شناسهٔ خبر: 30422 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حناچی در سومین همایش دوره‌ای مدیران شهرسازی و مدیران استان‌ها مطرح کرد:

تاكيد بر ضمانت اجرایی اداره شهرها در لایحه منابع مالی پایدار/ تاثيرگذاری شهرسازان ايران بر جامعه‌جهانی/ توجه به افزایش کیفیت زندگی در شهرها از طریق دانش معماری و شهرسازی

گردهمایی مدیران شهرسازی ۶ منطقه کشور در چابهار دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با اعلام آخرین مراحل تصویب لایحه منابع مالی پایدار در دولت از اصلاحیه ماده هشت آیین‌نامه مناطق آزاد در کمیته فرعی دولت خبر داد و گفت: تصمیم‌گیری در مورد شهرهای داخل منطقه آزاد بر عهده شورای عالی شهرسازی و معماری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی دبیر شورای شهرسازی و معماری ایران در سومین همایش دوره‌ای مدیران شهرسازی و معماری کشور که در منطقه آزاد چابهار برگزار شد؛ به تشریح مهم‌ترین مواردی که شورای عالی و معاونت معماری شهرسازی در مقیاس ملی با آن روبه روست پرداخت و گفت: لایحه منابع مالی پایدار آخرین مراحل خود را در دولت طی می‌کند و به زودی به جلسه اصلی دولت می‌رود و اصلی‌ترین سؤالی که برای این لایحه باید به آن جواب دهیم و باید در لایحه گنجانده شود این است که ضمانت اجرایی اداره شهرها را نیز به‌طور جدی در نظر بگیریم.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با اشاره به این‌که اصلاحیه ماده ۸ آیین‌نامه مناطق آزاد نیز در دستور کار شورای عالی شهرسازی و معماری است، افزود: این اصلاحیه به کمیته فرعی دولت هم رفته و افزود: شهرهایی که در داخل منطقه آزاد قرار دارند نقطه هدف ما بوده و تصمیم‌گیری در مورد آن شهرها در شورای عالی شهرسازی و معماری مورد تایید ماست.

معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طرح‌های داخل مناطق آزاد از تصمیمات شورای عالی جدا نخواهند شد و تصمیم داریم که در تغییرات بعدی آن شهرها به‌جای استاندار، رئیس منطقه آزاد شرکت کرده و بقیه اعضا در محدوده وظایف خود انجام وظیفه خواهند کرد.

حناچی تأکید کرد: اصلاحیه ماده ۸ آیین‌نامه با نگاه تصمیم‌گیری شهرهای منطقه آزاد در شورای عالی شهرسازی تایید می‌شود.

تاثيرگذاری شهرسازان ايران بر جامعه‌جهانی

وی در بیان خبرهای خوب حوزه معاونت معماری و شهرسازی به جوایز بین‌المللی که اخیراً شهرسازان و معماران موفق به کسب آن شده‌اند اشاره کرد و گفت: ایران موفق شد به خاطر نگاه معمارانه و همچنین متحولانه یک جایزه شهری بین‌المللی را دریافت کند. جایزه معتبری که معماران در جهان روی آن حساب می‌کنند و این‌ها تأثیراتی است که شهرسازان ایرانی بر جوامع تخصصی بین‌المللی گذاشته‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی منطقه آذرشهر و پل معلقی که از اردبیل تا تبریز امتداد دارد را از دیگر نمونه‌های ارزشمند شهرسازی معاصر خواند و افزود: افزایش کیفیت زندگی در شهرها از طریق دانش معماری و شهرسازی وظیفه‌ای است که بر عهده ما بوده و تلاش داریم که معماری بومی مناطق را نهادینه کرده و توسعه آن را در دستور کار قرار دهیم.

به گفته حناچی اجرای موفق برخی از طرح‌های معماری و شهرسازی در سال‌های اخیر به دلیل تقاضاهایی است که در بالاترین سطوح وزارت راه و شهرسازی به وجود آمده و وزیر محترم راه و شهرسازی چنین تقاضاهایی را مطرح کرده و ضروری است تا آن‌ها را به عنوان یک فرصت تلقی کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تجربه نشان داده که اتفاقات مثبت در حوزه معماری و شهرسازی در دولت‌های مختلف با نوسان همراه است و به همین دلیل توصیه می‌کنم در دولت یازدهم با نوع نگاهی که از سوی وزیر راه و شهرسازی و معاونان و مدیران کل ستادی دنبال می‌شود نهایت استفاده را برای اجرای طرح‌های معماری و شهرسازی ببرید.

حناچی با اشاره به این‌که بخش عمده آثار قاجار در دوره رضاشاه تخریب شد و این اقدام در تاریخ ثبت شده است گفت: در نظر داشته باشیم همه اقداماتی که انجام می‌دهیم ثبت شده و آیندگان در مورد آن قضاوت خواهند کرد و معماری و شهرسازی دوره ما مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

تهیه و تصویب کلیات طرح منطقه مکران

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران از تهیه و تصویب کلیات طرح منطقه مکران خبر داد و گفت: مکران شامل مناطقِ جاسک تا گوادر است. علت اصلی توجه به این منطقه پسا تنگه بودن آن است و این‌که این منطقه حساسی است و هرگونه اتفاقی که در تنگه هرمز رخ دهد، از جهت استراتژیک بیشترین صدمه را می‌بینیم و از آنجایی که بیشتر کشورها فکری برای این موضوع کرده بودند منطقه مکران و توجه به آن مورد توجه جدی مسئولان ارشد کشوری قرار گرفت.

حناچی ادامه داد: همچنین توجه به مکران و توسعه آن فرصتی برای منطقه ایجاد می‌کند و باید برای آن برنامه‌ای مدون تدوین می‌شد که شامل اقدامات توسعه‌ای و هم شامل توجه به جمعیت‌پذیری منطقه می‌شد به همین دلیل اقدامات طرح توسعه مکران در شورای عالی شهرسازی معماری آغاز شد.

وی با اشاره به این‌که طرح توسعه مکران با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و همه دستگاه‌های مربوطه تشکیل شد به پذیرفته شدن طرح اشاره کرد و افزود: برای اولین‌بار شورای عالی معماری و شهرسازی توانست در بالاترین سطوح ایده‌های خود را به کرسی بنشاند و دستگاه‌های زیربنایی در حضور معاون اول رئیس‌جمهور عملکرد این طرح و نقش و شورای عالی شهرسازی و معماری را مورد تقدیر قرار دادند و این فرصتی است که کار گروهی حوزه‌های معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی دیده شود و امید داریم برای هر نقطه از عرصه سرزمین چنین نقشی را ایفا کنیم.

نیازمند بهره‌مندی از تجربیات جهان هستيم

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: کارشناسان حوزه شهرسازی و معماری در نشست تخصصی ملبورن حضور پیدا کردند که امیدواریم این حرکت ادامه پیدا کند زیرا ما نیازمند بهره‌مندی از تجربیات و درس گرفتن از آن‌ها هستیم و باید تلاش کنیم چرخه اقتصاد مملکت ما روان بچرخد.

حناچی هوشمند کردن شهرها و استفاده از تکنولوژی در اداره امور شهرها را موضوع دیگر کنفرانس ملبورن اعلام کرد و گفت: همه کسانی که در حوزه امور شهرها نقش دارند یعنی اعضای کارگروه فنی شورای عالی معماری و شهرسازی، مدیران شهرسازی و اعضای کارگروه زیربنایی افرادی هستند که تصمیمات خوبی برای شهرها می‌گیرند.

نظر شما