شناسهٔ خبر: 30411 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت راه آهن خبر داد:

سفر وزیر حمل‌ونقل عراق به تهران با دستورکار بررسی مسیر راه‌آهن شلمچه به بصره/ تسهیل ترانزیت کالا در کریدورشمال - جنوب با تکمیل راه‌آهن قزوین- رشت/ انجام کارهای ۵۰ سال برزمین مانده در دولت یازدهم

پورسید آقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اعلام جزییات زمان تکمیل سه محور ریلی قزوین - رشت، شلمچه -بصره و هم چنین راه آهن چابهار - زاهدان گفته است:کارهایی که در مدت ۵۰ سال انجام نشده بود، در این دولت انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تلاش خواهیم کرد مسیر راه‌آهن قزوین - رشت در دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری برسد، گفته است: عملیات ریل‌گذاری ۶۰ کیلومتر از این مسیر انجام‌شده و ریل‌گذاری ایستگاه‌ها نیز در دستورکار است. 

وی بابیان این‌که زیرسازی یک و یا دو تونل کوچک دراین مسیر به طول ۷۰۰ تا ۸۰۰ متر تقریباً تمام‌شده است، اظهار داشت: درصورتی‌که این مسیر ریلی به بهره‌برداری برسد، حمل‌ونقل بار و مسافر و ترانزیت کالا درکریدورشمال - جنوب بیش از پیش تسهیل خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی مهمترین مشکل در پروژه خط آهن قزوین - رشت را تأمین بودجه عنوان کرد و افزود: پیمانکاران مطالبات زیادی دارند و اگر پول کافی تزریق شود ریل گذاری در مدت چهار تا پنج انجام می‌شود.

پورسید آقایی هم چنین درباره این که پس ازگذشت یکسال چرا هنوز مسیر راه آهن شلمچه به بصره راه‌اندازی نشده است، گفت: این مسیر دو بخش دارد که یکی زمینی قبل از بصره بود که قرار بود براساس توافق، طرف عراقی بسازد و دیگری پلی روی شط العرب بود که قرار بود ایران آن را احداث کند.

به گزارش ایرنا وی ادامه داد: ایران کار خود را به لحاظ تأمین مالی انجام داده، اما طرف عراقی اعلام کرده بدلیل جنگ و منابعی که صرف مسائل نظامی شده است نمی‌تواند بودجه‌ای در این مورد تخصیص دهد و به طور عملی نتوانسته است کار پل را شروع کند.

مدیرعامل راه آهن افزود: در صورتی که ایران پل را می‌ساخت، اما عراق راه زمینی خود را نمی‌ساخت پول ما به هدر می‌رفت، بنابراین عملیات ساخت پل آغاز نشد.

پورسید آقایی گفت: به تازگی رییس راه آهن عراق به ایران دعوت شد و با حضور در تهران توافق ضمنی کردند که امسال بودجه‌ای را به این امر تخصیص دهند. 

وی همچنین افزود: وزیر حمل و نقل عراق بعد از اربعین به تهران خواهد آمد که چطورعراق منابع برای این مسیر بگذارد تا کار خود را شروع کنیم زیرا همه کارها از نظر نقشه و طراحی این مسیر انجام شده است.

پورسیدآقایی گفت: هم اکنون مسافران می‌توانند تا شلمچه با قطار سفر کنند و پس از عبور از مسیر ۳۵ کیلومتری جاده به بصره برسند.

مدیرعامل شرکت راه آهن یادآورشد: روز گذشته نخستین قطارتهران - کربلا عازم شلمچه  شد و ازاین پس هفته‌ای یکبار با استفاده ازحمل ونقل ریلی زائران ایرانی می‌توانند عازم کربلا شوند.

پورسید آقایی درباره راه آهن چابهار به زاهدان نیز، گفت: این مسیر فعال است، مسیر چابهار به ایرانشهر درحال ساخت است و زیرسازی نصف راه (۳۰۰ کیلومتر) ایرانشهر به زاهدان انجام شده است.

وی گفت: کمک هندی‌ها برای انجام این پروژه مطرح است اما به طورعام هندی‌ها برای تشویق سرمایه گذاری خوب هستند، اما به طور کلی پروژه باید برای آنها توجیه اقتصادی داشته باشد

مدیرعامل شرکت راه آهن درباره بازسازی ریل‌های فرسوده درمسیر ریلی جنوب کشورگفت: کارهایی که در مدت ۵۰ سال انجام نشده بود، در این دولت انجام شده است. هم اکنون مسیر راه آهن دورود تا اندیمشک دردست بازسازی است و از کل این مسیر ریلی فقط ۱۰۰ کیلومتر مانده است که امیدواریم ظرف ۶ ماه آینده بازسازی شود. .

پورسیدآقایی اضافه کرد: همچنین مسیر بافق به کرمان بافت فرسود دارد که کارگاه‌های آن را برای بازسازی فعال کرده‌ایم تا مسیر ۸۰ کیلومتر در این منطقه بازسازی شود.

وی در مورد بازسازی مسیر شمال نیز گفت: در این مسیر سه پلاک فرسوده داریم که کارگاه‌هایی هم اکنون فعال است و تاکنون یک ایستگاه در این مسیر ریلی بازسازی شده است.

پورسیدآقایی اظهار امیدواری کرد، با برنامه ریزی انجام شده و خرید ریل‌های مورد نیاز و راه اندازی تولید ریل در کشور تا سال آینده بتوانیم بخشی از بافت فرسوده شبکه ریلی را نوسازی کنیم

نظر شما