شناسهٔ خبر: 30792 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی در بیست و چهارمین نشست ستاد ملی بازآفرینی اعلام کرد:

اختصاص دو ردیف بودجه‌ برای اجرای طرح‌های بازآفرینی در کشور/ تعیین اعتبار برای نوسازی بافت‌های ناکارآمد چهار شهر سیستان و بلوچستان/ طرح جامع کاداستر زمینه خوبی برای تعیین تکلیف اراضی کشور ایجاد کرده است

ستاد ملی معاون وزیر راه و شهرسازی در بیست و چهارمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار از اختصاص دو ردیف بودجه‌ای برای اجرای طرح‌های بازآفرینی در کشور خبر داد و گفت: ما بسیار خوشحالیم كه امروز دولت به موضوع نوسازی و احیای بافت‌های ناكارآمد ورود پیدا كرده و ردیف‌های روشن و تفكیك‌شده‌ای را برای آن در نظر می‌گیرد.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بیست و چهارمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به ریاست محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برگزار شد.

ایزدی در این نشست با اشاره به تاكیدات مقام معظم رهبری در خصوص رسیدگی ویژه به آسیب‌های اجتماعی در كشور بیان كرد: جلسه مربوط به این مسئله با حضور سران سه قوه و وزرای مربوطه به ویژه ۵ متولی اصلی آسیب‌های اجتماعی در دفتر معظم رهبری برگزار و گزارشات لازم از سوی نمایندگان هر دستگاه نسبت به اقدامات انجام شده در این خصوص اعلام شد.

وی در این‌باره اضافه كرد: براساس ننتایج بدست آمده قرار شد تا جلسه ارائه گزارشات از سوی دستگاه‌ها تا ۶ ماه آینده به طور مجدد برگزار شده و مجموعه فعالیت‌های صورت گرفته در این خصوص ارائه شود. از این رو ما باید در این مدت اقدامات اجرایی را كه به طور روشن از ستاد ملی بازآفرینی توقع می‌شود را توسط دستگاه‌های عضو در محلات هدف اجرایی كرده و در این جلسه گزارش دهیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه سخنان خود از اختصاص دو ردیف ویژه با هدف رفع آسیب‌های اجتماعی و اقدامات عمرانی در این حوزه پس از برگزاری جلسه ذکر شده در دفتر مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: خوشبختانه دو ردیف ویژه به منظور اجرای طرح‌های لازم و اقدامات عمرانی برای رفع آسیب‌های اجتماعی به وزارت كشور و وزارت راه وشهرسازی به عنوان دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی اختصاص داده شده كه قرار است برای فراهم کردن شرایط برگزاری ستاد بازآفرینی و شورای اجتماعی (كه در حوزه نرم‌افزاری و انجام امور فرهنگی فعالیت دارد) و اقدامات عمرانی اعم از تامین زیرساخت، ‌توسعه خدمات محلات هدف، ساخت خانه بهداشت، درمانگاه و... و همچنین نوسازی مسكن مصرف شود.

ایزدی با تاكید براینكه حرف اول در اجرای تمامی این طرح‌ها و پروژه‌ها را همكاری و همیاری بین این دستگاه‌ها می‌زند گفت: ما باید به این موضوع توجه داشته باشیم كه رقم در نظر گرفته شده برای این طرح‌ها با توجه به وضعیت بودجه‌ای در كشور میزان خیلی زیادی نیست. بنابراین پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال تنها یك چهارم از این مبلغ (حدود ۲۵ میلیارد تومان) تخصیص یابد.

مدیرعامل شركت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان این مطلب كه ما باید برای جلوگیری از توقف پروژه‌های بازآفرینی و زنده نگه‌داشتن آن‌ها از منابع دیگری استفاده كنیم گفت: در این مسیر باید به سمت منابعی پایدار برویم،‌ منابعی مانند بخش خصوصی،‌ منابع داخلی وزارتخانه‌ها، منابع بانكی به ویژه بانك مسكن كه به عنوان بانك توسعه‌ای محسوب می‌شود و همچنین سازمان شهرداری‌ها كه می‌تواند در این مسیر كمك زیادی به پیشبرد پروژه‌ها داشته باشد.

وی همچنین اعلام كرد: پس از سفر اخیر وزیر راه وشهرسازی به استان سیستان و بلوچستان ردیف اعتباری ۲۲ میلیاردی برای رسیدگی به سكونتگاه‌های غیررسمی ۴ شهر زابل،‌ چابهار، زاهدان و ایرانشهر در نظر گررفته شد كه خبر بسیار خوبی برای اعضای ستاد به شمار می‌رود. ما بسیار خوشحالیم كه امروز دولت به موضوع نوسازی و احیای بافت‌های ناكارآمد ورود پیدا كرده و ردیف‌های روشن و تفكیك‌ شده‌ای را برای آن در نظر می‌گیرد.

این مقام مسئول افزود: امید داریم با رویكرد فعلی كه همه دستگاه‌ها به موضوع بازآفرینی و احیای بافت‌های ناكارآمد دارند بتوانیم گام‌های علمی و عملی را در این مسیر برداشته و با همكاری یكدیگر به نتیجه قابل قبولی برسیم. همانطور كه می‌دانید مناطق حاشیه‌نشینی در هر لحظه در حال گسترش هستند و این یكی از معضلات بسیار بزرگ كشور است. ما می‌بینیم كه روند مهاجرت در برخی از استان‌ها همچنان ادامه داشته و شهرهای بزرگ همواره در خطر گرفتار شدن در این معضل قرار دارند.

ایزدی در ادامه خاطرنشان كرد: قصد داریم در صورت توافق تمامی اعضای ستاد موافقت‌نامه‌ای را مبنی بر اختصاص بودجه ویژه برای برنامه‌های نوسازی و بهسازی در كشور در سال ۹۶ تهیه و به تصویب برسانیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی پس از ارائه گزارش نماینده سازمان ثبت اسناد و املاك كشور و معرفی طرح جامع كاداستر با تاكید براینكه خوشبختانه سازمان ثبت اسناد در قالب این طرح از مجموعه ۲۱ میلیون و ۴۶۶ هزارو ۳ قطعه شناسایی شده موفق به تثبیت ۴ میلیون و ۵۹۹ هزارو ۱۵۸ قطعه زمین در كشور شده است گفت: بنا به زمینه بسیار خوبی كه سازمان ثبت با طرح جامع كاداستر درحوزه تعیین تكلیف اراضی در كشور فراهم كرده می‌توانیم به صورت موردی وارد موضوع شده و پس از  ارائه اطلاعات مورد نیاز از سوی هر دستگاه نسبت به روشن‌شدن وضعیت اراضی تحت اختیار آن دستگاه اقدام كنیم./

نظر شما