شناسهٔ خبر: 30358 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

با حضور معاون وزير راه و شهرسازی‌ انجام شد؛

تفاهم‌نامه دو‌جانبه همكاری‌های ریلی راه‌آهن ایران و عراق امضا شد/ تمهیدات لازم در خصوص ارائه خدمات مناسب در جهت رضایتمندی مسافرین

تفاهم نامه تفاهم‌نامه همكاری راه‌آهن‌های دو كشور ایران و عراق به‌منظور مبادله كالا و جابجایی مسافر بین دو كشور از طریق مرز زمینی شلمچه و مرز آبی بندر خرمشهر و نیز تقویت همكاری‌های دو كشور در زمینهٔ صنعت ریلی به امضا رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت راه‌آهن جمهوری‌ اسلامی ایران؛ در این دیدار دوجانبه كه موسسه صندوق پس‌انداز كاركنان راه‌آهن نیز شركت داشت، طرف‌های ذینفع برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده، به بحث و گفتگو پرداختند.

بنابراین گزارش؛ انجام تمامی اقدامات موردنیاز برای تسهیل امر تردد مسافر و حمل بار از مرز زمینی شلمچه و مرز آبی بندر خرمشهر و پیش‌بینی ارائه خدمات حمل‌ونقل ریلی به آنان در دو كشور، فراهم نمودن زمینه فعالیت بخش خصوصی ایران فعال دربارۀ تعمیر، نگهداری و بهره‌برداری از خطوط راه‌آهن، سوزن و اتصالات، آلات ناقله و واگن‌های باری و مسافری در كشور عراق از جمله محورهایی بود كه دو كشور به تفاهم رسیدند.

این گزارش می افزاید؛ طی این تفاهم نامه طرف ایرانی متعهد شد مسافران عازم عراق را درایستگاه راه آهن شلمچه پیاده و طرف عراقی نیز متعهد شد بوسیله اتوبوس‌های مناسب از قبل پیش‌بینی شده مسافران را بلافاصله پس از انجام كنترل های مرزی وورود به خاك عراق سوار و در ایستگاه بصره پیاده و طبق لیست و مشخصات ارسالی قبلی جاهای رزرو شده را در اختیار مسافران قرار دهد.

براساس متن این تفاهم نامه، طرف عراقی متعهد شد مسافران عازم ایران را بوسیله اتوبوس های مناسب از ایستگاه بصره به مقصد مرز شلمچه سوار و پیاده وطرف ایرانی متعهد شد مسافران عازم ایران را بلافاصله پس ازانجام كنترلهای مرزی و ورود به خاك ایران در ایستگاه مرزی شلمچه سوار قطار كند یا بوسیله اتوبوس از نقطه صفر مرزی به ایستگاه راه‌آهن خرمشهر منتقل و در آنجا اقدام به سوار كردن مسافران به قطار كند.

لازم به ذكر است كه طرف عراقی متعهد شد نسبت به اعمال تخفیف در تعرفه‌های حمل ریلی مسافر بر حسب نوع كوپه و صندلی اقدام كند.

همچنین مقررشد طرفین نسبت به انجام تمهیدات لازم در خصوص ارائه خدمات مناسب راهبری و انجام نظارتهای لازم در جهت حصول رضایتمندی مسافرین وانجام هماهنگی های لازم با سازمانهای ذیربط در خصوص تامین سلامت (بیمه مسافرین، خدمات امداد و اورژانس و...)، ایمنی وامنیت مسافرین اقدام كنند.

این گزارش می افزاید ؛ در بخش بار نیز تمام كالاهای به مقصد عراق در بارانداز نقطه صفر مرزی شلمچه دپو خواهند شد ومسئولیت كلیه هماهنگی های لازم برای تخلیه، بارگیری و انبارداری كالاهای ترانزیتی ورودی به بارانداز هرطرف بر عهده همان طرف خواهد بود.

یادآور می شود؛ موسسه صندوق پس انداز كاركنان راه آهن از سوی راه آهن ج.ا. ایران مسئول پیگیری امور تفاهم نامه حاضر تا حصول نتیجه نهایی خواهد بود. 

و طرفین توافق كردند تا در ماه آوریل ۲۰۱۷ نسبت به برگزاری جلسه ارزیابی نحوه اجرای مفاد این تفاهم نامه اقدام كنند. 

گفتنی است ؛ دیدار دو جانبه راه‌آهن ایران و عراق با حضور جابر سلوم مدیر عامل عراق و هیات همراه و دكتر پور سید آقایی معاون وزیر راه وشهرسازی به همراه معاونان و مدیران راه آهن برگزار شد.

برچسب‌ها:

نظر شما