شناسهٔ خبر: 31015 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در استان تهران انجام می‌شود:

اعطای تسهیلات مسکن صندوق پس‌انداز یکم در حوزه‌های فرسوده شهری استان تهران

محمد نادر محمدزاده به منظور تقویت قدرت خرید مسکن توسط خانوارها و ایجاد رونق در بخش مسکن در راستای حمایت از بافت‌های ناکارآمد شهری، نرخ سود تسهیلات فروش اقساطی از محل صندوق پس‌انداز یکم از نیمه دوم شهریورماه امسال با شرایط جدید در استان تهران اعطا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، محمد نادر محمدزاده مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اعلام این خبر گفت: مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت متبوع و با عنایت به تأکید دولت در احیای بافت فرسوده و در راستای اولویت‌بخشی به این محلات، نرخ سود بازپرداخت در محلات مذکور به ۸ درصد و در بافت غیر فرسوده به ۹/۵ درصد کاهش و مبلغ تسهیلات برای غیر زوجین در کلان‌شهر تهران ۸۰ میلیون، در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت استان ۶۰ میلیون و برای زوجین به ترتیب به ۱۶۰ و ۱۲۰ میلیون افزایش یافت. تک‌رقمی شدن نرخ سود تسهیلات پس از ۲۵ سال از مهم‌ترین شاخصه این تسهیلات است که با بهبود شرایط اقتصادی و کاهش چشمگیر نرخ تورم به‌صورت طبیعی کاهش یافته است

وی در ادامه افزود: لازم به ذکر است در برخی از سال‌ها نیز که در ظاهر این نرخ زیر ۱۰ درصد بوده به دلیل پرداخت یارانه سود از سوی دولت بوده است و کاهش اخیر با استفاده نکردن از منابع پرقدرت بانک مرکزی و بدون تکیه به آن و بر اساس سرمایه‌گذاری متقاضیان اتفاق می‌افتد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران همچنین گفت: نکته مهم دیگر در دستورالعمل مذکور برای بافت‌های فرسوده شهری را می‌توان حذف شدن قید لزوم «خانه اولی» بودن متقاضی دریافت تسهیلات خرید واحد مسکونی دانست.

در جداول ۲ و ۳ با استفاده از آمار موجود در رابطه با متوسط قیمت معاملاتی مسکن در استان تهران و با در نظر گرفتن محدودیت سقف اعطای تسهیلات –که به تفکیک شهر تهران و شهرهای دارای جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر استان و بر اساس جدول ۱ تعریف می‌شود- برآوردی از متوسط متراژ قابل خرید و متوسط درصد پوشش تسهیلات اعطایی جهت خرید یک آپارتمان ۷۵ متری (به عنوان متوسط متراژ یک واحد مسکونی) به ترتیب برای یک گیرندهٔ تسهیلات و دو گیرندهٔ تسهیلات (یک زوج) ارائه شده است. همچنین جدول ۴ متوسط درصد پوشش سقف تسهیلات اعطایی را برای دو گیرندهٔ تسهیلات (یک زوج) با در نظر گرفتن متراژهای متفاوت گزارش می‌کند.

جدول ۱. سقف تسهیلاتی از محل حساب صندوق پس‌انداز یکم و مدت انتظار تسهیلات

منطقه وقوع ملک

حداقل مدت انتظار اولیه (ماه)

ضرایب برابری

سقف تسهیلات (میلیون ریال)

مبلغ اقساط

 (هزار ریال)

حداکثر مدت بازپرداخت

نرخ سود سالانه عادی

نرخ سود سالانه بافت فرسوده

عادی

بافت فرسوده

کلان‌شهر تهران

۱۲

۶ ماه یک برابر

۸۰۰

۹۴۰۰

۸۶۵۰

۱۴۴ ماه

۹/۵%

۸%

شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت استان تهران

۱۲

۶ ماه یک برابر

۶۰۰

۷۰۰۰

۶۵۰۰

   ۱۴۴ ماه

۹/۵%

۸%

جدول ۲. برآورد قدرت خرید با سقف تسهیلات اعطایی برای یک گیرنده

شهر

متوسط بهای یک مترمربع آپارتمان (میلیون ریال)

متوسط متراژ قابل خرید با سقف وام اعطایی برای یک فرد (مترمربع)

متوسط درصد پوشش وام اعطایی جهت خرید آپارتمان ۷۵ متری

کلان‌شهر تهران

۹۵,۴۴

                          ۸۰,۱۷

۷۳,۲۳

جدول ۳. برآورد قدرت خرید با سقف تسهیلات اعطایی برای دو گیرنده

شهر

متوسط بهای یک مترمربع آپارتمان (میلیون ریال)

متوسط متراژ قابل خرید با سقف وام اعطایی برای یک فرد (مترمربع)

متوسط درصد پوشش وام اعطایی جهت خرید آپارتمان ۷۵ متری

کلان‌شهر تهران

۹۵,۴۴

۵۹,۳۵

                 ۴۶,۴۷

جدول ۴. متوسط درصد پوشش سقف تسهیلات اعطایی برای دو گیرنده

شهر

متوسط بهای یک مترمربع آپارتمان (میلیون ریال)

متوسط درصد پوشش

۶۵ متری

۷۵ متری

۸۵ متری

۹۵ متری

کلان‌شهر تهران

۹۵,۴۴

        ۷۶,۵۴

۴۶,۴۷

۸۷,۴۱

۴۷,۳۷

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در پایان گفت: لازم به ذکر است با عنایت به هماهنگی‌های انجام گرفته، متقاضیان دریافت تسهیلات فوق‌الذکر می‌توانند به نزدیک‌ترین بانک مسکن محل خود مراجعه نمایند.

نظر شما