به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، خیرالله خادمی در بازدید از محور قزوین- الموت- تنکابن گفت: این محور بهعنوان یکی از کریدورهای ارتباطی برای اتصال جنوب رشتهکوه البرز به شمال آن مدنظر است و تکمیل آن موجب رونق منطقه الموت با جاذبههای تاریخی و طبیعی فراوان میشود.
وی طول این محور را ۱۴۸ کیلومتر دانست و افزود: این محور استانهای قزوین و مازندران را به یکدیگر متصل میکند و از این میزان حدود ۹۴ کیلومتر در استان قزوین واقعشده است و با احداث این مسیر زمینه تسهیل در تردد خودروها از استانهای مرکزی و جنوبی به شمال کشور فراهم میشود.
معاون ساخت و توسعه راهها اولویت اجرایی در این پروژه را اتمام هرچه سریعتر قطعات یک و دو به طول ۶۲ کیلومتر دانست که حدفاصل قزوین تا منطقه گردشگری الموت و بخش مرکزی معلم کلایه است.
خادمی با اشاره به کوهستانی بودن منطقه و برخورد با مسائلی مانند رانش زمین تأکید کرد: تکمیل مطالعات دقیق ژئوتکنیکی، ژئوفیزیکی و پهنهبندی خطر زمین لرزش محدوده لغزشی کیلومتر ۳۵ تا ۴۵ نیز تسریع شده است.
وی افزود: طرحهای حفاظتی و پایدارسازی تهیهشده است و بهطور مستمر موضوعات از طریق اداره کل فنی و مشاوران پروژه در دست پیگیری است و بهمحض مصوب شدن طرح، عملیات اجرایی آن آغاز میشود.
معاون ساخت و توسعه راهها و بزرگراهها در بازدید از قطعه چهار این پروژه بیان داشت: قطعه چهار به طول ۳۱ کیلومتر طراحیشده است و دارای ۶ دستگاه تونل به طول ۷ کیلومتر است که حفاری پنج دستگاه کامل شده است و کل قطعه نیز تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
خادمی با اشاره به احداث ۱۴ کیلومتر تونل در طول این مسیر عنوان کرد: هماکنون ۴ کیلومتر از تونلها حفاریشده است و عملیات اجرایی تونل شیرکوه به طول ۸۰۰ متر نیز آغازشده است.
وی کاهش چشمگیر ترافیک محورهای موازی در استانهای تهران و البرز به سمت شمال کشور و مسیر کناره دریای خزر را از مزایای مهم این طرح دانست و افزود: احداث راه اصلی قزوین- الموت-تنکابن دسترسی استانهای جنوبی و مرکزی از قزوین به شمال کشور را تسهیل میکند.
خادمی در پایان تأکید کرد: تسهیل در بهرهبرداری از معادن طول مسیر، رونق کشاورزی و آبزیپروری و گردشگری منطقه الموت و منطقه سه هزار تنکابن نیز بخش دیگری از مزایای اجرای این پروژه است.
نظر شما