شناسهٔ خبر: 30172 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

ساماندهی ۴ نوع بافت ناکارآمد شهری با ۱۹ میلیون جمعیت/ رفع مشکلات پردیس به نفع متقاضیان/ تکمیل خدمات زیربنایی مسکن مهر در شرایط بد مالی

گزارش آخر هفته تاکید وزیر راه و شهرسازی بر فعال‌بودن همه پروژه‌های مسکن‌مهر و تکمیل خدمات زیربنایی آنها در شرایط بد مالی، ساماندهی چهار نوع بافت ناکارآمد شهری با ۱۹ میلیون نفر جمعیت، تمدید تثبیت کاربری‌های خدماتی شهر تهران در شورای‌عالی شهرسازی و معماری، بایدها و نبایدهای تاسیس موسسات پس‌انداز و تسهیلات منطقه‌ای، تشریح پنج مدل تامین مالی در بخش بازآفرینی و احیای بافت‌فرسوده، نقاط قوت و ضعف معماری معاصر بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، این هفته مسکن مهر خبرساز شد با این توضیح که توضیحات دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مورد مسکن مهر پاسخی به سنگ‌اندازی‌های یک‌جانبه رسانه‌های منتقد به نقادی وزیر در مورد ساخت، مکان‌یابی و نحوه تحویل آنها بود.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه دوازدهمین همایش سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت مسکن مهر پردیس به مشکلات آغاز و ادامه ساخت مسکن مهر در آن شهر پرداخت و گفت: مشکلات پردیس به دلیل آن است که عمده کار از اواخر سال ۹۱ و اوایل سال ۹۲ یعنی پایان دولت گذشته با بیشترین موقعیت تورمی اقتصاد ایران آغاز شد.

در اجرای طرح مسکن مهر پردیس خریداران را جریمه نکردیم

آخوندی با اشاره به اینکه در شرایط دشوار و در بدترین موقعیت اقتصادی، دولت یازدهم زیرساخت‌های لازم را در این شهر ایجاد کرد و دیوارهای حائل ۱۷ متری برای معابر ساخت گفت: ساخت تونل‌ها، معابر برای دسترسی سایت‌ها از محل اعتبارات وزرارت راه و شهرسازی تامین شد بدون آنکه از متقاضیان در این ساخت و سازها، مبلغی گرفته شود.

وی تصری کرد: همواره اعلام کرده‌ام که باید این تصمیم اشتباه را تحمل کنیم و معتقدم نباید خریداران را جریمه کرد. باید پذیرفت موضوع بسیار پیچیده‌ای است، عده‌ای تصمیم گرفته و  از مردم پول گرفته‌اند، بدون آنکه زیرساخت‌های آب، برق و حتی معابر دسترسی ایجاد کنند، حتی در بخشنامه‌ای از پول مردم راه ایجاد کرده‌اند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ساماندهی ۴ نوع بافت ناکارآمد شهری با ۱۹ میلیون نفر جمعیت

بافت فرسوده شهرها و برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی به منظور ساماندهی ۴ نوع بافت ناکارآمد شهری با ۱۹ میلیون جمعیت از دیگر موضوعات مهم این هفته بود که وزیر راه و شهرسازی در برنامه تلویزیونی پایش به تفصیل در مورد آن صحبت کرد. وی با تاکید بر آنکه وقتی از شهرها سخن می گوییم پیش از آنکه به کالبد توجه کنیم باید به سازمان اجتماعی آن توجه شود گفت: شهر موجودی زنده با آدم های زنده و نگاه و سازمان اجتماعی است، بنابراین باید مفهوم محله را مجددا در دستور کار نظام نوسازی و بازآفرینی شهری قرار دهیم.

وی همچنین تاکید کرد: باید دربرخورد با حاشیه‌نشینی واقع‌نگر باشیم. مسئولان دولت حاشیه‌نشینی را نیافریده‌اند و افرادی که به طور غیررسمی به ساخت و ساز در این مناطق پرداخته‌اند، مقصران اصلی هستند. در برخورد با سکونتگاه‌ها عده‌ای می‌گویند حتی نباید به آنها آب و برق داد. بحث این است که باید مسئله را درست تعریف کنیم و واقعیت سکونتگاه‌های غیررسمی را بپذیریم. یک دیدگاه محو کردن این سکونتگاه‌هاست که می‌گوییم با توجه به جمعیت بالای آنها امکان‌پذیر نیست. از طرف دیگر نمی‌‌توان گفت که چون محو کردن سکونتگاه‌های غیررسمی امکان‌پذیر نیست، پس باید در فرصت دو ساله امکانات شهرنشینی کاملا پیشرفته را برای یک اسکان صددرصد غیررسمی ایجاد کنیم. نمی‌توان در مدت دو سال ۱۹ میلیون نفری را که طی ۴۰ و ۵۰ سال نوسازی صنعتی در ایران ساکن سکونتگاه غیررسمی شده‌اند را ساماندهی کرد و رفع این مشکل واقعا دشوار است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نقش موثر دولت و مردم در جهت تداوم تسهیلات منطقه‌ای

غلامرضا سلامی مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری و حسابرسی نیز در هفته‌ای که گذشت بایدها و نبایدهای تاسیس موسسات پس انداز و تسهیلات منطقه را تشریح کرد. وی گفت: این اقدام ایده بسیار خوبی بوده و در بسیاری از نقاط جهان بازتاب خوبی نیز داشته است. اما اجرای آن در ایران به دلیل وجود بیماری‌های اقتصادی بدون کمک دولت امکان‌پذیر نخواهد بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تمدید تثبیت کاربری‌های خدماتی شهر تهران/شرکت در سومین جلسه کمیته فنی ۳ برای موزون توسعه محدوده حرم مطهر رضوی

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران نیز در این هفته علاوه بر ابلاغ تمدید تثبیت کاربری‌های خدماتی شهر تهران با تاکید بر دسترسی بدون‌محدودیت شورای‌عالی به اطلاعات سامانه صدور پروانه شهرداری به استاندار، رئیس شورای‌شهر و شهردار تهران (جزئیات مصوبه شورا را اینجا بخوانید.)، در سومین جلسه کمیته فنی ۳ با موضوع برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون توسعه محدوده حرم مطهر رضوی شرکت کرده و بر ساماندهی به ساخت و سازهای غیر منطبق با بافت تاریخی – مذهبی تاکید کرد.

جزئیات مصوبه ۲۳ بندی هیات وزیران

محمدسعید ایزدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تشریح ۵ مدل تامین مالی در بخش بازآفرینی و احیای بافت فرسوده بر حضور پررنگ تر دولت یازدهم در برنامه های بازآفرینی شهری نسبت به سنوات گذشته تاکید کرد و گفت: در طول سه سال گذشته، برنامه ها و راهکاریهای متنوعی در بخش نوسازی محلات هدف ایجاد و مورد اجرا قرار گرفته است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

لایحه حمایت از کودکان تصویب می‌شود

همچنین ضرورت فراگیری خدمات مددکاری در سکونتگاه‌های غیررسمی در نشست موضوعی کودکان و حقوق شهروندی با حضور مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی تاکید شد. معیدفر گفت: کودکان مسئولیتی نسبت به سرنوشت خود ندارند و مظلوم‌ترین افراد جامعه به شمار می‌روند. درمناطق هدف بازآفرینی شهری خانواده‌های معتاد و فقیر را داریم که گاه درزندان هستند و بیماری جسمی و روانی دارند یا ازدواج‌های مجدد را به خاطر مشکلات فرهنگی تجربه کرده‌اند و فرزندان ناخواسته‌ای را به دنیا آورده‌اند. این عوامل آینده کودکان را خدشه‌دار می‌کند و آنها را به معضل‌هایی چون خشونت جنسی و جسمی، فرار از خانه و بزهکاری دچار می‌کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تصویب دستور کار شهری جدید جهان در هبیتات ۳

علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن گزارشی از سومین کنفرانس اسکان بشر (هبیتات۳) ارایه کرد و گفت: دستور کار شهری جدید به عنوان سند اصلی اجلاس به تصویب روسای دولت‌ها و نمایندگی عالی‌رتبه کشورهای شرکت‌کننده در حضور نهادهای محلی، جامعه مدنی، افراد بومی، بخش خصوصی، حرفه‌مندان، جامعه دانشگاهی و سایر بهره‌وران رسید.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مشکلات پردیس را به نفع متقاضیان رفع می‌کنیم

محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در هفته گذشته در رادیو اقتصاد با تاکید بر آنکه مشکلات پردیس را به نفع متقاضیان برطرف می‌کند گفت: جلسات متعدد می‌گذاریم تا مشکل پردیس را به نفع مشتریان مسکن مهر رفع کنیم پس ما قطعا جزء کسانی هستیم که همپای متقاضیان پیگیر هستیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

معماری ایران در حصار مشکلات فرهنگ و سیاست

محمدمهدی حجت بنیانگذار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و استاد دانشگاه تهران در گفتگویی با پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی چالش های معماری معاصر را تشریح کرد. وی گفت: در معماری و شهرسازی هرچقدر فکر ما معطوف به کالبد باشد، پیشرفتی رخ نمی‌دهد، اما هرچقدر نگاه ما معطوف به اجتماع، مشارکت‌اجتماعی، تغییر روش زندگی مردم باشد، اثرات مثبت معمارانه و شهرسازانه آن را در میان‌مدت و بلندمدت خواهیم دید. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مغفول ماندن اقلیم و نیاز بومی در معماری معاصر

احسان حضرتی محقق و استاد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس نیز در گفتگویی مشروح نقاط قوت و ضعف معماری معاصر را تشریح کرد و گفت: در گذشته معماران ما توجه داشتند که کشور ما در مناطق مرکزی دارای اقلیم گرم و خشک است و از مصالحی چون کاهگل و خشت که سازگار با اقلیم ۷۰ درصد مناطق کشور ما بود استفاده می‌کردند تا نیاز به صرف انرژی زیادی نباشد ولی امروز در انتخاب مصالح ساختمانی توجه به اقلیم خاص مناطق کشور نمی‌شود و از مصالحی مشابه هم استفاده می‌شود و امروز متاسفانه شاهدیم که ساختمان‌های پراکنده را در دل کوهستان نه با سنگ بلکه با مصالحی که مقاومت چندانی ندارند می‌سازند درحالیکه در گذشته بافت شهری مناطق کوهستانی کشور متراکم و ساختمان‌ها چهارگوشه و مکعبی بودند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/

نظر شما