شناسهٔ خبر: 30080 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

تاکید بر سخت‌گیری مرکز تحقیقات بر فعالیت تولیدکنندگان قیر و آسفالت/ لزوم برندسازی در ارتقای کیفیت و معرفی به بازارهای جهان

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تأکید بر اینکه باید مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی در ارائه گواهینامه به کارخانه‌های تولید قیر و آسفالت سخت‌گیرانه‌تر عمل کند گفت: چرا نباید دو برند معتبر ایرانی در زمینهٔ قیر و آسفالت در سطح جهانی فعالیت کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داود کشاورزیان در هشتمین همایش ملی قیر و آسفالت که در مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی با اشاره به نگاه مدیریت از کنار امور فنی و اجرایی اظهار داشت: مهم‌ترین هدف این همایش ارتقای کیفیت قیر و آسفالت است و محققان این حوزه باید کارهایی منطبق با شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور ارائه دهند.

وی افزود: آنچه مسلم است فاصله خواستها و داشته‌های ما به لحاظ اعتباری است و در چنین شرایطی انتظار ما از مهندسین و محققین مطالعه بیشتر روی طرح‌های پیشنهادی خود و ارائه راهکارهای کم‌هزینه است.

رئیس سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه متأسفانه طی سال‌های گذشته ارزیابی پیمانکاران قیر و آسفالت به‌جای کیفیت بر اساس کمیت بوده است گفت: بعضاً گلایه پیمانکاران از پایین بودن کیفیت آیین‌نامه مناقصات است درحالی‌که ما می‌توانیم قبل از بازگشایی پاکت به لحاظ فنی پیشنهاد و پیمانکار را مورد برسی قرار دهیم و طبق قانون مناقصات می‌توانیم پاکت قیمت را باز نکنيم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه کار باید به اهل‌فن سپرده شود بیان کرد: با اقدامات انجام‌شده طی چند سال اخیر بیش از ۲۶۰ واحد تولیدکننده قیر و آسفالت موفق به اخذ گواهینامه معتبر از مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی شده‌اند و به طبع واحدهای دارای این گواهینامه در اولویت هستند و حتی در صورتی که چندین واحد تولیدکننده در منطقه آن‌ها وجود داشته باشد فقط کار به آن‌ها سپرده می‌شود.

کشاورزیان با اشاره به ممنوعیت استفاده از تانکرهای تک جداره برای حمل قیر تصریح کرد: ابلاغیه‌ای به منظوره جلوگیری از حمل قیر توسط تانکرهای تک جداره به دستگاه‌ها فرستاده شد که طبق آن شرکت‌های حمل‌ونقل اجازه ندارند برای بیش از ۱۵۰ کیلومتر در نیمه اول سال و ۱۰۰ کیلومتر در نیمه دوم سال برای هر کامیون بارنامه صادر کنند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ادامه به محدودیت استفاده از قیر mc اشاره کرد و گفت: محدودیت استفاده از این قیر در سال ۹۴ به ۹۶ هزار تن رسید و امیدواریم تا پایان سال ۹۵ این مقدار به ۸۰ هزار تن کاهش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بیش از ۹۰۰ کارخانه آسفالت با ظرفیت نصب‌شده ۱۵۰ میلیون تن در کشور وجود دارد در حالی‌که نیاز کشور با این مقدار ظرفیت متناسب نیست و در بهترین حالت سازمان حمل و جاده‌ای ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن آسفالت برای نگه‌داری راه‌ها نیاز دارد و حدود ۱۰ میلیون تن نیز از سوی شهرداری‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کشاورزیان تأکید کرد: مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی در ارائه گواهینامه باید سخت‌گیرانه‌تر عمل کند و با توجه به ظرفیت موجود در کشور نیازی به در نظر گرفتن استانداردهای پایین در ارزیابی کارخانه‌های تولید قیر و آسفالت نیست.

به گفته وی ۶۲ واحد قیرسازی در کشور وجود دارند که فقط ۱۴ واحد مورد تائید وزارت راه و شهرسازی است و ۴۸ واحد دیگر بدون تأییدیه در بازار فعالیت دارند.

رئیس سازمان حمل و نقل جاده‌ای با تأکید بر اینکه مشکل کار باید از سرمنشأ برطرف شود تصریح کرد: چرا کارخانه‌های غیراستاندارد باید اجازه استفاده از برق یارانه‌ای داشته باشند و محصول بی‌کیفیت ارائه کنند؟ به همین دلیل اگر محصول کارخانه‌ای استاندارد نیست باید طوری برخورد کنیم که اجازه تولید نداشته باشد.

کشاورزیان ادامه داد: مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی باید بر این مسائل پافشاری کند تا هرکس به خود اجازه ایجاد واحد تولید با هدف محصول باکیفیت پایین را ندهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: باب فعالیت برای همه به خصوص برای کسی که به دنبال تولید محصول باکیفیت بالاتر می‌باشد، باز است.

کشاورزیان با بیان اینکه چرا نباید دو برند معتبر ایرانی در زمینهٔ آسفالت در سطح جهانی فعالیت کنند یادآور شد: باید برای کشور تولید ثروت کنیم و ثروت نیز بر مبنای همین برندهای معتبر بین‌المللی، افزایش درآمد آن‌ها، نیاز آن‌ها به نیروی انسانی و ایجاد اشتغال از سوی آنها و پرداخت مالیات به دولت است.

نظر شما