شناسهٔ خبر: 30103 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئیات جلسه کمیته فنی ۳ بافت پیرامون حرم مطهر رضوی؛

بررسی برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون توسعه محدوده حرم مطهر رضوی/ راه‌حل ملی راه‌گشای بافت پیرامون حرم امام رضا/ تدوین پیش‌نویس طرح برای تصویب در شورا و ارایه به مجلس‌

جلسه جلسه سوم بررسی برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون توسعه حرم مطهر رضوی در کمیته فنی ۳ شورای‌عالی شهرسازی و معماری با تاکید بر ملی دیدن حل مساله بافت پیرامون حرم و ارایه طرح اضطراری برای تصمیم‌گیری نهایی در شورای‌عالی با حضور بزرگان میراث‌فرهنگی کشور در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه پنجاه و سوم کمیته فنی ۳، با دستور بررسی برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون توسعه محدوده حرم مطهر رضوی با حضور پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، محمد مهدی حجت عضو عالی کمیته فنی ۳ و استاد دانشگاه تهران، سیدمحمد بهشتی عضو عالی کمیته فنی ۳ و رئیس پژوهشکده میراث‌فرهنگی، محسن حبیبی عضو عالی کمیته فنی ۳ و استاد دانشگاه، علی مقدوری معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی، محمدرضا اخوان‌عبداللهیان مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان‌رضوی و دیگر اعضای کمیته فنی ۳؛ سیاوش صابری‌کاخکی، اهری، راهب و به دبیری فرزانه صادق‌مالواجرد مدیرکل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش حوزه معاونت معماری و شهرسازی در ساختمان دادماه وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد.

این جلسه سومین جلسه از سلسله جلسات کمیته فنی ۳ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران برای بررسی برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون توسعه حرم مطهر رضوی بود که با حضور مسئولان استانی، ستادی و همچنین مشاور طرح برگزار شد.

به گفته فرزانه صادق مالواجرد مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش و دبیر کمیته فنی ۳ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، همه اعضای کمیته در مورد بررسی برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون توسعه محدوده حرم مطهر رضوی بر این موضوع تاکید کردند که باید در اسرع وقت، طرحی جایگزین طرح قبلی مصوب در این‌باره شود.

دبیر کمیته فنی ۳ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران افزود: در هر صورت هر طرح و سناریویی که به جمع بندی استانی برسد پهنه‌بندی و ضوابطی دارد که بسیار کارگشا خواهد بود.

صادق‌مالواجرد تصریح کرد: اعضای اصلی کمیته فنی ۳ و همچنین برخی از مسئولان استانی همچون استاندار و معاون عمرانی استانداری تاکید دارند که برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون توسعه محدوده حرم مطهر رضوی باید با حداقل دخالت در بافت پیرامون حرم امام رضا(ع) و در اسرع وقت برای تصویب به شورای‌عالی شهرسازی و معماری برود.

وی توجه به شأن حرم مطهر رضوی، بافت تاریخی- فرهنگی پیرامون حرم، سیما و منظر شهری و اهمیت شهر مشهد را از منظر شهر مذهبی شیعیان مورد تاکید اعضای اصلی کمیته فنی ۳، معاون معماری و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و همچنین جامعه‌دانشگاهی و حرفه‌مندان کشور عنوان کرد.

صادق‌مالواجرد تاکید کرد: نظرات کمیته فنی ۳ با نظر استانداری و تقریبا با نظرات مسئولان استانی همسو است. آنچه که مدنظر جمع است حداقل دخالت در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی است. همچنین، برخی از اعضای اصلی کمیته فنی ۳ همچون دکتر حجت، مهندس بهشتی و مهندس حبیبی نظرشان این است که تصمیمات در مورد مشهد به دلیل اهمیت امام هشتم باید از حالت محلی به صورت ملی درآید و باید به صورت ملی به مساله بافت پیرامون حرم مطهر رضوی پرداخت.

دبیر کمیته فنی ۳ شورای‌عالی شهرسازی و معماری با تاکید بر اینکه نظرات کمیته در ۲ تا ۳ جلسه آینده و با جمع‌بندی موضوع در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران طرح خواهد شد گفت: در نظر داریم تا جمع‌بندی نظرات کمیته فنی ۳ در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با این پیشنهاد که حل مساله بافت پیرامون حرم‌مطهر به صورت پیش‌نویسی برای اجرا به مجلس شورای اسلامی برود تا اقدامات بعدی در مورد بافت پیرامون حرم امام رضا (ع) به صورت ملی دیده شود باشد.

وی تغییر رویکرد نسبت به توسعه شهری را با رعایت حفظ بافت تاریخی- مذهبی یکی از دشوارترین فعالیت‌ها در مشهد عنوان کرد و گفت: راه دشواری در پیش است.  

صادق مالواجرد با اشاره به اینکه کمیته چندین جلسه را برای جمع بندی و تهیه طرح اضطراری مشهد و بافت پیرامون حرم خالی کرده است گفت: معاونت معماری و شهرسازی و دبیرخانه شورای‌عالی وظیفه دارد تصمیماتی را در مورد برخی از شهرها و بافت‌های تاریخی- مذهبی اخذ کند که با حداقل دخالت‌ و اخلال در بافت‌های تاریخی- مذهبی باشد و تلاش کند تا تغییر وضعیت سیاسی و تغییر دولت‌ها کمترین تاثیر را در بافت‌های تاریخی- مذهبی و با ارزش شهرهای مختلف بگذارد. /

نظر شما