شناسهٔ خبر: 30945 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه ستاد استانی بازآفرینی شهری گلستان مطرح شد:

راه‌اندازی موزه معماری و شهری در گرگان الزامی است/ سکونت ۳۰ درصد جمعیت گلستان در سکونتگاه‌های غیررسمی/ احیای بافت‌های تاریخی مشکلات این بخش را حل می‌کند

جلسه جلسه ستاد استانی بازآفرینی شهری با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در سالن اجتماعات استانداری گلستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، محمدسعید ایزدی در جلسه ستاد استانی بازآفرینی شهری در گرگان با اشاره به طرح‌های در حال اجرای وزارت راه و شهرسازی، تصریح کرد: ایجاد خانه گفتمان شهری و خانه معمار که در برخی استان‌ها آغاز شده است می‌تواند در گرگان به اجرا درآید تا از این طریق فضایی جهت گفت‌وگوی معماران ایجاد و شاهد ارتقا و بهره‌وری بیش از پیش معماری در شهر گرگان باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی، گرگان را نمونه بی‌بدیل اندیشه ایرانشهری دانست و گفت: تلاش می‌شود با بازخوانی اندیشه گذشته و مؤلفه‌های سبک زندگی ایرانی اسلامی و مطابقت آن با زندگی امروز، هویت از دست رفته را به زندگی‌ها برگردانیم.

وی بافت تاریخی گرگان را ارزشمند دانست و تصریح کرد: با توجه به آثار باقی‌مانده در بافت تاریخی گرگان می‌توان به راحتی با حفظ آن، این ظرفیت بزرگ را به جهانیان معرفی کرد و این کمک بزرگی برای معرفی فرهنگ ایرانی اسلامی و احیای تمدن ایران است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: تعداد دستگاه‌های دخیل و ناهماهنگی‌ها باعث شده کارها بخشی و جزیره‌ای شود و تأثیرگذاری لازم را نداشته باشد.

ایزدی دستورالعمل حل این مشکلات را سیاست بازآفرینی دانست و بیان کرد: باید بتوان از توان سایر دستگاه‌ها به‌ویژه بخش خصوصی استفاده جدی کرد.

وی وزارت بهداشت و فنی حرفه‌ای را از دستگاه‌های همراه در این مسیر معرفی کرد و افزود: می‌توان از طریق مشارکت کارهای بزرگ انجام داد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به تشریح تسهیلات طرح بازآفرینی نیز پرداخت و گفت: ظرفیت تسهیلات خرید از صندوق وجود دارد، از سوی دیگر سعی شده بانک مسکن تقویت شود تا بتواند در این عرصه ورود پیدا کند.

وی همچنین از امکان افزایش سقف وام نوسازی خبر داد و گفت: وام قرض‌الحسنه مقاوم‌سازی و مرمت با کارمزد چهار درصد هم به متقاضیان پرداخت می‌شود.

معاون وزیر راه شهرسازی نقش سمن‌ها را در این حوزه مهم بیان کرد و گفت: گروه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد باید در حوزه بازآفرینی شهری تقویت شوند.

ایزدی با تأکید بر این که خانه گفتمان شهری در گرگان راه‌اندازی شود از آمادگی این دستگاه برای مشارکت در این بخش خبر داد.

وی همچنین خواستار ایجاد موزه معماری و شهرسازی در گرگان شد و تأکید کرد: در این موزه اسناد شهری گرگان از گذشته تا برنامه‌های سال‌های بعد به نمایش درآید.

بازدید از طرح بهسازی تکایای پاسرو و خانه باقری در گرگان و محلات تاریخی و بافت‌های فرسوده شهر گنبد و نشست با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان از برنامه‌های دیگر سفر یک‌روزه معاون وزیر راه و شهرسازی به استان بود.

همچنین ابراهیم مبارک قدم مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در این جلسه با اشاره به مساحت بیش از دو هزار هکتار بافت تاریخی، بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی در استان، گفت: ۳۰ درصد معادل ۲۸۰ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری استان در این مناطق سکونت دارند. 

وی افزود: این رقم در حدود ۱۴/۱ درصد از مساحت شهرهای استان را در برگرفته است.

وی جلوگیری از رشد حاشیه‌نشینی و ساماندهی مناطق موجود را از موضوعات مورد تأکید مقام معظم رهبری در برنامه پنجم توسعه بیان کرد و گفت: بیشترین مناطق حاشیه‌نشین استان در شهرهای گنبد و گرگان به مساحت ۴۰۵ هکتار و در ۸ منطقه وجود دارد.

مبارک قدم افزود: بر اساس مطالعات صورت گرفته در برخی شهرهای استان گونه‌بندی بافت‌های ناکارآمد مشخص شده و در برخی شهرها به دلیل تفاوت در محلات آن‌ها و به اتمام نرسیدن مطالعات، گونه‌بندی مناطق مشخص نشده است.

دبیر ستاد احیای بافت‌های فرسوده گلستان بیان کرد: پایین بودن درآمد ساکنان از میانگین شهری، کم دوام و بی‌دوام بودن واحدهای مسکونی، پایین بودن سرانه خدمات شهری و بیکاری از جمله وجوه مشترک در این مناطق محسوب می‌شوند.

مبارک قدم با اشاره به اینکه برای انجام اقدامات بهسازی در این مناطق، ارزیابی آن‌ها از ابعاد مختلف لازم است، افزود: مطالعات بهسازی در برخی از شهرهای استان از جمله گرگان، گنبد و آزادشهر به اتمام رسیده و در شهرهای کردکوی، بندر ترکمن و آق‌قلا در دست تهیه است.

وی پیشگیری و درمان را از موضوعات مورد توجه و مهم در ستاد بازآفرینی شهری استان بیان کرد و گفت: به همین منظور در چشم‌انداز دیده شده در ستاد، باید شرایط اقتصادی این مناطق بهبود یابد و خدمات و زیرساخت‌های شهری آن‌ها با میانگین شهری برابری کند.

مبارک قدم به اقدامات انجام شده در ستاد بازآفرینی استان پرداخت و گفت: انعقاد تفاهم‌نامه چهارجانبه احیای گذرهای تاریخی گرگان با استانداری، شهرداری گرگان و میراث فرهنگی با هدف حفاظت از ارزش‌های کالبدی و غیرکالبدی و ارتقای کیفیت آن‌ها از جمله این اقدامات است که برای مرمت و بهسازی آن‌ها ۱۳ قرارداد با ۱/۶ میلیارد تومان اعتبار منعقد شده است.

وی برگزاری کارگاه بازآفرینی شهری به منظور لزوم توجه به اهداف بازآفرینی جهان و شهر رشت و برگزاری جلسات شهرستانی در ذیل ستاد بازآفرینی استان از دیگر اقدامات است.

همچنین تشکیل کارگروه‌های اقتصادی و مشارکت، کارگروه ارتقای اجتماعی و سلامت و کارگروه پیشگیری از بافت‌های ناکارآمد با همکاری دستگاه‌های اجرایی دخیل از کارگروه‌های تشکیل شده ذیل ستاد بازآفرینی استان است که به بررسی وضعیت سکونتگاه‌های غیررسمی به لحاظ اجتماعی و کاربری آن‌ها می‌پردازد.

در جلسه ستاد استانی بازآفرینی شهری، موضوعات مهم و مورد توجه در سه محدوده بافت‌های تاریخی، بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت، عملکرد شهرداران، به روز رسانی مطالعات مناطق و تداوم اقدامات بازآفرینی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

استاندار گلستان نیز با بیان اینکه گرگان، نگارستان خانه‌های تاریخی است، گفت: احیای این خانه‌ها مشکلات موجود در آن‌ها را حل می‌کند و برای این کار نیازمند شتاب هستیم.

حسن صادقلو در این جلسه گفت: قریب به ۲۰۰ خانه و ابنیه تاریخی در گرگان وجود دارد که می‌توان با احیای آن‌ها معماری آرامش بخش را در این شهر توسعه داد.

صادقلو با اشاره به عبور سالانه ۱۸ میلیون نفر مسافر از استان گلستان، گفت: احیا و مرمت بافت تاریخی گرگان و دیگر خانه‌های باارزش در شهرهای استان می‌تواند زمینه‌ای برای تبدیل گلستان از معبر به مقصد گردشگری باشد.

استاندار گلستان همچنین با اشاره به بافت‌های فرسوده در سطح استان، یادآور شد: باید در دوباره‌سازی بافت‌های فرسوده و تغییر معماری‌ها مسائل اجتماعی و محیطی را مدنظر قرار دهیم و در این راه باید هویت این عرصه‌ها حفظ شود.

صادقلو با اشاره به موضوع حاشیه‌نشینی در استان، گفت: ۳ محله حاشیه‌ای استان در شهرهای گرگان و گنبدکاووس با اجرای طرح شهید شوشتری مورد بهسازی قرار گرفت.

وی افزود: امسال با همکاری فرمانداران، سپاه و دیگر دستگاه‌های اجرایی به دنبال اجرای طرح شهید شوشتری در ۱۴ محله ۱۴ شهرستان استان هستیم که امیدواریم وزارت راه و شهرسازی با تمرکز بر این محلات در سالم‌سازی و تغییرات ظاهری و معماری این محله‌ها همکاری کند.

در جلسه ستاد استانی بازآفرینی شهری، موضوعات مهم و مورد توجه در سه محدوده بافت‌های تاریخی، بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت، عملکرد شهرداران، به روز رسانی مطالعات مناطق و تداوم اقدامات بازآفرینی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

نظر شما