شناسهٔ خبر: 3031 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مقدس‌نژاد در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

تاثیر منظر حاشیه راه‌ها بر کاهش حوادث جاده‌ای/ توجه به مناظر جاده‌ای در شرح وظایف مهندس مشاور لحاظ شود

فریدون مقدس نژاد مشاور ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در امور نظارت بر پروژه‌های بهسازی با بیان این‌که مناظر و حاشیه راه‌ها تأثیر مستقیم بر کاهش حوادث جاده‌ای دارد، اظهار کرد: توجه به مناظر جاده‌ای باید در شرح وظایف مهندس مشاور پروژه لحاظ شود.

فریدون مقدس‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که به طور قطع بهسازی حاشیه راه‌ها موجب کاهش تلفات جاده‌ای می‌شود، توضیح داد: خواب آلودگی و یکنواختی مسیر از دلایل بروز حوادث جاده‌ای است بنابراین مناظر و استراحتگاه‌های جذاب در حاشیه راه‌ها مستقیما بر کاهش حوادث جاده‌ای تاثیرگذار است زیرا باعث هوشیاری بیشتر راننده‌ها می‌شود.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در امور نظارت بر پروژه‌های بهسازی افزود: مسیرهایی که دارای قوس کمتری بوده و در واقع جاده‌های مستقیم هستند، بیشتر باعث خواب آلودگی، کاهش هوشیاری و به تبع آن افزایش تلفات جاده‌ای می‌شوند.

وی با بیان این‌که تاکنون ندیده‌ام که آمار و بررسی در حوزه حاشیه‌سازی و توجه به مناظر حریم جاده‌ها وجود داشته باشد، ادامه داد: توجه به مناظر حاشیه جاده‌ها آنچنان در پروژه‌ها رعایت نمی‌شود، البته در مراحل ساخت و بهسازی بندی برای اعتبار به این حوزه وجود ندارد و در شرح وظایف پیمانکاران و مشاوران نیز لحاظ نمی‌شود.

مقدس‌نژاد اظهار کرد: این مساله باید در وهله نخست از طریق شرکت ساخت و توسعه راه‌ها و سپس ادارات راه و شهرسازی استان‌ها که وظیفه ساخت بخشی از راه‌ها را به عهده دارند و پس از آن سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بررسی شود. ساخت مناظر جاده‌ای باید در شرح وظایف و شرح خدمات مهندس مشاور لحاظ شود تا مهندس مشاور موظف به اجرای این طرح شود اما متاسفانه این مساله در حال حاضر لحاظ نمی‌شود.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پیش از این در آیین افتتاح تقاطع غیرهمسطح غربی و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های راه‌سازی شهرستان گرمسار تاکید کرد: حتماً باید در کنار احداث راه‌ها به معماری و زیبایی مسیر نیز توجه شود چرا که هر چه کنار جاده‌ها فضای چشم‌انداز زیباتر و فرح بخش‌تری داشته باشند آرامش روحی و روانی راننده بیشتر است و از پیمودن مسیر کمتر خسته می‌شود./

نظر شما