شناسهٔ خبر: 30844 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

گزارش هفتگی دریایی؛

سهم دریا درجابجایی مسافران اربعین امام حسین(ع)/ ترابری ۱.۸ میلیون مسافر دریایی در بنادر مرکز و شرق هرمزگان

بندر خرمشهر هم اکنون خرمشهر به کانون اصلی تردد زمینی و دریایی زائران اربعین حسینی تبدیل شده است،همه امکانات و تجهیزات لازم با همکاری و همراهی مردم برای پذیرایی و پشتیبانی از زائران در خرمشهر فراهم شده است. زائران از طریق مرزهای دریایی آبادان و خرمشهر می توانند راهی بصره شوند و با هماهنگی مقامات عراقی، امکانات ترابری دریایی در بندربصره برای پذیرایی و سرویس دهی به زائران اربعین حسینی فراهم شده است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:با راه اندازی قطار ترکیبی تهران – خرمشهر – بصره – کربلا و با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی بسیاری از زائران ترجیح می دهند از طریق راه آهن و کشتی های مسافری راهی بصره و از آنجا با قطار راهی کربلا شوند.هر روز یک قطار از تهران وارد خرمشهر می شود و سپس از این بندر با ریل تا شلمچه می رود و مسافران پس از طی کردن مسیر زمینی 35کیلومتری شلمچه به بندر بصره ، با قطار به سمت کربلا حرکت می کنند.

مشارکت و همراهی منطقه آزاد اروند در ایجاد بسترهای لازم از جمله پایانه جدید مرزی شلمچه و همراهی در جابجایی زائران نیز حائز اهمیت است امسال اداره کل بندر ودریانوردی خرمشهر و کشتیرانی والفجر نیز در زمینه جابجایی زائران از طریق آبراه اروندرود و انتقال آنان تا بندر بصره نقش محوری دارند و به خدمات رسانی به مسافران ادامه می دهند.

گفته شده است که امسال هیچ محدودیتی در جابجایی زائران اربعین حسینی توسط کشتی های مسافری وجود ندارد و به هر میزان که متقاضی وجود داشته باشد امکان مسافرت دریایی نیز وجود دارد.

اهم اخبار حوزه دریایی طی هفته ی گذشته به این شرح است:

جابه‌جایی زائران اربعین با سه شناور

مدیر اداره بندر و دریانوردی بندرخرمشهر خبر داده است که شناور رانیا با ظرفیت ۴۱۶ نفر نخستین سفر خود از مقصد بندر خرمشهر به بندر بصره در عراق را با حمل زائرین اربعین حسینی از روز گذشته آغاز کرده است.با الحاق سومین شناور به ناوگان حمل و نقل مسافری دریایی در مسیر دریایی بندر خرمشهر- بندر بصره از این پس سه شناور عهده دار جابه جایی زایران در این مسیر خواهند بو

وی یادآور شد: این سه شناور با ظرفیت تجمیعی ۷۰۹ مسافر، در طول ایام پیش رو تا اربعین آماده سرویس دهی به زوار خواهند بود.

دریس از انجام برنامه ریزی های دقیق از سوی اداره بندر و دریانوردی بندر خرمشهر در راستای تسهیل تردد زائرین از طریق این بندر به عتبات عالیات خبر داد و گفت: در صورت مهیا شدن شرایط در این ایام، شناورها آمادگی دو الی سه نوبت تردد به کشور عراق را دارا هستند.

به گفته این مقام مسئول در استان خوزستان، در اربعین سال گذشته حدود سه هزار و ۶۲۴ زائر ایرانی از طریق مرز دریایی خرمشهر عازم عتبات عالیات شدن

خدمات دهی سه فروند کشتی مسافری در مسیرخرمشهر- بصره به زائران اربعین حسینی

استاندار خوزستان خبر داده است که همه امکانات زیربنایی منطقه آزاد اروند برای اعزام بی وقفه زائران حسینی فراهم شده است و در این راستا اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر همکاری بسیار مطلوبی با این سازمان داشته است.هم اکنون سه فروند کشتی مسافری به ظرفیت ۷۰۹مسافر در مسیرخرمشهر – بصره به زائران اربعین حسینی خدمت رسانی می کنند.

وی در بازدید از منطقه آزاد اروند آخرین وضعیت تردد زائران اربعین حسینی که از طریق پایانه مرزی شلمچه و پایانه دریایی خلیج فارس عازم عتبات عالیات هستند مورد بررسی قرار داد. نماینده عالی دولت در استان خوزستان در این بازدید بر آماده سازی صد درصدی امکانات رفاهی برای تردد آسان زائران اربعین حسینی تاکید کرد.

ترابری ۱.۸ میلیون مسافر دریایی در بنادر مرکز و شرق هرمزگان

 محمد محسنی ضمن اعلام جدیدترین آمار سفرهای دریایی در مرکز استان هرمزگان گفت: از آغاز سال جاری تا ابتدای آبان ماه، یک میلیون و ۸۲۱ هزار و ۷۱۹ نفر مسافر در بنادر تحت مدیریت اداره بنادر شهید باهنر جابجا شدند که رشد ۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسید و عمده آن از طریق بندر شهید حقانی صورت گرفته است.

وی از آمار و عملکرد هفت ماهه عملیات جابجایی کالا در این بندر نیز سخن به میان آورد و گفت: طی مدت یاد شده، بالغ بر یک میلیون و ۱۳۵ هزار و ۸۹۴ تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر شهید باهنر و بنادر تابعه آن در شرق استان تخلیه و بارگیری شد.

جزییات طرح ساماندهی سفرهای دریایی

​معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن اشاره به اجرای ۱۰ سال طرح نوروزی سفرهای دریایی در این استان گفت: طی این مدت هیچ‌گونه تلفات انسانی در مسیرها، شناورها و زمان دریانوردی مجاز ثبت‌نشده است.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از سهم تفکیکی بنادر مسافری استان در این رابطه نیز سخن به میان آورد و گفت: بنادر پهل و لافت جزیره قشم با ۴۹ درصد، شهید حقانی بندرعباس ۱۱ درصد و شهید ذاکری قشم ۱۰ درصد از مجموع جابجایی مسافر و گردشگر را به خود اختصاص داده‌اند.

وی بیان کرد: سهم اسکله‌های گردشگری ۱۸ درصد، کیش ۵ درصد، چارک ۴ درصد، هرمز ۲ درصد و آفتاب یک درصد بوده است.

آغاز ترانزیت دریایی میان ایران و افغانستان در سالگرد انقلاب اسلامی

استاندار سیستان و بلوچستان در دیدار با رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان گفت: ظرفیت بندر چابهار و دسترسی به آبهای آزاد مهمترین اولویت در گسترش روابط تجاری دو کشور ایران و افغانستان است.

'علی اوسط هاشمی' در سفر به افغانستان ظهر روز دوشنبه در دیدار با 'عبدالله عبدالله' رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی های سیستان و بلوچستان در زمینه مراوده های تجاری و اقتصادی با افغانستان افزود: همزمان با فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی امسال مردم دو کشور شاهد سرآغاز عصری جدید در ترانزیت دریایی در چابهار خواهند بود.

وی به اشتراکات گردشگری بین دو کشور اشاره کرد و افزود: بهره گیری از ظرفیت‌های گردشگری و ایجاد تورهای مشترک گردشگری در تحکیم روابط دو کشور نقش اثرگذاری دارد.

وی ایجاد بندر مشترک خشک بین دو کشور را خواستار شد و اظهار داشت: استفاده از فرصت دریای آزاد عمان موجب رونق بخشیدن به بندر خشک می‌شود که مرز میلک سیستان و بلوچستان نقطه مناسبی برای ایجاد این بندر است.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: با تحقق بندر خشک می‌توانیم ولایت نیمروز را به بارانداز توسعه مبادلات تجاری افغانستان و ایران تبدیل کنیم.

بازدید معاون مدیرعامل سازمان بنادر از بندرهای جنوبی بوشهر

نورالدینعلی آبادی در حاشیه این بازدید گفت: استان بوشهر از لحاظ بندری از بندرهای استراتژیک کشور است و در اولویت توسعه  سازمان بنادر و دریانوردی کشور قرار دارد.

وی اضافه کرد: در همین راستا توسعه و تجهیز بندرهای کوچک مناطق جنوبی و شمالی این استان نیز در اولویت برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی کشور است.

معاون توسعه و تجهیزسازمان بنادر و دریانوردی، افزود: صنعت بنادر و کشتیرانی باید بر اساس تکنولوژی روز و قوانین روزآمد حرکت کند و بر همین اساس بهترین تجهیزات و تکنولوژی ها باید در بنادر کشور مستقر و به کار گرفته شود.

هیات بازدید کننده در ادامه بازدیدهای خود از پروژه‌های انجام شده و در دست اقدام در بنادر محمد عامری، بوالخیر، لاور ساحلی، دیر، کنگان، نخل تقی و عسلویه بازید کردند.

نظر شما