شناسهٔ خبر: 30875 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

صدور ویزای یک روزه برای زائران اربعین/ ورود یک میلیون و ۵۰۰ هزار زائر ایرانی اربعین به عراق/ هشدارهای پلیس آگاهی ناجا به زائران

اربعین در ایام اربعین ویزای یک روزه برای زائران اربعین صادر می‌شود وجمعیت بالایی که بدون ویزا به مرز مهران رفته‌اند توسط نیروهای انتظامی به شهرها بازگردانده شدند تا نسبت به دریافت ویزا اقدام کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در آستانه سالگرد اربعین حسینی هنوز مرزهای خروجی کشور به‌ویژه مرز مهران با ترافیک سنگین روبه‌رو هستند. تا این لحظه آن‌طور که سعید اوحدی رئیس سازمان حج وزیارت می‌گوید، یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مرزهای کشور خارج شده و بیش از یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار ویزا هم صادر شده است. یعنی امسال شاهد افزایش زائران برای مراسم پیاده روی اربعین بوده‌ایم به گونه‌ای که آمار ثبت‌نام در سامانه سماح به مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار زائر نزدیک شده است.

به گزارش «ایران»، اوحدی رئیس  سازمان حج و زیارت  که به اتفاق سیدرضا صالحی امیری، وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی راهی مرزهای کشور شده است درباره وضعیت مرز مهران می‌گوید: تراکم بسیار بالایی  در این مرز وجود دارد که متأسفانه به رغم توصیه‌های جدی سازمان حج و زیارت، ستاد مرکزی اربعین و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها تعداد قابل توجهی از مردم بدون داشتن ویزا و حتی گذرنامه به این مرز آمده‌اند و همین مسأله باعث کندی حرکت و حتی در مقاطعی بسته شدن مرز از سوی عراقی‌ها شده است. توصیه جدی اوحدی به زائران این است که برای بازگشت به کشور عجله نکنند چون ویزای زائران ۲۰ روز اعتبار دارد؛ طبق پیش‌بینی ۵ آذر ماه شاهد بیشترین آمار ورود زائران به کشور خواهیم بود حتی دستگاه‌های مرتبط از جمله کمیته حمل و نقل و اسکان باید یکی و دو روز قبل و بعد از اربعین و بویژه ۵ آذر ماه را مدنظر داشته باشند تا با ترافیک سنگین روبه‌رو نشویم.

اوحدی همچنین درباره ورود زائران به خاک عراق بدون داشتن ویزا خاطرنشان می‌کند: اگر زائری بدون ویزا به خاک عراق وارد شود، نیروهای عراقی با آن برخورد می‌کنند و حتی جمعیت بالایی که بدون ویزا به مرز مهران آمده بودند، توسط نیروهای انتظامی به شهرها بازگردانده شدند تا نسبت به دریافت ویزا اقدام کنند؛ همچنین در این ایام یک روزه ویزا برای زائران صادر می‌شود، از این‌رو توصیه می‌کنیم که زائران با ویزا به مرزها عزیمت کنند.

هشدارهای پلیس آگاهی ناجا به زائران اربعین

پلیس آگاهی نیروی انتظامی از زائران اربعین حسینی(ع) خواست با توجه به توصیه‌ها و هشدارهای پلیس از بروز مشکل در این مراسم جلوگیری کنند.

به گزارش مهر، سردار مسعود منفرد به ابلاغ دستورالعمل صادره از سوی پلیس آگاهی ناجا در خصوص تأمین امنیت زائران اربعین حسینی(ع) اشاره می‌کند ومی افزاید: همچون سال‌های گذشته، گشت‌های شبانه روزی این پلیس در شهرهای مرزی و خارج از آن مستقر شدند و به صورت پنهان و آشکار برای تأمین امنیت و آرامش زوار و جلوگیری از بروز هرگونه جرمی تلاش می‌کنند. وی به اتخاذ تدابیر پلیس آگاهی ناجا برای تردد زائران و امنیت پارکینگ‌ها در مرزهای تعیین شده، اشاره و به زوار اربعین توصیه می‌کند: برای جلوگیری و پیشگیری از وقوع جرایمی مثل سرقت در مراسم پیاده روی این کنگره عظیم، زائران به هشدارها و توصیه‌های پلیسی توجه و به آن عمل کنند. این مقام ارشد پلیس آگاهی ناجا ادامه داد: همچنین در مسیرهای تردد زائران از طریق شبکه‌های مخابراتی، حداقل روزی چهار مرحله پیامک‌های هشداری تعیین شده، از طریق رادیو اربعین، موکب‌ها و... اطلاع‌رسانی می‌شود.

رسانه‌های خارجی چشم خود را بر اربعین بسته‌اند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به همراه رئیس سازمان حج و زیارت، به مرزهای ایران سفر کرده‌، می‌گوید:رسانه‌های خارجی چشم خود را روی حماسه عظیم اربعین حسینی که شیعیان خالق آن هستند، بسته‌اند.

سیدرضا صالحی امیری افزود: امروز روزی است که همه دنیا باید یک بار دیگر این ملت، سرزمین و جغرافیا را بشناسد. این منطقه متعلق به ائمه‌(ع) بوده و خوزستان مهد تشیع است. وی گفت: این حرکت بزرگی که ملت در حرکت به سمت اباعبدالله الحسین(ع) شروع کرده، سرمایه بزرگی برای تداوم حیات فرهنگی جامعه ایران است. به گفته وی، امروز همه اصحاب فرهنگ در سراسر ایران باید این صحنه‌های پرشور را یک بار دیگر دیده، نوشته، فیلمبرداری کرده و آن را در عرصه هنری بازنمایی کنند. صالحی امیری یادآور شد: این حرکت عظیم میلیونی یک پیام مهم به سراسر دنیا دارد که اسلام و ایران مرکز تشیع و اسلام رحمانی است. این سرزمین متعلق به اهل بیت (ع) است و امام حسین(ع) در قلب و جان ملت نفوذ دارد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: اعزام بیش از ۵۰۰ هزار نفر از شلمچه و بیش از ۳۰۰ هزار نفر از چزابه برای شرکت در مراسم اربعین حسینی کار بسیار بزرگ و مهمی است. حرکت میلیونی زائران بی‌نظیر و بسیار بااهمیت است که خوشبختانه استاندار و مدیران اجرایی خوزستان موفق به خدمت‌رسانی خوبی شدند.

ترافیک سنگین درشهر مهران

رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز می‌گوید: در جاده ایلام به مهران و بالعکس اکنون ترافیک سنگین و در شهر مهران نیز ترافیک نیمه سنگین گزارش شده است.

به گزارش ایرنا، سردار محمدحسین حمیدی می‌افزاید: باتوجه به حجم بالای تردد خودروهای شخصی ظرفیت پارکینگ‌های اطراف شهر مهران دیشب کامل شد که با تکمیل ظرفیت پارکینگ‌های خودرویی حاشیه شهر، زائران دیگر امکان ورود با وسیله نقلیه به مهران را ندارند و باید برای رسیدن به پایانه مرزی ۱۱ کیلومتر پیاده روی کنند.

 ترافیک شدید خودروها در مسیر نجف به کربلا

تلاش زائران اربعین حسینی برای حضور پرشور در مراسم امسال سبب شده است تا در جاده نجف به کربلا ترافیک شدید خودروها را شاهد باشیم. از حدود ساعت ۱۵ و ۳۰ روز سه‌شنبه به وقت محلی، در حالی که بیش از ۶۰ کیلومتر به کربلا مانده است، ترافیک خودروهای مسافری و شخصی برای رسیدن به کربلا، به گونه‌ای افزایش یافت که برخی از مسافران ترجیح دادند، به زائرانی بپیوندند که در مسیر تعیین شده – در کنار جاده – با پای پیاده به سمت کربلا حرکت می‌کنند. در همین رابطه، نیروهای امنیتی و پلیس عراق، یکی از مسیرهای کربلا (جاده وسط) را به خودروهای پلیس و آمبولانس (مسیر اضطراری)، یک مسیر را برای بازگشت خودروها از کربلا و یک مسیر را برای خودروهای راهی به کربلا اختصاص دادند.

امنیت در عراق برای زائران برقرار است

رئیس کمیته امنیتی مراسم اربعین حسینی در عراق نیز اعلام می‌کند: بخشی از نیروهای عراقی از جمله حشد الشعبی برای تأمین امنیت مراسم اربعین حسینی به‌کار گرفته شده‌اند. آن طور که سپهبد محمد می‌گوید: امنیتی که امروز در مسیر زائران اربعین حسینی در عراق ایجاد شده، حاصل تلاش و گسترش نیروهای عراقی در تمامی طول مسیر تردد زائران است.

ارائه خدمات امدادی به بیش از ۴۰۰۰ زائر

سرپرست سازمان امداد و نجات هم با اشاره به اجرای طرح ملی امداد و نجات اربعین حسینی از یک هفته گذشته تاکنون می‌گوید: بیش از ۱۳ هزار نفر به پایگاه‌های امدادی هلال‌احمر مراجعه کرده و ۴ هزار و ۶۰۰ نفر نیز از خدمات امدادی بهره‌مند شدند. مرتضی سلیمی در ارتباط با طرح ملی امداد و نجات اربعین حسینی اظهار می‌دارد: از ۱۷ آبان تاکنون بیش از ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر به پایگاه‌های امدادی در مرزهای چزابه، شلمچه و مهران همچنین پایگاه‌های کربلا و نجف مراجعه کرده و ۴ هزار و ۶۴۵ نفر از خدمات امدادی همچون اسکان، کنترل قند و فشار خون بهره‌مند شده‌اند.همچنین ۷ هزار و ۶۰۰ نفر در این مدت از خدمات سرپایی همچون پانسمان بهره‌مند شده و ۷۸ نفر به مراکز درمانی انتقال یافته‌اند. به گفته وی، با بیان اینکه در این حوادث ۱۱۳ نفر مصدوم شدند، گفت: ۱۳ نفر نیز طی عملیات رهاسازی از مرگ نجات یافته و ۳۴ نفر به مراکز درمانی انتقال یافته‌اند.

 ارسال ۶۰ تن دارو به عراق

معاون عتبات عالیات مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر از ارسال ۶۰ تن دارو و تجهیزات و آمادگی یک هزار و ۵۰۰ نیرو اعم از پزشک، پرستار، کارشناس بهداشت و آزمایشگاه و امدادگر برای خدمت‌رسانی به زوار اربعین خبر داد.

علی حیدری با اشاره به بازدیدش از روند خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در درمانگاه ولایت مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در نجف، می‌گوید: با وجود حجم بسیار بالای زائران نسبت به سال گذشته، امسال تعداد بیماران اورژانسی بسیار کم بوده، اما در عین حال شش دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۲۱ دستگاه آمبولانس آماده ارائه خدمت در موارد اضطراری هستند.

نظر شما