شناسهٔ خبر: 30819 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

گزارش هفتگی هوایی؛

سایه سنگین کنگره بر سر هواپیماهای خریداری شده/ سنگ‌اندازی‌ها بر سر خرید هواپیماها ادامه دارد/ اوباما قانون ممانعت از فروش بوئینگ به ایران را وتو می‌کند

هواپيما فرودگاه کاخ سفید می‌گوید که اگر کنگره لایحه منع مبادلات مالی مرتبط با فروش هواپیما به ایران را تصویب کند، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا این مصوبه را وتو خواهد کرد، خبری که نگرانی ایرانی ها از روند اجرای برجام و هواپیماهای خریداری شده برای ورود به کشور را تاحدودی کاهش می دهد.کارشناسان البته عنوان می‌کنند چنین چیزی بعید است و ترامپ نه می‌تواند برجام را لغو کند و نه می‌تواند مانع ورود هواپیما‌های نو شود.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: یک روز بعد از آنکه یک نماینده مجلس در گفت و گو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از وجود مافیای خاص برای مخالفت با خریدهواپیما خبرداد، روزنامه آرمان نوشت: نوسازی ناوگان هوایی ایران با خرید هواپیما‌های بوئینگ و ایرباس از جمله حاشیه ساز‌ترین مواردی بوده که در پسابرجام در دستور کار دولت ایران قرار گرفته است. درحالی که لزوم این نوسازی بدیهی به نظر می‌رسید در کمال تعجب شاهد مخالف سرایی‌های داخلی بودیم.

 اشاره این روزنامه به برخی رسانه‌های منتسب به طیف‌‌های خاص در داخل کشور است که هم صدا با برخی مخالفان خارجی در مخالفت با نوسازی ناوگان هوایی سنگ تمام گذاشتند. موانع خارجی از جمله مجوز اوفک رفته رفته حل شد و با برداشته شدن تحریم‌های دلاری ورود هواپیما به ایران تقریبا قطعیت یافت. مسئولان عنوان می‌کنند اولین هواپیما‌های نو تا پایان سال می‌رسند و هم زمان رییس جمهوری آمریکا چند روز بعد از انتخابات جدید در این کشور و پیروزی جمهوری خواهان، اعلام کرد که که اگر مجلس نمایندگان قانونی را که قصد آن ممانعت از فروش هواپیماهای مسافربری بویینگ به ایران است، به تصویب برساند آن را وتو خواهد کرد.

رویترز در این باره نوشت:کاخ سفید می‌گوید که اگر کنگره لایحه منع مبادلات مالی مرتبط با فروش هواپیما به ایران را تصویب کند، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا این مصوبه را وتو خواهد کرد.

خبری که نگرانی ایرانی ها از روند اجرای برجام و  هواپیماهای خریداری شده برای ورود به کشور را تاحدودی کاهش می دهد.کارشناسان البته عنوان می‌کنند چنین چیزی بعید است و ترامپ نه می‌تواند برجام را لغو کند و نه می‌تواند مانع ورود هواپیما‌های نو شود.

اهم اخبار حوزه حمل و نقل هوایی را در یزر می بیند:

مذاکره با شرکت‌های هواپیمایی بزرگ برای تامین ۵۰۰ هواپیما

وزیر راه و شهرسازی در همايش فرصت‌های سرمايه‌گذاری بخش حمل و نقل در چین، با اشاره به این خبرکه تامین ۵۰۰ هواپیما ظرف پنج سال را در برنامه‌های در دست اجرا داریم، گفت: قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیما از شرکت ایرباس در سال جاری نهایی می شود و با شرکت بوئینگ نیز مذاکرات درحال انجام است.

وی در این زمینه به تولید هواپیماهای با برد کوتاه توسط شرکت های چینی اشاره کرد و گفت: این شرکت ها نیز در صورتی که بتوانند روش های مالی ما را تامین کنند می توانند در این زمینه مشارکت داشته باشند

آخوندی در ستاد راهبردی مدیریت اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان 

آخوندی با ابراز خرسندی از طرح های توسعه‌ای فرودگاه بین المللی زاهدان، گفت: در کشورهای همسایه سیستان و بلوچستان فرودگاهی با تجهیزات و توانمندی فرودگاه زاهدان وجود ندارد. فقط در هفت ماه گذشته نشست و برخاست هواپیما در فرودگاه زاهدان هفت درصد رشد داشته و با نشست و برخاست ۲ هزار و ۳۵۰ پرواز در این مدت افزون بر ۲۴۸ هزار مسافر جابه جا شده‌اند. که این خود می تواند نشان دهنده ظرفیت‌های استان در مسیر توسعه باشدو

وی در این سفر نیز اعلام کرد که به زودی و با نهایی شدن قراداد خرید هواپیما فرودگاههای کشور به هواپیماهای نو مجهز خواهد شد.

اوباما قانون ممانعت از فروش بوئینگ به ایران را وتو می‌کند

رویترز گزارش داد که دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که اگر مجلس نمایندگان قانونی را که قصد آن ممانعت از فروش هواپیماهای مسافربری بویینگ به ایران است، به تصویب برساند آن را وتو خواهد کرد چرا که موجب تضعیف توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ می‌شود.این قانون که هم‌اکنون در مجلس نمایندگان آمریکا تحت بررسی قرار دارد، آخرین مورد از تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای جلوگیری از فروش هواپیماهای شرکت‌های بویینگ و ایرباس به ایران است، در حالی که اجازه این معامله در توافق هسته‌ای داده شده است.

کاخ سفید اعلام کرده است که متحدان آمریکا نیز این قانون را در صورت به تصویب رسیدن، نقض توافق هسته‌ای خواهد دانست.

مافیای خاص با خرید هواپیما مخالفت می‌کند

یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، گفت: قرار بود سال‌ ۱۴۰۰ هاب منطقه شویم اما دوبی در‌ حال حاضر میدان را به دست گرفته است و پیروز این ماجرا بوده است. کریدورهای هوایی درحال تغییر است و در این شرایط مافیایی ایجاد شده که می‌خواهد خرید هواپیما را به تعویق بیندازد.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی که چرا در این شرایط با خرید هواپیما مخالفت می‌شود، گفت: برخی‌ها از ایجاد جو مخالف سود می‌برند و برایشان نان دارد. یک مقدار هم مربوط به مافیای خرید است. می‌خواهند صنعت هوایی کشورمان در همین سطح بماند درحالی که اگر ناوگان کشور رشد پیدا کند خیلی از مسائل حل می‌شود. اما این را هم باید بگویم که مافیای خاصی هم در داخل و هم درخارج از کشور دنبال این قضیه است. این درحالی است که در سطح کارشناسی همه می‌دانند همان قدر که باید به حمل و نقل زمینی، ریلی و دریایی پرداخت باید به همان نسبت و حتی بیشتر به حمل و نقل هوایی پرداخت.

امضاء يادداشت تفاهم همكاری‌های حمل و نقل هوايی ايران و استراليا

در راستای توسعه و تعميق روابط با كشور استراليا، تقاضاي برخي شركت هاي هواپيمايي داخلي، متعاقب نشست مشترك و مذاكرات فشرده مقامات هواپيمايي دو كشور سرانجام دو سند يادداشت تفاهم همكاری های هوانوردی و موافقتنامه دو جانبه حمل و نقل هوايي بين ايران و استراليا در شهر كانبرا امضاء و پاراف شد.

 بر اساس اين توافق، زمينه برای عبور هواپيماهاي دو كشور از فراز آسمان، توقف در فرودگاهها و بهره برداري هوايي مسافر و بار در فرودگاههاي تعيين شده، دريافت خدمات هوايي و برقراري پروازهاي مستقيم و يا استفاده از نقاط واسط و مياني بر اساس شرايط مشخص شده از جمله برقراري پرواز بين شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شيراز و شهرهاي سيدنی، ملبورن، بريزبن و پرث در كشور استراليا از اولويت هاي پروازي في مابين بر اساس توافقات و تفاهمات امضا شده به شمار مي رود

شمارش معکوس بهره‌برداری از باند جدید فرودگاه مهرآباد

مدیرکل فرودگاه بین المللی مهرآباد خبر دادکه عملیات نوسازی و بهسازی باند ۲۹ راست فرودگاه بین ‌المللی مهرآباد به منظور ارتقا ضریب ایمنی و استانداردسازی سطوح پروازی در دو ماه آینده به بهره برداری می رسد.علی رستمی مدیر کل فرودگاه بین المللی مهرآباد در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: به طور متوسط روزانه بیش از ۳۸۰ نشست و برخاست هواپیما در فرودگاه مهرآباد انجام می‌شود که این میزان پرواز موجب فرسوده شدن دو باند قدیمی این فرودگاه شده بود، بر همین اساس بازسازی باند ۲۹ راست از مدت ها پیش آغاز شد و خوشبختانه به زودی به بهره برداری می رس

ارزیابی خدمات فرودگاهی مهرآباد با عینک (ASQ)/

مدیر نظارت برکیفیت خدمات فرودگاهی در بازدید از فرودگاه مهرآباد با هدف ارزیابی چگونگی اجرای طرح خدمات فرودگاهی به مسافرین، مسئله مساحت‌ کم و کمبود موقعیت ها و زیر ساخت های قدیمی را یکی از مشکلات فرودگاه خواند وگفت: احداث ترمینال ۸۰ هزار مترمربعی این مشکل را حل خواهد کرد.

وی ادامه داد: آنچه در این دو ترمینال به چشم می‌خورد مسئله مساحت کم و کمبود موقعیت‌ها و زیرساخت‌های قدیمی است که انشا الله با احداث ترمینال ۸۰ هزار مترمربعی این امر نیز محقق می شود.

باقری بابیان اینکه این طرح را از دیدگاه ارائه خدمت به مسافران دنبال می‌کنیم، گفت باید در ارائه خدمات نظرات وپیشنهادات مسافرین نیز در ارائه طرح‌های آینده فرودگاهی مدنظر قرار دهیم.

وی با اعلام اینکه برخی نواقص و ایرادات از قبل مشخص شده بودند که خوشبختانه امروز شاهد برطرف شدن اکثر این موارد در فرودگاه مهرآباد هستیم، گفت: اجرای ارتقاء طرح خدمت رسانی در فرودگاه‌های کشور منجر به تکریم بیشتر مسافران و رعایت حقوق شهروندی و رضایت آنان خواهد شد.

نظر شما