شناسهٔ خبر: 30075 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

در مراسم رونمایی «تهك» مطرح شد

تاکید بر نقش مؤثر هواشناسی کشاورزی در تامین مواد غذایی کشور/ سهم بالای خسارت ناشی از هوای مخرب در تولید ناخالص ملی/ تبیین جایگاه هواشناسی کشاورزی در توسعه پایدار و اقتصاد مقاومتی

پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی با تاکید بر این که از میان ۱۵ چالش جهانی، توسعه پایدار و تغییر اقلیم،‌ آب، جمعیت و منابع غذایی در درجه اول اهمیت قرار دارند، گفت: در حوزه هواشناسی كشاورزی نیز بخش مهمی از كاربران در واقع تامین‌كنندگان مواد غذایی هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، در مراسم رونمایی از اسناد سامانه توسعه هواشناسی كاربردی (تهك) كشاورزی داود پرهیزكار رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینكه كار تهیه این سامانه خودكار از سال ۹۲ شروع شده گفت: هواشناسی كشاورزی در تامین مواد غذایی نقش زیادی دارد و اساس این سامانه نیز بر همین مسئله تكیه دارد.

وی توضیح داد: یكی از مشكلات ما كه كاملا محسوس بوده این مسئله است كه تاكنون ارتباط بین سازمان هواشناسی و كاربران نهایی قطع بوده و به همین دلیل فعالان كشاورزی نتوانستند به موقع و هدفمند از داده‌های اقلیمی استفاده كنند. بنابراین طی ۳ سال گذشته تلاش كرده‌ایم با راه‌اندازی این سامانه و توجه به اینكه تامین مواد غذایی از مسائل اصلی كشور در جامعه جهانی است، ارتباط موثری با كشاورزان برقرار كنیم.

پرهیزكار ادامه داد: از میان ۱۵ چالش جهانی كه مسئله روز دنیاست توسعه پایدار و تغییر اقلیم،‌ آب و جمعیت و منابع غذایی در درجه اول اهمیت قرار دارند و در حوزه هواشناسی كشاورزی نیز طیف وسیع كاربران را داریم كه مهم‌ترین آن‌ها تامین‌كنندگان مواد غذایی هستند.

این مقام مسئول با بیان اینكه در ایالت متحده هر سال ۱۱ درصد تولیدات كشاورزی به دلیل شرایط نامساعد هوایی از بین می‌رود گفت: در كشورهای در حال توسعه میزان خسارت سالانه ناشی از هوای مخرب نیم تا ۱.۹ درصد از تولید ناخالص ملی است.

وی همچنین با اشاره به اینكه میزان خسارت پرداختی از سوی بیمه در سال‌های زراعی ۸۹-۹۰ و ۹۰-۹۱ به ترتیب ۳۰ و ۳۵ میلیارد تومان بوده است گفت: این میزان در سال زراعی ۹۱-۹۲ حدود ۳۴ میلیارد تومان بود كه مبلغ بالایی است، البته تنها ۳۰ درصد كشاورزان گیلان تحت پوشش بیمه بوده‌اند و ارزش واقعی خسارت در گیلان بیش از هزار میلیارد تومان و در كشور ۳ هزار میلیارد تومان می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینكه هواشناسی كشاورزی یكی از ۴ كمیسیون كاربردی سازمان هواشناسی است گفت: هند و چین كشورهای موفق در به كارگیری خدمات هواشناسی هستند و سرویس‌های ترویجی هواشناسی كشاورزی در این کشورها ۷۰ سال پیش شكل گرفته و چین توانسته در ۱۰ سال گذشته به رشد شتابانی در این زمینه برسد و خدمات هواشناسی كشاورزی را در ۴ لایه اطلاع‌رسانی در اختیار كاربران نهایی قرار دهد.

پرهیزكار همچنین گفت: هواشناسی كشاورزی ایران بیش از ۴۵ سال عمر دارد و در ۳ سال گذشته تصمیم گرفته‌ایم به سراغ كاربر نهایی برویم و با نیازسنجی او به تولید محصول بپردازیم.

وی همچنین گفت: هواشناسی كشاورزی بین رشته‌ای است و به دنبال كمك به كاهش هزینه تولید، افزایش تولید، حفاظت از محصول، مدیریت بازار، توسعه اقتصاد روستایی، توسعه پایدار و استقلال غذایی كشور است.

نظر شما