شناسهٔ خبر: 30718 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در همایش روز جهانی یادبود قربانیان حوادث ترافیکی مطرح شد:

۴۵ درصد تلفات رانندگی مربوط به کاربران آسیب‌پذیر است/ بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل بار و مسافر در جاده‌ها انجام می‌شود

تصادف معاون دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: ۴۵ درصد از مجموع تلفات رانندگی را کاربران آسیب‌پذیر یعنی عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و موتورسواران تشکیل می‌دهند.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، حسن عبدوس در همایش روز جهانی یادبود قربانیان حوادث ترافیکی که در تالار ابن سینا مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه هر نیم ساعت در جاده یا خیابان یک نفر کشته و ۲۵ نفر دچار جراحت شدید می‌شوند، در خصوص تلفات رانندگی در میان کاربران مختلف، اظهار کرد: ۴۵ درصد از مجموع تلفات رانندگی را کاربران آسیب‌پذیر یعنی عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و موتورسواران تشکیل می‌دهند.

وی در خصوص تلفات حوادث ترافیکی در دو دهه گذشته، اظهار کرد: آمارها در این زمینه از سال ۷۳ تا ۸۵ روندی کاملا صعودی داشته و در سال ۸۵ به ۲۷ هزار کشته رسیده است.

عبدوس ادامه داد: آمارها از سال ۸۶ تا ۸۹ ثابت بوده و  از سال ۹۰ تا ۹۴ هر سال کاهش داشته است، اگرچه که تعداد تلفات حوادث جاده‌ای کاهش یافته، اما هنوز هم هر سال ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر در حوادث جاده‌ای کشته می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار پزشکی قانونی در سال گذشته حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ کشته داشته‌ایم، اضافه کرد: به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۰.۹ از افراد کشته شده‌اند، این شاخص در مقایسه با متوسط جهانی که ۱۷.۵ است، بسیار بالا است.

معاون دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در خصوص تبعات اجتماعی تلفات حوادث ترافیکی، اظهار کرد: زنان زیادی بی‌سرپرست و کودکان یتیم می‌شوند، بسیاری از افراد در حوادث دچار معلولیت شده و ادامه زندگی آنان با دشواری مواجه خواهد شد.  

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل و بار مسافر در جاده‌ها انجام می‌شود و عمده تردد در شهرها نیز از طریق خودروهاست در حالی که در کشورهای دیگر سهم حمل و نقل ریلی و آبی چه در شهر و  چه جاده قابل توجه است.

عبدوس ادامه داد: هنگامی که عمده تردد در راه انجام می‌شود بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیریم و این موضوع منجر به تصادفات می‌شود، سرعت بالا، رفتارهای پرخطر، شتاب‌زدگی و حواس‌پرتی مخصوصا حواس‌پرتی ناشی از استفاده تلفن همراه از مهم‌ترین عوامل تشدید تصادفات و تلفات هستند.

معاون دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با اشاره به اینکه وقوع حوادث ترافیکی به بیش از یک قرن گذشته برمی‌گردد، عنوان کرد: در یک قرن گذشته نگرش‌های مختلفی به دلیل وقوع حوادث ترافیکی وجود داشته است؛ در ابتدا تصور می‌شد حوادث ترافیکی ناشی از بدشانسی و راننده‌های بی‌ملاحظه است، اما در قرن حاضر به این نتیجه رسیده‌اند که تصادفات قابل پیشگیری است.  

عبدوس با اشاره به رویکردهای سیستمی به حوادث ترافیکی، خاطرنشان کرد: در ابتدای سال ۲۰۱۱ از سوی سازمان ملل متحد با این هدف که طی ۱۰ سال تعداد تلفات جاده‌ای در سراسر دنیا به پنج میلیون نفر کاهش یابد و ۵۰ میلیون جراحت پیشگیری شود، دهه اقدام برای ایمنی جاده‌ای مطرح خواهد شد.

وی افزود: در این راستا پنج رکن اساسی سیستم مدیریت ایمنی راه و محیط راه، حرکت ایمن‌تر، خودروهای ایمن‌تر، کاربران ایمن‌تر و واکنش بعد از سانحه مطرح شد و در این زمینه اقداماتی طراحی شد.

معاون دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: آخرین و کامل‌ترین رویکرد، رویکرد سیستم ایمن است که بانک جهانی، سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی بر روی آن اتفاق نظر دارند، این رویکرد می‌گوید تمام اجزای سیستم حمل و نقل جاده‌ای مخصوصا ساختار مدیریتی به صورت یکپارچه دیده شده و به طور همزمان و یکنواخت تقویت شوند.  

عبدوس تصریح کرد: این رویکرد عنوان می‌کند به جای اینکه پیشگیری از حوادث انجام شود تلفات و جراحات ناشی از تصادفات پیشگیری شود، بعد از این رویکرد تغییر نگرش به عوامل موثر در وقوع تصادفات به وجود آمد در نهایت این وظیفه برای دولت‌ها پیش‌بینی شد که باید سیستم مدیریت ایمنی جاده‌ای را ایجاد کنند.

وی گفت: مهم‌ترین اقدام در این زمینه تشکیل یک نهاد راهبر دولتی تعریف شد که این نهاد قدرت کافی داشته باشد، پاسخگو باشد و مصوباتش از ضمانت اجرایی کافی برخوردار باشد.  

معاون دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور اضافه کرد: چشم‌انداز اتحادیه اروپا در حوادث ترافیکی این‌گونه است که هر شهروند در قبال حوادث ترافیکی نقش مهمی دارد، این موضوع به این معنا است که هر فرد در قبال حوادث ترافیکی مسئول است، همه آحاد جامعه باید در این زمینه نقش ایفا کنند و تشویق شوند که در بحث پیگیری ایمنی ورود پیدا کنند.

عبدوس با اشاره به اینکه کار کردن در حوزه ایمنی کوتاه‌مدت نیست، عنوان کرد: اقدامات در این زمینه باید هدفمند باشد، از تجارب مهم دنیا استفاده شود و به گونه‌ای امکانات مورد استفاده قرار بگیرند که از موازی کاری جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه نوآوری در جلب حمایت جامعه به حوادث ترافیکی باید انجام شود، گفت: در این زمینه می‌توان سیاست‌مداران و چهره‌های سرشناس جامعه را درگیر و از حمایت و سخنان آنان استفاده کرد، مراسم یادبود قربانیان حوادث ترافیکی باید با روش‌های دقیق‌تر و با حضور مردم انجام شود.

عبدوس با اشاره به اینکه سومین سه‌شنبه ماه نوامبر هر سال مراسم بزرگداشت و یادواره قربانیان حوادث ترافیکی برگزار می‌شود، اظهار کرد: در واقع این روز، یکشنبه هفته آینده و مصادف با اربعین است، برای برگزاری این مراسم روش‌ها، ایده‌ها و ابتکارات مختلفی اجرا می‌شود به طور مثال در محلی که تصادفی رخ داده و منجر به کشته شدن افراد شده است تاج و دسته گل قرار داده می‌شود یا کفش‌هایی که دیگر صاحبی ندارند در معرض دید عموم قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه در این کمپین‌ها و این مراسمات حضور مردم به صورت چشمگیر وجود دارد، عنوان کرد: شعار امسال  اقدامات حیاتی پس از تصادف، مراقبت پزشکی، تحقیق، بررسی و قضاوت عادلانه است.

معاون دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور ادامه داد: این شعار  تاکید می‌کند که پس از وقوع حوادث ترافیکی سه فاز مهم یعنی مراقبت پزشکی و حفظ جان مصدومان، تحقیق و بررسی محل وقوع، قضاوت عادلانه و برخورد صحیح با تخلفات وجود دارد.

نظر شما