شناسهٔ خبر: 30252 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

ایدنی خبر داد:

آغاز به کار کارگاه بین‌المللی کنترل و بازرسی کشتی‌ها در بندر شهید رجایی/ هرمزگان میزبان نمایندگان دریایی ۱۴ کشور جهان

بندر شهید رجایی کارگاه آموزشی کنترل و بازرسی پیشرفته کشتی‌ها (PSC) طی مراسمی با حضور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و جمعی از اساتید و فراگیران خارجی و داخلی در بندر شهید رجایی آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در آیین افتتاحیه این کارگاه آموزشی بین‌المللی که پیش از ظهر امروز(شنبه ۱۵ آبان) در سالن هادی مهمانسرای بندر شهید رجایی برگزار شد، ابراهیم ایدنی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن خوشامدگویی به میهمانان، اساتید و شرکت‌کنندگان در این رویداد مهم، به تبیین اهمیت و جایگاه استان هرمزگان در تجارت دریایی پرداخت.

وی بر نقش مهم اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در اعمال حاکمیت و ارائه خدمات دریایی در راستای ارتقاء ایمنی و حفاظت از محیط‌زیست دریایی تأکید کرد. 

ایدنی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش، این دوره آموزشی را بهترین فرصت برای تبادل اطلاعات و انتقال تجربیات برای کاهش خطای عوامل انسانی در حوادث دریایی توسط بازرسان PSC دانست.

اله مراد عفیفی پورمدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز طی اظهاراتی گفت: کارگاه آموزشی کنترل و بازرسی پیشرفته کشتی‌ها به همت سازمان بنادر و دریانوردی و با همکاری سازمان جهانی دریانوردی، دبیرخانه دو تفاهم‌نامه‌های منطقه‌ای اقیانوس هند و توکیو امسال به میزبانی بندر شهید رجایی برگزار می‌شود.  

وی به تشریح نقش آموزش در فرآیند به‌روزرسانی و یکسان‌سازی روند کنترل و بازرسی کشتی‌ها پرداخت و کارکرد مؤثر آن را در کاهش حوادث، ایمنی جان خدمه و حفظ محیط‌زیست مورد تأکید قرارداد.

​به گزارش واحد اطلاعات و اخبار روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان،عفیفی پور تعداد اساتید و فراگیران حاضر در این کارگاه آموزشی را ۴۷ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد، ۱۷ نفر مهمان خارجی از ۱۴ کشور جهان حضور دارند و ۳۰ نفر نیز از بنادر مختلف ایران در این کارگاه شرکت کرده‌اند. همچنین قرار است مباحث آموزشی توسط ۵ مدرس خارجی و ۲ مدرس ایرانی ارائه شود.

در ادامه این مراسم، پیام دبیر کل تفاهم‌نامه اقیانوس هند نیز قرائت شد که در آن، بر حذف کشتی‌های غیراستاندارد، حفظ خدمه و صیانت از محیط‌زیست از طریق اجرای مقررات و استانداردهای کنوانسیون‌ها به‌عنوان نتایج PSC تأکید شده و در بخشی دیگر نیز چنین آمده است: مالکان و شرکت‌های مدیریت کشتیرانی و مؤسسات دریایی، کارایی خود را از طریق بازرسی کشتی‌ها می‌سنجند و اکنون PSC به‌عنوان معیار سنجش عملکرد کشتی‌هاست.

نماینده دبیرخانه تفاهم‌نامه توکیو نیز ضمن ابراز قدردانی از متصدیان برگزاری این کارگاه آموزشی، بر نقش PSC در راستای ارتقاء ایمنی دریانوردی تأکید نموده و خواستار تلاش جدی بازرسان در اعمال رسالتشان شد.

لازم به ذکر است، کارگاه آموزشی کنترل و بازرسی پیشرفته کشتی‌ها به میزبانی بندر شهید رجایی پیش از ظهر کار خود را آغاز کرده و در دو بخش تئوری(هفته اول) و عملی(هفته دوم) تا ۲۷آبان ماه ادامه خواهد داشت.   

نظر شما