به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت راهآهن جمهوری اسلامی ایران؛ حسین عاشوری عضو هیات مدیره و رئیس كمیته ترانزیت راهآهن در جلسه كمیته ترانزیت با اشاره به زمینهسازی برای عبور واگنهای CIS از مسیر ایران به كشور تركیه، گفت: بهمنظور توسعه همکاریهای ریلی؛ اجلاس پنججانبه راهآهن كشورهای آسیای میانه در تهران برگزار شد.
وی افزود: بهمنظور توسعه همكاری ریلی ایران، كشورهای آسیای میانه و اروپا، اجلاس پنججانبه راهآهن كشورهای آسیای میانه در تهران با حضور نمایندگان كشورهای قزاقستان، تاجیكستان، تركیه و تركمنستان برگزار شد.
حسین عاشوری معاون بهرهبرداری و سیر و حركت راهآهن در این خصوص گفت: توسعه حملونقل بینالمللی در منطقه و ایجاد هماهنگیهای لازم برای عبور واگنهای كشورهای آسیای میانه از ایران به تركیه و اروپا از مهمترین محورهای برگزاری این اجلاس در تهران است.
وی عنوان كرد: تركیه و كشورهای اروپایی مقررات حملونقل ریلی خاص خود را دارند و كشورهای آسیای میانه نیز از مقرراتی دیگر استفاده میكنند؛ ایران از هر دوی این مقررات استفاده میكند و خط آهن ایران میتواند بهعنوان پل ارتباطی بین كشورهای آسیای میانه، تركیه و اروپا نقش اساسی ایفا كند.
رئیس كمیته ترانزیت راهآهن تصریح كرد: در این اجلاس مذاكرات اولیه برای تهیه پیشنویس تفاهمنامه همكاری حملونقلی در حوزه ریل بین این ۵ كشور آغاز شد تا در آینده شاهد افزایش ترانزیت ریلی و حملونقل بار در منطقه باشیم.
وی ضمن بیان توضیحاتی درباره جلساتی كه راهآهن ایران با برخی كشورهای اروپایی چون آلمان طی ماههای اخیر داشته است، گفت: در صورت استمرار حركت قطار چین به تهران، امكان برنامهریزی برای ادامه سیر این قطار از ایران به كشور تركیه و سپس اروپا وجود دارد.
رئیس كمیته ترانزیت راهآهن عنوان كرد: ما باید حجم بالایی از كالا را هدفگذاری و كشورهای منطقه را متقاعد كنیم تا تعرفه را ارزانتر و مدتزمان جابجایی كالا را کوتاهتر كنند.
معاون بهرهبرداری و سیر و حركت با اشاره به مرزهای ریلی كشور، اظهار داشت: در حال حاضر ایران دارای مرزهای ریلی چون سرخس و اینچه برون به تركمنستان، جلفا به نخجوان، رازی به تركیه و میرجاوه به پاكستان است.
عضو حیات مدیره راهآهن به موضوع راهاندازی قطار بین دو كشور چین و ایران اشاره كرد و گفت: موضوع راهاندازی قطار برای ما بسیار مهم تلقی میشود بطوریكه طی ماههای اخیر مدیران شرکتهای مختلفی درخواست جابجایی قطعات از چین به ایران را از طریق ریلی داشتهاند.
وی عنوان كرد: خوشبختانه درباره موضوع ترانزیت برنامهریزیهای خوبی در راهآهن ایران با كشورهای منطقه صورت گرفته و با توجه به اینكه هرکدام از كشورها بر اساس مقررات، پایه تعرفه خاص خود را تعیین میکنند، درصدد هستیم میزان تعرفه را یکسانسازی نموده و کاهش دهیم.
عاشوری خاطرنشان كرد: اتصال راهآهن قزوین – رشت – آستارا كه تكمیلكننده كریدور شمال به جنوب است نیز یكی از مهمترین پروژههایی است كه بهویژه طی یك دهه گذشته موردتوجه بوده كه در این راستا جلسات متعددی میان راهآهنهای روسیه – آذربایجان – ایران برگزارشده است و بر اساس این توافقات امیدواریم تا پایان این دولت مسیر قزوین – رشت كه در حال ساخت است به بهرهبرداری برسد.
معاون بهرهبرداری و سیر و حركت با اشاره به تشكیل معاونت حملونقل در وزارت راه و شهرسازی، عنوان كرد: ضروری به نظر میرسید تا در وزارت راه و شهرسازی، متولی برای هماهنگی بین بخشهای مختلف حملونقل و برنامهریزیهای بلندمدت در حوزه حملونقل شكل بگیرد كه خوشبختانه این امر محقق شد.
وی اضافه كرد: راهآهن باید از ظرفیتهای موجود در وزارت راه و شهرسازی مانند: معاونت جدید حملونقل، شورای عالی ترابری، كارگروه ترانزیت و سایر کارگروهها و کمیتهها برای پیشبرد اهداف توسعه حملونقل بینالمللی ریلی و علیالخصوص ترانزیت استفاده نماید.
در ادامه جلسه گزارشی درباره عملكرد ۷ ماهه ترانزیت بار، صادرات و واردات محمولات نفتی و غیرنفتی و میزان رشد و یا كاهش تناژ بارگیری ارائه شد و در خصوص چگونگی رشد ترانزیت طی ماههای باقیمانده سال و مشكلات اجرایی مرزی گفتگو و تبادلنظر گردید.
گفتنی است؛ جلسه كمیته ترانزیت راهآهن با حضور مدیران كل راهآهنهای آذربایجان، خراسان، جنوب شرق، هرمزگان، جنوب، شمال شرق ۲، شمال و مدیران كل امور بینالملل، بازرگانی بینالمللی و امور مالی راهآهن برگزار شد.
نظر شما