شناسهٔ خبر: 30588 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در دیدار کشاورزیان با سفیر گرجستان مطرح شد:

تسريع در نهایی‌سازی موافقت‌نامه كريدور خليج‌فارس- دريای سياه/ رفع موانع همکاری‌ بین ایران و گرجستان

نشست معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص برگزاری جلسه كارشناسی كشورهای عضو كریدور خلیج‌فارس به دریای سیاه گفت: طی نشستی با حضور سفیر كشور بلغارستان در ایران، پیشنهاد شد تا بعد از قطعی شدن محل برگزاری جلسه كارشناسی، جهت نهایی‌سازی پیش‌نویس با تجمیع نظرات كشورهای عضو كریدور، در خصوص جلسه وزرا و محل برگزاری آن، اتخاذ تصمیم شود.

به گزاش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در دیدار سفیر جمهوری گرجستان با معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، ضمن تأکید بر ضرورت تسهیل بارگیری كامیون‌های خالی گرجی از ایران به مقصد آن كشور، بر ضرورت طی فرایند صحیح همكاری شرکت‌های حمل‌ونقل گرجی با طرف ایرانی، جهت تسریع در دریافت مجوز جهت ارائه آن به گمرك ورودی به كشور، تأکید شد.

داود كشاورزیان معاون وزیر و رئیس این سازمان با تأکید بر روابط دوستانه در جهت حمایت و تسهیل ترانزیت دو كشور اعلام كرد: با توجه به تعداد اندك كامیون‌های گرجی در مقایسه با کامیون‌های ایرانی، ورود کامیون‌های خالی كشور گرجستان به هر میزانی با ارائه درخواست مورد تائید كشور ایران به گمرك آستارا به‌منظور دریافت مجوز عبور موقت آزاد است

وی با اشاره به اتمام ۸۰۰۰ پروانه تردد كامیون‌های ایرانی برای ورود به كشور گرجستان برای سال جاری افزود: درخواست صدور تعدادی پروانه تردد جهت استفاده تا پایان سال ۲۰۱۶، از حدود سه ماه قبل به مقامات ذی‌ربط گرجستان اعلام‌شده تا در این مدت باقی‌مانده سال، مشكلی برای تردد كامیون‌های ایرانی به وجود نیاید و برای سال ۲۰۱۷ نیز در اجلاس كمیته مشترك حمل‌ونقل جاده‌ای دو كشور، همچنین حاشیه اجلاس چندجانبه وزرای كشورهای عضو كریدور خلیج‌فارس _ دریای سیاه، مراتب تصمیم‌گیری می‌شود.

كشاورزیان در خصوص برگزاری جلسه كارشناسی كشورهای عضو كریدور خلیج‌فارس به دریای سیاه گفت: طی نشستی كه با حضور سفیر كشور بلغارستان در ایران برگزار شد، پیشنهاد گردید تا بعد از قطعی شدن محل برگزاری جلسه كارشناسی، جهت نهایی سازی پیش‌نویس با تجمیع نظرات كشورهای عضو كریدور،  در خصوص جلسه وزرا و محل برگزاری آن، اتخاذ تصمیم شود.

بر اساس این گزارش، آقای یوسب چاخواشویلی (Mr. Ioseb Chakhvashvili)، سفیر جمهوری گرجستان در ایران نیز موضوع برگزاری اجلاس دوجانبه میان ایران و گرجستان را مطرح كرد و اظهار داشت كه تاریخ برگزاری این اجلاس به كشور ایران اعلام خواهد شد.  

وی در خصوص برگزاری اجلاس چندجانبه كریدور با حضور كشور بلغارستان نیز اعلام كرد كه مراتب پیشنهاد طرف ایرانی به وزارت اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان منتقل و در خصوص میزبانی جلسه كارشناسی مربوطه، نتایج به جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان كشور امین موافقت‌نامه، اعلام خواهد شد.

سفیر گرجستان در ایران همچنین با استقبال از افزایش تردد كامیون‌های گرجی به ایران درخواست كرد كه روند دریافت مجوز مربوطه به‌صورت كتبی از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، راهنمایی شود تا این امر شفاف و تسهیل گردد.

لازم به ذكر است،  در این دیدار، مهندس عطرچیان مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی حضور داشت.

نظر شما