شناسهٔ خبر: 30534 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پیروز حناچی مطرح کرد:

تاکید بر توجه به معماری قومی و معماری غنی ایران/ قوانین حقوقی میراث فرهنگی از شهرداری قوی‌تر است

پیروز حناچی دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی تاکید کرد: اگر به قانون تاسیس شواری‌عالی شهرسازی نگاه کنید، «توجه به معماری قومی و معماری غنی ایران»، را از اصلی‌ترین وظایف این شورا می‌بینید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی - دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی- با بیان اینکه انتظار تعاملات بهتری را با همه‌ی سطوح سازمان میراث فرهنگی دارد، گفت: در شهرهای میراث جهانی، تعهدات کنوانسیون میراث جهانی بدون قید و شرط جایگزین طرح‌های توسعه و عمران شورا شده است.

و یبه رابطه‌ این شورا با سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: در این دوره همکاری بین سازمان میراث فرهنگی و شورای عالی شهرسازی دوره‌ ماندگاری خواهد شد. چون دستورهایی را در شورای عالی شهرسازی داریم که به دلیل علاقه و تلاش شخص وزیر و ارتباط خوبی که با سطوح عالی میراث فرهنگی وجود دارد، ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: البته شورا انتظار تعامل بیشتری را در سطوح پایین‌تر که همکاری با آن‌ها مانند سطوح بالا نیست را دارد؛ چون شورا در برخی مواقع با میراث فرهنگی با مشکل مواجه می‌شود. اگر به قانون تاسیس شواری‌عالی شهرسازی نگاه کنید، «توجه به معماری قومی و معماری غنی ایران»، را از اصلی‌ترین وظایف این شورا می‌بینید. این برنامه برخلاف آنچه که دیگران فکر می‌کنند، از قانونی‌ترین وظایف شوراست.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ادامه داد: در این دوره کمیته‌ای با عنوان کمیته «سه» برای کنترل کیفیت معماری، طراحی شهری و محدوده‌های تاریخی به وجود آمده است که در آن به وضع محدوده‌های تاریخی که لزوما ثبت ملی نیستند، می‌پردازد. از نخستین دستورهای این دوره توجه به شهر «نراق» بود، این شهر یکی از مسائلی بود که هم شهردارش را در شورا تشویق کردیم و هم این پدیده را مانند دیگر مصوبات شورا در شیراز و تبریز و اصفهان مورد تایید قرار دادیم.

حناچی همچنین بیان کرد: این شورا در شهرهایی که اثر جهانی دارند، تعهدات کنوانسیون میراث جهانی را بدون قید و شرط جایگزین طرح‌های توسعه و عمران خود کرده است، کاری که تا کنون سابقه نداشته است.

او با اشاره به دلیل مجوز ساخت‌وسازها روی شهر تاریخی ری، به ایسنا گفت: شورای عالی شهرسازی که پاسبان ندارد. این شورا ابزار ضابط قضائی هم نیست. ما تلاش می‌کنیم تا اسنادی را که میراث تولید کرده است، به زبانی که شهرداری می‌فهمد، تبدیل کنیم.

حناچی گفت: اگر شهرداری این ضوابط میراث و شهرسازی را زیر پا می‌گذارد، باید با او برخورد حقوقی شود. قوانین میراث در برخورد حقوقی در مقابل کسانی که متمرد هستند از قوانین شهرداری بسیار قوی‌تر است بنابراین بهتر است بدنه‌ی حقوقی میراث این تخلفات را پیگیری کند.

او تاکید کرد: اسناد به اندازه‌ی کافی وجود دارد تا با کسانی که به این اسناد تعدی کرده‌اند، برخورد شود.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، با اشاره به نظام ارتفاعی در مجوزهایی که صادر می‌شود، اظهار کرد: در این مورد با میراث فرهنگی  به یک زبان مشترک و توافق‌هایی رسیده‌ایم. در موضوع نظام ارتفاعی، شبکه دسترسی و تعریض معابر بحث‌هایی صورت گرفته است که آخرین نقشه را نیز آقای طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی به من اطلاع دادند که امضا کرده و فرستاده‌اند. در این زمان همکارانم مشغول کار روی آن هستند. در مرحله پیش از آن نقشه‌ای تهیه شده بود که باید به تایید سازمان میراث فرهنگی هم می‌رسید.

نظر شما