمایه‌گذاری درزمینهٔ زیرساخت و توسعه حمل‌و‌نقل ایران واقع در کریدور شمال-جنوب در هیئت روسی هستیم.

بشیر گنبدی پیش از شروع کار کمیته‌های چهارگانه خاطرنشان کرد: امیدواریم با توسعه روابط و توافقات شاهد راه‌اندازی یک سیستم حمل‌ونقل ترکیبی بین دو کشور باشیم.

گفتنی است، نمایندگانی از سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی،  وزارت امورخارجه و بخش خصوصی حمل‌و‌نقل از جانب ایران و همتایان روسی آنها در این اجلاس حضور دارند. 

نظر شما