شناسهٔ خبر: 30369 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نریمان اعلام کرد:

پیشرفت ۹۰ درصدی سایت مسکن مهر در شهرهای جدید/ ضرورت فراهم شدن تمامی امکانات رفاهی در پردیس/ تلاش برای اخذ تسهیلات ۴۰ میلیونی برای مسکن مهر پردیس

نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی در برنامه «روی خط» شبکه خبر پیشرفت فیزیکی سایت مسکن مهر شهرهای جدید را ۹۰ درصد اعلام کرد و گفت: با توجه به گزارش جامع و جالب کمیسیون اصل ۹۰ نمایندگان مجلس به طور واقع‌بینانه گزارش دادند که اصولا مسکن مهر متولی واحدی مانند وزارت راه و شهرسازی ندارد بلکه دیگر دستگاه‌ها نیز مانند وزارت نفت، تعاون و ... در این پروژه مسئول هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص آخرین وضعیت سایت مسکن مهر شهرهای جدید در کشور بیان کرد: شهرهای جدید در کل کشور دارای ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر هستند که ۲۰ درصد کل سایت مسکن مهر کشور را تشکیل می‌دهند.

نریمان با بیان این مطلب که مهمترین بخش مسکن مهر کشور متمرکز در شهرهای جدید است گفت: در چهار شهر جدید پردیس، پرند، هشتگرد و اندیشه که در اطراف کلانشهر تهران واقع شده‌اند بیش از ۲۱۸ هزار واحد مسکن مهر جای گرفته است که بخش مهمی از ۴۰۰ هزار واحد سایت مسکن مهر شهرهای جدید را تشکیل می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه شهر جدید امیرکبیر و مهاجران در استان مرکزی، ایوانکی در سمنان، بهارستان، مجلسی و فولادشهر در استان اصفهان، پردیس، پرند و اندیشه در استان تهران، بینالود و گلبهار در خراسان رضوی، رامشار در استان سیستان و بلوچستان، رامین و شیرین‌شهر در استان خوزستان، سهند در آذربایجان شرقی، صدرا در فارس، عالیشهر در بوشهر، علوی در هرمزگان و هشتگرد در استان البرز را ۱۹ شهر جدید کشور اعلام کرد و گفت: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی سایت مسکن مهر در این شهرها نزدیک به ۹۰ درصد اعلام شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در این خصوص بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از شهرها مانند اندیشه دارای پیشرفت فیزیکی بالایی بوده و آمادگی تکمیل و افتتاح تا پایان سال جاری را دارند. در برخی موارد دیگر نیز مانند محله ایرانشهر شهر جدید پردیس با وجود آماده بودن و تحویل واحدها هنوز متقاضیان به دلیل برخی مسائل اجتماعی در واحدها ساکن نشده‌اند. در حال حاضر این مسئله از سوی کارشناسان و مشاور مخصوص این حوزه در شرکت عمران شهرهای جدید در حال بررسی است.

این مقام مسئول در ادامه با تأکید براینکه وزارت راه و شهرسازی تعهد می‌کند درصورت بروز هرگونه مشکل (در حوزه فعالیت‌های راه و شهرسازی) پس از تحویل واحدها تا ۶ ماه درصدد رفع آن‌ها برآید گفت: براساس هماهنگی انجام شده با مدیران عامل شرکت‌های عمران شهرهای جدید به تمامی مشکلاتی که از سوی متقاضیان پس از تحویل واحدها به شرکت عمران ارجاع داده می‌شود پاسخ داده شده و به آن‌ها رسیدگی می‌شود.

وی با اشاره به گزارش کمیسیون اصل ۹۰ که چندی پیش در خصوص مسکن مهر در مجلس شورای اسلامی ارائه شد گفت: در این گزارش جامع و جالب نمایندگان مجلس به طور واقع‌بینانه گزارش دادند که اصولا مسکن مهر متولی واحدی مانند وزارت راه و شهرسازی ندارد بلکه دیگر دستگاه‌ها نیز مانند وزارت نفت، تعاون و ... در این پروژه مسئول هستند.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی انتخاب محل احداث پروژه‌های مسکن مهر کارشناسی نبوده و بدون توجه به شرایط جغرافیایی صرفا به دلیل اینکه قابل دسترسی و در اختیار دولت بودند برای این طرح انتخاب شده‌اند. بنابراین در این مرحله بسیار طبیعی است که با توجه به این مشکلات خصوصا در شهر جدید پردیس و دیرتر شروع شدن عملیات اجرایی در آن، تکمیل سایت دیرتر از نقاط دیگر اتفاق بیافتد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان این مطلب که تعداد واحدهای انتخاب شده در پردیس بسیار زیاد بوده و به تنهایی یک کلانشهر محسوب می‌شود گفت: شهر جدید پردیس در ابتدا برای ۲۰۰ هزار نفر طراحی شده بود این درحالی است که هم‌اکنون این فضا قرار است برای بیش از ۳۰۰ هزار نفر آماده شود. در حقیقت ساخت پردیس تنها احداث ساختمان نبوده و یک پروژه شهرسازیست که سابقه‌ای مانند آن در تاریخ کشور وجود ندارد.

وی در این‌باره افزود: اگر همین حالا از سایت مسکن مهر پردیس بازدید کنید می‌بینید این منطقه پر از برج‌های آماده است ولی مشکل ما فقط ساخت بنا نیست بلکه تأمین خدمات روبنایی وزیربنایی‌ست که باید فراهم و حقوق شهروندان نیز در آن رعایت شود. این منطقه با جمعیت زیادی که قرار است در آن سکونت کنند به طور قطع باید از نظر آموزشی، بهداشتی، امنیتی، تجاری، حمل و نقل و ... تأمین باشد در غیر این صورت زندگی در آن ممکن نخواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این نکته که امکان دریافت تمام هزینه‌های تأمین امکانات در پروژه‌های مسکن مهر از مردم ممکن نیست گفت: با توجه به محاسبات انجام شده جدای از تأمین آب، برق و گاز تنها برای آماده سازی سایت‌ مسکن مهر پردیس به ازای هر واحد باید ۳۰ میلیون تومان هزینه شود که طبق مصوبات دولت پیشین مکلف هستیم این مبلغ را از محل اعتبارات مردم و منابع داخلی شرکت عمران شهرهای جدید تأمین کنیم.

وی افزود: در گذشته از این منبع برای ساخت تونل و راه استفاده شده بود. در حال حاضر باید تدبیری برای ادامه این مسیر بیاندیشیم.

نریمان اضافه کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و دولت برای تکمیل هرچه سریعتر سایت مسکن مهر قصد داریم از محل منابع داخلی و فروش اراضی و همچنین استفاده از روش‌های گوناگون مالی اعم از مدیریت دارایی، اخذ تسهیلات و ... بتوانیم بخش زیادی از فعالیت‌های باقی‌مانده را به نفع متقاضیان پایان برسانیم.

وی در ادامه با تأکید براینکه در دولت یازدهم پیشرفت فیزیکی سایت مسکن مهر پردیس از ۳۵ درصد به بیش از ۸۰ درصد رسیده است گفت: به طور قطع اگر ما توانستیم در طول این سه سال ۴۵ درصد کار را پیش ببریم پس می‌توانیم آن را به ۱۰۰ درصد برسانیم. در حال حاضر با وجود طبیعت خشن موجود در این شهر جدید نزدیک به ۴۲ هزار واحد در مرحله نازک‌کاری داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: قصد داریم تا پایان سال جاری تمامی واحدها را به جز پردیس در حداکثر مناطق کشور تحویل دهیم.

این مقام مسئول با اشاره به این مطلب که قصد داریم تا ماه آینده بخش دیگری از مسکن مهر پردیس را نیز به افتتاح برسانیم گفت: در گزارش کمیسیون اصل ۹۰ به وجود ۴۹ هزار واحد مسکن مهر با اراضی معارض‌دار اشاره شده که باید در قوه قضاییه بررسی و رفع شود.

وی با بیان این که در تکمیل سایت مسکن مهر تمامی دستگاه‌ها باید کمک کنند و در این راه همکاری لازم را داشته باشند گفت: به غیر از پردیس، واحدهایی که دارای معارض هستند و همچنین در صورت همکاری به موقع سایر دستگاه‌ها مشکل دیگری وجود نداشته و تلاش است تا سایر پروه‌ها تا پایان سال افتتاح شود.

نریمان اضافه کرد: تلاش داریم واحدهای باقی مانده را در نیمه اول سال ۹۶ و پردیس را تا پایان سال آینده به متقاضیان تحویل دهیم. در دولت پیشین قیمت‌های نهایی واحدهای پردیس تا زمان پایان پروژه به صورت علی‌الحساب اعلام می‌شد که امری منطقی است. ما نیز در حال حاضر که درحال اتمام پروژه‌ها هستیم به تدریح قیمت‌های نهایی را مانند فاز ۱۱ که ۳۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان گزارش شده است اعلام خواهیم کرد.

وی در ادامه در اشاره به اهمیت تکمیل آورده‌های مردمی نیز در این بخش افزود: برای پیشبرد هرچه سریعتر کار از سوی سازندگان این بخش نیز باید هرچه سریعتر از سوی مردم تکمیل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان درخصوص وام ۴۰ میلیونی واحدهای مسکن مهر اعلام کرد: در این خصوص نیز بانک مرکزی و شورای اقتصاد باید تصمیم گرفته و آن را تصویب کنند. اصرار ما برای تحقق این مسئله بیشتر بر واحدهای پردیس تمرکز دارد که در انتظار نتیجه کار هستیم./

نظر شما